فقط هفت درصد لاستیک های فرسوده در کشور بازیافت می شود

در این انجمن به جمع آوری و دفع مواد زائد جامد در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
naene
فعال
فعال
پست: 217
تاریخ عضویت: 05 نوامبر 2009 00:00
حالت من: Badhal
تماس:

فقط هفت درصد لاستیک های فرسوده در کشور بازیافت می شود

پست توسط naene »

[JUSTIFY]رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در خوش بینانه ترین حالت فقط هفت درصد لاستیک های فرسوده در کشور بازیافت می شود و بقیه آن در طبیعت و محیط زیست رها می شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا ، محمد جواد محمدی زاده روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه نخستین همایش بازیافت لاستیک و محیط زیست در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این در حالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند آمریکا سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار از طریق بازیافت لاستیک های فرسوده درآمد ایجاد می شود.
معاون رییس جمهور ادامه داد: همچنین کشور ژاپن نیز سالانه حدود ۳۶۰ میلیارد دلار از طریق بازیافت لاستیک های فرسوده درآمد زایی دارد و چین بر روی یک تریلیون درآمد هدف گذاری کرده است.
وی اظهار داشت: اگر در کشور به توسعه ، اشتغال ، خودکفایی و پیشرفت فکر می کنیم باید به توسعه و شکوفایی این صنعت بپردازیم.
محمدی زاده گفت: لاستیک در محیط دوام می آورد و به صورت طبیعی از بین نمی رود، بنابراین موجب آسیب رساندن به محیط زیست می شود؛ ازاین رو باید چرخه جمع آوری و بازیافت آن اصولی و علمی صورت گیرد.
وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی ها در افق ۱۴۰۴حدود هشت میلیون خودرو در کشور تردد خواهد کرد و همین موضوع مصرف تایر را نیز افزایش خواهد داد، بنابراین نیاز به برنامه ریزی اصولی در راستای جمع آوری و بازیافت است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن لاستیک در کشور مصرف می شود که حدود ۱۰۰ هزار تن تولید داخل و بقیه از خارج وارد می شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه ورود لاستیک های مستعمل به داخل کشور ممنوع نشده است گفت: با توجه به اینکه رعایت استاندارد در این لاستیک ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است ؛ بهتر است از ورود این گونه لاستیک ها به کشور جلوگیری شود.
معاون رییس جمهور به رابطه لاستیک و بیماری در جوامع انسانی اشاره کرد و افزود: تایر به دلیل شکل فیزیکی و دوار بودن جای مناسبی برای زیست جانوران جونده است و شیارهای آن برای انواع پشه ها که ناقل بسیاری از بیماری ها از جمله تب زرد است مکان مناسبی فراهم می کند.
وی ادامه داد: حتی اگر این تایرها ضد عفونی هم شود به دلیل شکلشان حیوانات موذی و حشرات ناقل انواع بیماری در آن جای می گیرند و ضد عفونی کردن هم عملا نتیجه ای در بر ندارد.
محمدی زاده گفت: طبیعت لاستیک گرم است و گرم بودن و گرد بودن آن مکان امنی برای پرورش لارو پشه ها و عامل انواع بیماری ها ایجاد می کند.
وی با بیان اینکه فلزات سنگینی مانند کروم که برای محیط زیست و انسان بسیار خطرناک است، در لاستیک جای می گیرد، اظهار داشت: در این زمینه با چندین مشکل مواجه هستیم که باید با برنامه ریزی و مدیریت صحیح بر طرف شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه سیستم جمع آوری صحیحی در کشور وجود ندارد هر چند در قانون لحاظ شده اما عملا اجرا نمی شود.
وی با تاکید بر فرهنگ سازی استفاده از لاستیک های روکش دار در کشور اظهار داشت: استفاده از لاستیک های روکش دار در کشور جا نیفتاده و افراد احساس خوبی نسبت به لاستیک های روکش دار ندارند در حالی که باید این مسئله در کشور فرهنگ سازی شود.
محمدی زاده دلیل اصلی این مسئله را کیفیت پایین این محصول بیان کرد و گفت: باید برای ارتقاء کیفیت این محصول تلاش کنیم.
وی ادامه داد : امروزه لاستیک های بازیافت شده کاربردهای فراوانی دارد از جمله استفاده در آسفالت که موجب دوام ، استحکام و کم شدن صدای آسفالت می شود ، همچنین در بام سازی از طریق کاشی هایی که در آنها خرده لاستیک بکار می رود و یا زمین بازی ، سپر خودروها ، عایق صدا و غیره مورد استفاده قرار می گیرد
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بازیافت لاستیک علاوه براینکه دارای صرفه اقتصادی است و موجب اشتغال زایی می شود ، به پاکسازی محیط زیست ، کاهش مصرف مواد شیمیایی ، جلوگیری از آلودگی آب و خاک ، مدیریت صحیح شهری و روستایی و کاهش دفن زباله و غیره نیز کمک می کند.
معاون رییس جمهور در پایان تاکید کرد: بدون شک دولت حمایت های لازم را از لحاظ تامین منابع برای بهره گیری از فناوری های نوین انجام خواهد داد.
نخستین همایش بازیافت لاستیک و محیط زیست که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست گشایش یافت ف فردا به کار خود خاتمه می دهد.
[/JUSTIFY]
هیچگاه به خاطر “هیچکس” دست از “ارزشهایت” نکش …
چون زمانی که آن فرد از تو دست بکشد ، تو می مانی و یک “من” بی ارزش !



الهه السادات امیری نایینی
ارسال پست

بازگشت به “جمع آوری و دفع مواد زائد جامد”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان