درخواست جزوه طراحی آزمایشات

در این انجمن به مهندسی بهداشت محیط در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
نمایه کاربر
farshid
ارشد
ارشد
پست: 776
تاریخ عضویت: 23 ژوئن 2010 00:00
حالت من: Badhal
محل اقامت: تهران
تماس:

درخواست جزوه طراحی آزمایشات

پست توسط farshid »

سلام اگر کسی درباره ی طراحی آزمایشات جزوه ی خوبه فارسی داره لطفا بفرسته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
واسه ما بهداشت محیطی خیلی لازمه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

farshidbeat@yahoo.com
F.ghanbari8@gmail.com

Advanced Oxidation Processes
Electrochemical remediation
Risk assessment
Ethics in publication

نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: درخواست جزوه طراحی آزمایشات

پست توسط naderloo »

[JUSTIFY]سلام، امیدوارم مطالب زیر مورد استفاده قرار بگیرد:

طراحی آزمایشات Design Of Examination

DOE عبارتست از ايجاد تغييرات هدفمند در وروديها يا مشخصه هاي يك فرآيند بمنظور مشاهده و تست تغييرات حاصل در خروجيها يا نتايج. در واقع يك فرآيند از تركيب ماشينها، مواد، روشها، انسان، محيط و اندازه گيري هاي مربوطه تشكيل شده كه در نهايت منجربه توليد يك محصول يا خدمت مي گردد. طراحي آزمايش يك راهكار علمي است كه به شما اين امكان را مي دهد تا در زمينه درك بهتر از فرآيند، دانش بيشتري (بصورت سيستماتيك) كسب نموده و بر چگونگي اثر ورودي بر خروجي احاطه پيدا كنيد.

DOE به منزله يك راهنما و مرجع براي متخصصيني (مديران، مهندسان و دانشمندان) است كه با بهبود و توسعه محصول و فرآيند سر و كار دارند. بيشتر مهندسان با چگونگي انجام آزمايشهاي مربوط به عملكرد محصولات و فرآيندها آشنا هستند، اما اين دانش آنها بسيار محدود است. وقتي مهندسان با موضوع تعيين بهترين روش براي آزمايش مواجه مي شوند، بلافاصله مسائل هزينه بالا و زمان طولاني براي آنها تداعي مي‌‌گردد.

جاي تأسف است كه چنين اشخاصي در ميدانهاي مختلف صنعتي از صرفه‌جويي قابل ملاحظه در زمان و هزينه اي كه از طراحي موثر و كارآمد آزمايشها حاصل مي گردد اطلاع ندارند. در حقيقت در طراحي آزمايشها نه تنها در زمان و هزينه صرفه‌جويي چشمگيري صورت مي گيرد، بلكه محصولات وفرآيندهاي كاملاً بهبود يا توسعه‌يافته‌ا‌ي نيز حاصل مي گردد. با بكارگيري و درك مفهوم طراحي آزمايشها، مديران و مهندسان در مي‌يابند كه چگونه مي توان محصولات فاقد قدرت رقابتي را مجدداً با كيفيتي بالاتر به صحنه رقابت بين المللي برگرداند. مديران ومهندسان امروز لازم است كه قبل از تصميم گيري در مورد ميزان بهبود و توسعه محصول و فرآيندخود، اطلاعات كافي از روشهاي طراحي آزمايش داشته باشند. به همين خاطر است كه شركتهاي بين المللي نظير تويوتا سالانه تعداد زيادي از مهندسان خود را تحت دوره هاي آموزشي DOE قرار مي‌دهند و شركتي مثل فورد در آمريكا، حتي تأمين كنندگان قطعات خود را ملزم به استفاده از اين تكنيك مي نمايد. قابليت و توانايي هاي DOE تا حدي زياد است كه كمپاني ITT در آمريكا توانست به كمك آن تنها در يكسال معادل 35 ميليون دلار صرفه جويي نمايد و يك كمپاني ديگر ضايعات 40 درصدي خود را كاملاً از بين برد و به سود دهي بسيار زيادي دست يافت.

اينچنين دستاوردها و اثراتي است كه باعث شده است متخصصين امر DOE را بعنوان فاكتور كليدي رقابت صنعتي آينده كشور پيشرفته‌ا‌ي نظير آمريكا قلمداد نمايند و رقابت در صحنه بين المللي را بدون سلاح DOE غير ممكن تشخيص دهند.

لازم به ذكراست كه DOE علاوه بر اينكه مي تواند مستقل عمل نمايد، حتي در اثر بخشي ساير تكنيكها و ابزارهاي كيفيت نظير FMEA، QFD، آناليز تلرانس، SPC و … نقش به سزايي دارد، بطوريكه زيربناي برنامه‌هاي TQM و ابزاري قدرتمند در استقرار موثر استانداردهاي QS 9000 معرفي شده است.


هدف از اجراي DOE جهت نيل به مقاصد كيفيتي فوق الذكر و سوددهي بالا را مي توان بصورت زير دسته بندي نمود :

1- تعيين موثرترين و مهم ترين عوامل كنترل فرآيند و كاهش موثر هزينه هاي كيفيت نظير ضايعات و بازرسي.

2- تعيين نحوه تاثير مشخصه هاي كنترلي يا ورودي هاي فرآيند بر روي مشخصه‌هاي كيفي يا عملكردي فرآيند و محصول در كوتاهترين زمان و با كمترين هزينه ممكن.

3- مدلسازي فرآيند و تعيين رابطه ورودي ها و خروجي هاي (محصول يا عملكرد) فرآيند و اقدام جهت بهبود مستمر محصول و فرآيند با كمترين هزينه و دركوتاهترين زمان.

4- غير حساس نمودن مشخصه‌هاي كيفي نسبت به عواملي كه امكان كنترل آنها وجود ندارد و باعث افزايش ضايعات و نقصان عملكرد مشخصه‌هاي كيفي مي‌گردند.

5- تعيين محدوده مجاز يا تلرانس عوامل كنترل فرآيند (بصورت علمي) بنحوي كه عملكرد يا مشخصه‌هاي كيفي موردنظر هميشه درمحدوده مجاز تعريف شده قرار بگيرند.

6- تدوين دانش فني عملكردي(شناخت) محصول و فرآيند با توجه به عملكرد و مشخصه‌هاي كيفي آنها و اقدام جهت كاهش موثر هزينه و زمان توسعه و بهبود محصول و فرآيند.

دستاوردهاي DOE

با توجه به موارد ذكر شده در بالا، دستاوردهاي كلي تكنيك DOE را مي توان در مباحث قابل توجه زير در نظر گرفت :

1- شناخت مشخصه‌هاي محصول و فرآيند[/JUSTIFY]
[JUSTIFY]2 - بهبود كيفيت

3- كاهش ضايعات[/JUSTIFY]
[JUSTIFY]4- كاهش بازرسي[/JUSTIFY]
[JUSTIFY]5- كاهش زمان عملكرد محصول و توليد[/JUSTIFY]
[JUSTIFY]6- بهبود عملكرد

7- افزايش بهره وري[/JUSTIFY]
[JUSTIFY]8 - كاهش هزينه

9- كاهش زمان عملكرد محصول و توليد[/JUSTIFY]
منبع:اینترنت
شما دسترسی جهت مشاهده فایل پیوست این پست را ندارید.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
amirtkh
جدید
جدید
پست: 2
تاریخ عضویت: 28 آپریل 2012 10:22
تماس:

کاربرد طراحی آزمایشات در بهینه سازی فرایندهای بیولوژیک

پست توسط amirtkh »

به منظور طراحی آزمایشات روشهای مختلفی توسط ریاضی دانان و متخصصین علم آمار ارائه شده است. یکی از روشهای معروف در این میان روش تاگوچی می باشد که اولین بار توسط چچنی تاگوچی یک ریاضیدان ژاپنی ارائه شد. این روش به منظور بهینه سازی مواردی که در آن جواب نهایی سیستم در آزمایشات مختلف کاملاً ثابت باشد بسیار دقیق و مناسب است. متاسفانه در روشهای بیولوژیکی که در تحقیقات بهداشت محیط بسیار مورد نیاز است محدوده جواب آزمایشات در تکرارهای مختلف زیاد است. لذا محققین باید با تکرار آزمایشات و استفاده از مقادیر متوسط آنها نسبت به استفاده از روش تاگوچی اقدام نمایند. در برخی موارد محققین از این روش در بهینه سازی فرایندها بیولوژیک با موفقیت استفاده نموده اند. نمونه ای از این تحقیقات را در اینجامی توانید بیابید.
به منظور طراحی آزمایشات خود به روش تا گوچی می توانید از نرم افزار Qualitek استفاده کنید. استفاده از این نرم افزار چندان مشکل نیست. این نرم افزار را می توانید از اینجادانلود کنید.
ارسال پست

بازگشت به “مهندسی بهداشت محیط”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان