فشاری كه چشم را كور می‌كند

در این انجمن به متفرقه در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
TAHEREH
آماتور
آماتور
پست: 158
تاریخ عضویت: 22 ژولای 2010 00:00
تماس:

فشاری كه چشم را كور می‌كند

پست توسط TAHEREH »

دكتر قاسم فخرایی، فوق تخصص گلوكوم در این باره توضیح می‌دهد: «گلوكوم یكی از بیماری‌های چشمی است كه به آسیب عصب بینایی منجر می‌شود.

در اغلب موارد افزایش فشار داخل چشم باعث این صدمه می‌شود، ولی درصد كمی از بیماران نیز چنین شرایطی ندارند و فشار داخل چشمشان خیلی بالا نیست.»

به گفته وی در این بیماری سلول‌های عصب بینایی بتدریج می میرد و در نتیجه بیمار دچار افت بینایی می‌شود.
عضوهیات علمی هفدهمین سمینار چشم پزشكی فارابی كه با هدف بررسی جدیدترین دستاوردهای علم پزشكی درباره بیماری های چشمی از 21 تا 23 اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود، می‌افزاید: «گلوكوم بزرگسالان بیشتر میان افراد بالای 40 سال و كسانی كه سابقه خانوادگی گلوكوم دارند مشاهده می‌شود. به همین دلیل به این افراد توصیه می‌شود معاینات مرتب چشم پزشكی را در برنامه خود داشته باشند.»

نشانه‌های آب سیاه
بیماری آب سیاه به 2 نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شود كه در نوع حاد بیماران معمولا دچار علائم شدید و ناگهانی می‌شوند. دكتر فخرایی در مورد نشانه‌های این بیماری توضیح می‌دهد: «در آب سیاه حاد معمولا به‌طور ناگهانی فشار داخل چشم افزایش می‌یابد و بیماران دچار درد چشم، افت دید، سردرد، درد اطراف چشم و قرمزی چشم می‌شوند.»

به گفته وی چون این بیماران علائمی حاد دارند، بلافاصله به پزشك مراجعه می‌كنند و اغلب قابل كنترل است. البته بیمار همیشه باید تحت نظر پزشك باشد.
دكتر فخرایی می‌افزاید: «در نوع مزمن كه اغلب موارد گلوكوم را نیز شامل می‌شود، فشار داخل چشم بتدریج افزایش می‌یابد. به همین دلیل فرد معمولا متوجه بیماری خود نمی‌شود و خیلی دیر به پزشك مراجعه می‌كند. در واقع در مرحله‌ای مراجعه صورت می‌گیرد كه بیماری خیلی پیشرفت كرده است.»

وی تاكید می‌كند: «اقدامات درمانی در هر مرحله از گلوكوم تنها برای حفظ وضعیت موجود است و نمی‌توان دید از دست رفته بیمار را به حالت اولیه برگرداند. به همین دلیل برای تشخیص بموقع، مراجعه منظم به پزشك ضروری است. البته خوب است بیماران نیز از پزشك درخواست كنند فشار داخل چشم را اندازه بگیرد و عصب بینایی را بررسی كند.»

درمان گلوكوم
دكتر فخرایی با ذكر این نكته كه تنها مداخله پزشكی در این بیماری، كاهش فشار داخل چشم است، می‌گوید: «برای كاهش فشار چشم در گلوكوم مزمن به طور معمول ابتدا درمان دارویی شروع می‌شود. البته بعضی از انواع لیزر نیز برای كاهش فشار داخل چشم این بیماران موثر است، ولی فقط در سطح محدودی می‌تواند فشار چشم را كاهش دهد.»

به گفته وی بعضی از انواع لیزر می‌تواند به عنوان جایگزینی برای یك یا دو دارو عمل كند، ولی اثر آنها با گذشت زمان كاهش پیدا می‌كند.
وی درباره روش‌های لیزری كه جایگزین دارو می‌شود، توضیح می‌دهد: «این روش‌ها عوارض كمی دارد و در كلینیك قابل انجام است، بنابراین نیازی به عمل جراحی نیست.» البته گاهی ممكن است بیمار به درمان دارویی یا لیزر جواب ندهد.

در چنین شرایطی باید به فكر راه‌حل‌های دیگر باشیم. این پزشك متخصص در این‌باره اظهار می‌كند: «پایه درمان گلوكوم جراحی است؛ ولی در بیمارانی كه این روش قابل انجام نیست، می‌توان از لیزرهای تخریبی جسم مژگانی كه محل تولید مایع زلالیه داخل چشم است، استفاده كرد.»

این عضو هیات علمی دانشگاه درباره این روش توضیح می‌دهد: «در روش‌های قبلی از خارج چشم، لیزر را روی جسم مژگانی اعمال می‌كردیم و تولید زلالیه را كاهش می‌دادیم تا از فشار داخل چشم كاسته شود. اما امروزه با استفاده از روش‌های اندوسكوپیك و با مشاهده زواید جسم مژگانی، می‌توانیم تخریب را انجام دهیم.»
دكتر فخرایی با تاكید بر این‌كه این روش جایگزین اعمال جراحی معمول نیست، خاطرنشان می‌كند: «به دلیل عارضه به نسبت زیادی كه این روش در پی دارد، تنها در مورد بیمارانی استفاده می‌شود كه اعمال جراحی معمول آب سیاه برایشان امكان‌پذیر نیست.

به عنوان مثال برای افرادی كه در گذشته سابقه جراحی‌های گلوكوم یا جراحی شبكیه داشته‌اند یا كسانی كه از قبل شانت درون چشمشان گذاشته شده است از این روش استفاده می شود.»
دكتر فخرایی درباره مزیت این روش‌های لیزری یادآور می‌شود: «در این روش به جای این‌كه از خارج چشم و بدون دیدن زوائد جسم مژگانی به تخریب آنها بپردازیم، می‌توانیم از داخل چشم و به‌وسیله اندوسكوپ زوائد را ببینیم و با دقت بیشتری آنها را تخریب كنیم.»

وی با ذكر عوارض این روش‌ و افزایش احتمال افت بینایی پس از عمل، تاكید می‌كند كه این روش را باید به عنوان آخرین اقدام برای بیماران در نظر گرفت.


فان پاتوق » خبری » پزشکی
تاریخ درج مطلب :شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰
طاهره رمضاني-كارشناس بهداشت محيط
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان