چطور یک دستگاه تصفیه آب خانگی بخریم

در این انجمن به تصفیه آب در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

چطور یک دستگاه تصفیه آب خانگی بخریم

پست توسط naderloo »

[JUSTIFY]یکی از کاربران محترم گروه سوالی داشتند که سوال و جواب ایشان به شرح ذیل تقدیم میگردد:

سوال کاربر محترم:banifazl hatami

با سلام
اينجانب قصد خريد يك دستگاه تصفيه آب خانگي را دارم لطفا اگر كسي اطلاعاتي دارد راهنمايي كند
با تشكر

جواب سوال ایشان:

سلام
دوست عزیز گاهی اوقات نباید مارک خاصی رو به خاطر رعایت مواردیکه مطلع هستید پیشنهاد کرد.
ولی درخرید سیستم های تصفیه آب خانگی به موارد زیر توجه نمایید:

1) راهنمای انتخاب نوع دستگاه تصفیه آب خانگی
اغلب در ساختمانهای مسکونی جهت 3 منظور مختلف تصفیه آب صورت میگیرد :
1- تصفیه جهت آشامیدن
2 - تصفیه جهت شستشو و استحمام
3 - تصفیه جهت رسوبگیری لوله ها و تاسیسات

1- تصفیه جهت آشامیدن : به دلیل اهمیت بیشتر سلامت آب آشامیدنی اغلب افراد تصفیه آب آشامیدنی خود را نسب به مصارف دیگر در اولویت قرار میدهند و مایلند آن بخش کوچکتری از آب مصرفیشان که در واقع برای شرب و پخت و پز استفاده میشود بصورت دقیق تصفیه شود . برای این نوع مصرف با توجه به دلایلی که در ذیل به آن اشاره میکنیم توصیه میشود از دستگاه هایی که در آشپزخانه و زیر سینک ظرفشویی نصب شده و توسط شیر جداگانه مورد استفاده قرار میگیرد استفاده شود.

الف) از آنجا که این دستگاه ها در آشپزخانه و در آخرین نقطه شبکه لوله کشی توزیع آب نصب میشوند امکان آلودگی دوباره در طول مسیر وجود ندارد.

ب) بهترین روش برای تصفیه آب آشامیدنی استفاده از سیستم های اسمز معکوس میباشد همچنان که این سیستم دارای دقت فوق العاده بالا میباشد قیمت آن نسبت به سیستم های دیگر نسبتا بالاتر بوده و بدلیل سیستم آن که کار جداسازی آب را انجام میدهد قسمتی از آب را بعنوان پس آب وارد فاضلاب میکند اگر این دستگاه در ورودی ساختمان جهت تصفیه کل اب مصرفی نصب شود میزان دور ریز آب بالا رفته و به دلیل نیاز به دستگاه بزرگتر هزینه راه اندازی بالاتری دارد. در صورتی که میتوان تصفیه ورودی را با دستگاه های ساده تری که ارزانتر بوده و دور ریز آب ندارند انجام داده و برای تصفیه آن بخش کوچکتری از آب که برای شرب و پخت و پز استفاده میشود از دستگاه های دقیقتر مانند دستگاه های اسمز معکوس زیر سینکی ذر آشپزخانه استفاده نمود .

اما خود دستگاه های زیر سینکی در مدل های مختلفی هستند که کارامدترین آنها عبارتند از :
1- سه مرحله ای
2- پنج مرحله ای
3- شش مرحله ای
4- هفت مرحله ای

دستگاه های 1 ، 2 و 4 مرحله ای هم وجود دارند که بدلیل کارایی کمتر در 1 و 2 مرحله ای و مشابه بودن تقریبی 4 به 3 مرحله ای مورد استقبال قرار نمیگیرند .

بطور کلی میتوان این دستگاه ها را در دو گروه اصلی قرار داد :
گروه اول : دستگاه های 1 تا 4 مرحله ای که میتوان به آنها سیستم تصفیه فیلتراسیون یا تصفیه فیزیکی گفت که بسیاری از ذرات معلق و برخی از مواد شیمیایی مانند کلر مازاد را از آب حذف میکنند و برای مکانهایی که کیفیت آب آشامیدنی نسبتا مناسبتری دارند و مشکل سختی آب یا آلودگی باکتریایی ندارند مورد استفاده قرار میگیرند.

گروه دوم : دستگاه های 5 ، 6 و 7 مرحله ای هستند که بدلیل وجود فیلتر ممبران اسمز معکوس که دارای دقت بسیار بالا ( 0/0001 میکرون ) میباشد به این دستگاه ها کلا سیستم اسمز معکوس گفته میشود این دستگاه ها علاوه بر اینکه دارای سیستم فیلتراسیون برای حذف ذرات معلق و مواد شیمیایی مانند کلر مازاد هستند دارای سیستم اسمز معکوس یا فیلتر ممبران میباشند این فیلتر با دقت 0/0001 میکرون توانایی کاهش 95 تا 99 درصد سختی آب و حذف کننده کامل میکروب ها ( باکتری ، کیست ، انگل ، قارچ ، ویروس ) مواد شیمیای ( کود شیمیایی ، سموم کشاورزی مانند آرسنیک ) فلزات زیان آور ( سرب و جیوه ، یونهای فلزات )، نیترات ، مواد سمی دیگر، حذف نمک ( آب شیرین کن ) و املاح محلول میباشد . فیلتر ممبران فیلتر چهارم بوده و فیلتر پنجم این دستگاه ها بعد از مخزن ذخیره آب هر نوع بو و طعم در اثر ماندگاری در مخزن را از بین میبرد. در واقع آب بعد از فیلتر 4 به دلیل دقت تصفیه بالا افت فشار پیدا کرده و برای تامین فشار دوباره در مخزن تحت فشار ذخیره میشود . طی این 5 مرحله آب بصورت کامل تصفیه میشود .

از فیلتر های مرحله 6 و 7 بنا به نیاز میتوان استفاده نمود . فیلتر ششم بعد از تصفیه کامل مواد معدنی مورد نیاز بدن را به آب تصفیه شده اضافه میکند البته بر خلاف تصور عده ای از مردم 80 درصد مواد معدنی مورد نیاز بدن توسط غذاهای جامد تامین میشود و فقط 20 درصد آن از آب جذب بدن میشود استفاده از فیلتر مرحله ششم برای تامین مواد معدنی از آب بسیار مفید میباشد بجز برای افرادی که کلیه آنها سنگ ساز میباشد مصرف این فیلتر برای آنها توصیه نمیشود چون برای این افراد آب با املاح معدنی زیاد زیان آور است و در صورت استفاده از دستگاه تصفیه پنج مرحله ای به دلیل خالص بودن آب نتنها سنگ کلیه جدیدی بوجود نخواهد آمد بلکه سنگ کلیه قبلی آنها نیز دفع خواهد شد.

فیلتر هفتم لامپ یو وی میباشد که با تولید و تاباندن پرتو ماوراء بنفش به آب باعث ضدعفونی مضاعف آب میشود ، در واقع پرتو ماوراء بنفش در طبیعت همان نور خورشید است که باعث ضدعفونی سطوح مختلف در معرض تابش آن میشود از این فیلتر برای مکانهایی که آب دارای آلودگی میکروبی بالایی است استفاده میشود و استفاده از آن معمولا برای آب شهری ضروری نیست مگر برای کسانی که به دلیل بیماریهای خواص بسیار حساس به آلودگی های آب هستند و یا برای تصفیه آب چاه یا رودخانه مورد استفاده قرار می گیرد.[/JUSTIFY]
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
MAHDI_HONARVAR
جدید
جدید
پست: 6
تاریخ عضویت: 21 ژولای 2010 00:00
حالت من: Badhal
تماس:

پست توسط MAHDI_HONARVAR »

سلام
جناب آقای مهندس , ممنون از توضیحات جالبتان(کلاً سایت بسیار مفید وجالبی دارید)
سوالی دارم, آیا اصولا بدن می تواند املاح مفید مورد نیاز خود را از مواد معدنی موجود در آب تامین نماید؟
آیا فیلتر ششم یا مینرال واقعا مفید است؟
اصولاً املاح مفیدی که باید در آب باشند تا بدن از آنها استفاده نماید چه هستند؟
ممنون می شوم پاسخ رابه ایمیلم بفرستید.

با تشکر
مهدی هنرور
Abrood.info@gmail.com
این نیز می گذرد.........
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

پست توسط naderloo »

سلام، از لطف شما تشکر میکنم
بله یکی از منابع تامین املاح معدنی بدن انسان آب آشامیدنی میباشد به نحوی که اگر به مدت بیشتر از سه روز تنها آب مقطر که فاقد املاح میباشد مصرف نمایید بیم مرگ خواهد رفت.
به طور کلی سیستم های حذف املاح نظیر اسمز معکوس و رزین های تبادل یون میتوانند سختی آب را به صفر برسانند لذا به منظور رفع این مشکل در مرحله نهایی قسمتی از آب خام تصفیه نشده را دوباره توسط یک شیر مخلوط کن با آب تصفیه شده فاقد املاح مخلوط مینمایند تا این مشکل برطرف شده و سختی به حدود 150-100 برسد.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
ارسال پست

بازگشت به “تصفیه آب”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان