حل مشكل زباله هاي روستايي در چيست؟

در این انجمن به جمع آوری و دفع مواد زائد جامد در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
نمایه کاربر
ehe
جدید
جدید
پست: 3
تاریخ عضویت: 23 اکتبر 2011 11:41

حل مشكل زباله هاي روستايي در چيست؟

پست توسط ehe »

حل مشكل زباله هاي روستايي(بخصوص فضولات حيواني) در چيست.
دوستان عزيز تجربيات يا راه حل ها رو ارسال كنيد.
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: حل مشكل زباله هاي روستايي در چيست؟

پست توسط naderloo »

ehe نوشته شده:حل مشكل زباله هاي روستايي(بخصوص فضولات حيواني) در چيست.
دوستان عزيز تجربيات يا راه حل ها رو ارسال كنيد.
سلام، خوب اگر منظور فضولات حیوانی باشد که عموما بیوگاز پیشنهاد میگردد در حال حاضر حتی میتوان از سپتیک تانک نیز بیوگاز استحصال کرد حتی نیروگاههایی وجود دارند که از بیوگاز استفاده مینمایند و در آینده نیز بیوگاز به یکی از حامل های انرژی تبدیل خواهد شد در کشورمان نیز استحصال بيوگاز و توليد برق انجام شده است و در نهایت به سمتی پیش خواهیم رفت که حتی زباله های منزل نیز مدیریت شوند، فقط مشکل به صرفه نبودن بیوگاز نسبت به انرژی ارزان در کشورمان هست که با توجه به حذف یارانه های این بخش به سویی خواهیم رفت که بیوگاز و استفاده از آن به صرفه خواهد شد.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
kobra
جدید
جدید
پست: 2
تاریخ عضویت: 23 می 2012 14:35
تماس:

Re: حل مشكل زباله هاي روستايي در چيست؟

پست توسط kobra »

استفاده از کود، راه مقرون به صرفه ای است که به طور معمول انجام می شود.
نمایه کاربر
ehe
جدید
جدید
پست: 3
تاریخ عضویت: 23 اکتبر 2011 11:41

Re: حل مشكل زباله هاي روستايي در چيست؟

پست توسط ehe »

من منظورم بيشتر با زباله ها و فضولات خانگي است
ومنظورم راه حلي است كه جامعه امروزي پذيرش اون رو داشته باشه
البته بيوگاز و كمپوست راه حل خوبي هستند ولي تقريبا آرمان گرايي است.
نمایه کاربر
kianali
جدید
جدید
پست: 3
تاریخ عضویت: 14 آپریل 2012 20:54
تماس:

Re: حل مشكل زباله هاي روستايي در چيست؟

پست توسط kianali »

با سلام
زباله های روستایی درواقع زباله های عادیی هستند که می توان انها را به طرق مختلف در مبدا یا در یک محل خارج از مبدا مورد کنترل و مدیریت قرار داد. اصل اول در مدیریت صحیح پسماندهای روستایی سعی در کاهش حجم پسمان د تولید بایک برنامه ریزی اموزشی مناسب و بلند مدت می باشد. بهتر است تا حد ممکن پسماندهای که قابلیت مصرف مستقیم توسط دام را دارند در محل مورد استفاده قرار بگیرند. در مرحله بعد تهیه یک محل مناسب برای ذخیره تقریبا چند روزه این گروه از پسماندهاقددر محیط روستا می باشد که با یک برنامه ریزی مناسب و همکاری چندین روستا باید اقدام به جمع اوری پسماندهای تولید شده و در نهایت دفع صحیح و زیست محیطی انها است که در حال حاضر توصیه میشود روستا ها به صورت مشترک با نزدیکترین شهر هماهنگ شده و پسماندهای باقی مانده خود را دفع نمیاند.
dagashekhan
جدید
جدید
پست: 6
تاریخ عضویت: 10 آپریل 2010 00:00
حالت من: Bitafavot
محل اقامت: kurdistan
تماس:

Re: حل مشكل زباله هاي روستايي در چيست؟

پست توسط dagashekhan »

با سلام
معمولا در روستاهای کوچک زباله خانگی زیادی تولید نمیشه بیشتر مشکل کود حیوانی است که تبدیل به کود میکنند
زباله خانگی بیشتر شامل چوب و پلاستیکه و چونکه حجم زیادی ندارند معمولا هر چند روز یکبار اونارو بیرون از روستا میسوزونند
بعضی از روستاها هم ماشین یا تراکتور برای جمع آوری جمع آوری میکنند و در جایی خرج از روستا که محل رفت و آمد مردم و دام نباشد اونو تلنبار یا زیر خاک دفن میکنند
نمایه کاربر
mjsadeh
حرفه ای
حرفه ای
پست: 438
تاریخ عضویت: 26 آپریل 2010 00:00
حالت من: Mashghool
محل اقامت: سمنان
تماس:

Re: حل مشكل زباله هاي روستايي در چيست؟

پست توسط mjsadeh »

[JUSTIFY]
[/JUSTIFY][JUSTIFY]
[/JUSTIFY][JUSTIFY]با سلام و تشکر از کلیه دوستانی که ارائه راه حل نموده اند.[/JUSTIFY][JUSTIFY]
ehe نوشته شده:من منظورم بيشتر با زباله ها و فضولات خانگي است [/JUSTIFY][JUSTIFY]و منظورم راه حلي است كه جامعه امروزي پذيرش اون رو داشته باشه[/JUSTIFY][JUSTIFY]البته بيوگاز و كمپوست راه حل خوبي هستند ولي تقريبا آرمان گرايي است.
[/JUSTIFY][JUSTIFY]با احترام به نظر شما [/JUSTIFY][JUSTIFY]اول از همه به عنوان یک بهداشت محیطی باید مجدداً عرض کنم که "بهداشت محیط هم نیاز به بهداشت محیط دارد" (دقیقاً چند روز پیش در تاپیک توصیف وضعیت بهداشت محیط در ایران این نکته بسیار ظریف و کوچک و در عین حال بزرگ و پیچیده رو خدمت کلیه دوستان متذکر شدم!) فرمایش شما از نظر حقیر دقیقاً ناقض جمله فوق الذکر است![/JUSTIFY][JUSTIFY]زمانیکه بنده و شما نوعی با عنایت به اینکه افراد تحصیل کرده و روشن فکر این جامعه هستیم و در عین حالیکه در زمینه های بهداشت محیطی و زیست محیطی کسب علم کرده ایم این چنین تصوری داشته باشیم که "بيوگاز و كمپوست راه حل خوبي هستند ولي تقريبا آرمان گرايي است." مطمئناً نه تنها نخواهیم توانست ذهنیت و باورِ شدن این امور را در اجتماع پیرامون خود به ورطه عمل بکشانیم بلکه خود نیز در لاکی فرو خواهیم رفت و "بله قربان" گوی دیگران و افکار ندانسته و نسنجیده آنها خواهیم شد! یقین داشته باشید اگر جامعه امروزی پذیرش این چنین مکانیسم هایی را ندارد علتش قصور بنده و امثال بنده است که نتوانسته ایم افکار عمومی و حتی خودمان!!! را به پذیرش این چنین روشهایی جلب نمائیم. انصافاً تکنولوژی و علم ما بیشتر است یا هند؟! لالله تکنولوژی و علم ما کمتر از چین است؟! پس چرا ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم؟[/JUSTIFY][JUSTIFY]بطور کلی گفتم بازهم تکرار میکنم برای دوستانی که گوش شنوا دارند اما نمی شنوند![/JUSTIFY][JUSTIFY]علتش قصور بنده و امثال بنده است . . .[/JUSTIFY][JUSTIFY]
[/JUSTIFY][JUSTIFY][FONT=Tahoma, Verdana, Helvetica, Arial, sans-serif]
kianali نوشته شده: [/FONT][FONT=Tahoma, Verdana, Helvetica, Arial, sans-serif]با سلام[/FONT][/JUSTIFY][JUSTIFY][FONT=Tahoma, Verdana, Helvetica, Arial, sans-serif]زباله های روستایی در واقع زباله های عادیی هستند که می توان آنها را به طرق مختلف در مبدا یا در یک محل خارج از مبدا مورد کنترل و مدیریت قرار داد. اصل اول در مدیریت صحیح پسماندهای روستایی سعی در کاهش حجم پسماند تولید با یک برنامه ریزی آموزشی مناسب و بلند مدت می باشد. بهتر است تا حد ممکن پسماندهای که قابلیت مصرف مستقیم توسط دام را دارند در محل مورد استفاده قرار بگیرند. در مرحله بعد تهیه یک محل مناسب برای ذخیره تقریبا چند روزه این گروه از پسماندها در محیط روستا می باشد که با یک برنامه ریزی مناسب و همکاری چندین روستا باید اقدام به جمع آوری پسماندهای تولید شده و در نهایت دفع صحیح و زیست محیطی آنها است که در حال حاضر توصیه میشود روستا ها به صورت مشترک با نزدیکترین شهر هماهنگ شده و پسماندهای باقی مانده خود را دفع نمیاند.


جسارتاً باید عرض کنم با همه فرمایشات شما کاملاً موافق هستم بجز دپوی موقت زباله در محیط روستا
[/FONT][FONT=Tahoma, Verdana, Helvetica, Arial, sans-serif]
اگر تمایلی داشتید بفرمائید تا ریز دلایل خود را برای جنابتان اعلام نمایم.

[/FONT]
[/JUSTIFY]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: حل مشكل زباله هاي روستايي در چيست؟

پست توسط naderloo »

[color=#3300FF]mjsadeh[/color] نوشته شده:با احترام به نظر شما،اول از همه به عنوان یک بهداشت محیطی باید مجدداً عرض کنم که "بهداشت محیط هم نیاز به بهداشت محیط دارد" (دقیقاً چند روز پیش در تاپیک توصیف وضعیت بهداشت محیط در ایران این نکته بسیار ظریف و کوچک و در عین حال بزرگ و پیچیده رو خدمت کلیه دوستان متذکر شدم!) فرمایش شما از نظر حقیر دقیقاً ناقض جمله فوق الذکر است!
زمانیکه بنده و شما نوعی با عنایت به اینکه افراد تحصیل کرده و روشن فکر این جامعه هستیم و در عین حالیکه در زمینه های بهداشت محیطی و زیست محیطی کسب علم کرده ایم این چنین تصوری داشته باشیم که "بيوگاز و كمپوست راه حل خوبي هستند ولي تقريبا آرمان گرايي است." مطمئناً نه تنها نخواهیم توانست ذهنیت و باورِ شدن این امور را در اجتماع پیرامون خود به ورطه عمل بکشانیم بلکه خود نیز در لاکی فرو خواهیم رفت و "بله قربان" گوی دیگران و افکار ندانسته و نسنجیده آنها خواهیم شد! یقین داشته باشید اگر جامعه امروزی پذیرش این چنین مکانیسم هایی را ندارد علتش قصور بنده و امثال بنده است که نتوانسته ایم افکار عمومی و حتی خودمان!!! را به پذیرش این چنین روشهایی جلب نمائیم. انصافاً تکنولوژی و علم ما بیشتر است یا هند؟! لالله تکنولوژی و علم ما کمتر از چین است؟! پس چرا ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم؟بطور کلی گفتم بازهم تکرار میکنم برای دوستانی که گوش شنوا دارند اما نمی شنوند!
علتش قصور بنده و امثال بنده است . . .
سلام، ممنون ولی آقای ساده یه مورد هم باید یادآوری کنم که کشور ما بدلیل وجود منابع ارزان خداداد انرژی مثل نفت، گاز و ... به فعالیت های بیولوژیکی کمتر پرداخته شده این دلیل از کمبود تکنولوژی و چیزهای دیگه نیست خیلی ساده انرژی پاک تر، تمیز تر و ارزان تر در دسترس بوده لذا کسی دنبال استحصال گاز به روش بیولوژیک نبوده است همین الان هم نگاه کنید در اکثر روستاهای ما برق رسانی شده و خیلی از روستا ها هم گاز رسانی شده و در سایر روستا ها هم نفت با قیمت مناسب و ارزان وجود دارد.لذا نیازی نیست که به دنبال بیوگاز برویم

نظر شما را به پست زیر هم جلب میکنم:
استحصال بیوگاز از سپتیک تانک

توی این مبحث یکی از دوستان پیشنهاد کرده بود که از سپتیک تانک ها برای تولید بیوگاز استفاده کنیم که من به ایشان اینطور پاسخ دادم:
naderloo نوشته شده:دوست عزیز سلام، و ممنون از لطف بی حدتان در خصوص پیشنهادی که فرمودید با کلیات آن موافقم ولی ببینید حجم متان تولیدی در فرایند های بی هوازی از یک کیلو گرم س او دی در حدوده 0.35 مترمکعب است اگر سپتیک تانک جهت 50 نفر اهالی یک روستا در نظر گرفته شود و سی او دی فاضلاب در حدود 500 میلی گرم و سرانه آن 100 لیتر بر روز در نظر گرفته شود درحدود 2.5 کیلوگرم بار سی اودی را خواهیم داشت و این 2.5 کیلو گرم تنها میتواند 0.875 متر مکعب متان درروز تولید نماید میبینید که مقدار متان تولید بسیار اندک است از طرفی با توجه به وجود گاز لوله کشی با هزینه بسیار نازل تر مشکلاتی از لحاظ برآورد اقتصادی پیش خواهد آمد البته این در حالی است که راندمان سپتیک را 100 در صد در نظر بگیریم
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
mjsadeh
حرفه ای
حرفه ای
پست: 438
تاریخ عضویت: 26 آپریل 2010 00:00
حالت من: Mashghool
محل اقامت: سمنان
تماس:

Re: حل مشكل زباله هاي روستايي در چيست؟

پست توسط mjsadeh »

[JUSTIFY]
naderloo نوشته شده:[/JUSTIFY]
[JUSTIFY]سلام، ممنون ولی آقای ساده یه مورد هم باید یادآوری کنم که کشور ما بدلیل وجود منابع ارزان خداداد انرژی مثل نفت، گاز و ... به فعالیت های بیولوژیکی کمتر پرداخته شده این دلیل از کمبود تکنولوژی و چیزهای دیگه نیست خیلی ساده انرژی پاک تر، تمیز تر و ارزان تر در دسترس بوده لذا کسی دنبال استحصال گاز به روش بیولوژیک نبوده است همین الان هم نگاه کنید در اکثر روستاهای ما برق رسانی شده و خیلی از روستا ها هم گاز رسانی شده و در سایر روستا ها هم نفت با قیمت مناسب و ارزان وجود دارد.لذا نیازی نیست که به دنبال بیوگاز برویم
[/JUSTIFY]
سلام، وقت بخیر
[JUSTIFY]ابتداً از حسن توجه وشرکت فعالانه حضرتعالی در تاپیک ها (بخصوص در مباحثات) با توجه به دغدغه های کاری و خانوادگی موجود نهایت تشکر و قدردانی را دارم[/JUSTIFY][JUSTIFY]
[/JUSTIFY]
کاملاً با فرمایشات شما موافقم
اما ببینید مهندس جان بنده به شخصه بسیار معتقد به افکار اشخاص هستم!
[JUSTIFY]در فرض مسئله ما به دنبال راه حلی برای دفع زباله و فضولات در مناطق روستایی هستیم؛ آیا با این استدلال که کمپوست و بیوگاز آرمان گرانه هستند و مورد پذیرش جامعه امروزی نیستند می توان به همین راحتی این دو راه حل را حذف کرد؟! آیا این دو روش هیچ نقطه ضعف و قوت دیگری ندارند؟! آیا نمی توان و نباید جامعه امروزی را برای پذیرش چنین مواردی آماده ساخت؟! . . .[/JUSTIFY]تنها مِن باب مثال برای دوستان و کاربران عرض می کنم
[JUSTIFY]بنده در ابتدای شروع به کار، در منطقه ای مشغول به خدمت شدم که کلیه روستاهای اطراف آن با وجود فاصله تقریبی 30 کیلومتری تا کلان شهر مشهد زباله های خود را پس از جمع آوری از سطح روستاها به وسیله نیسان و یا خاور به زمین های اطراف انتقال داده و در آنجا پراکنده می ساختند (دقت می کنید که دفع و دفنی در کار نبود! حتی از نوع غیر بهداشتی).[/JUSTIFY]

[CENTER]اینم نمونه تصاویری از عمق فاجعه[/CENTER][CENTER]
[/CENTER][CENTER]
[/CENTER][CENTER][FONT=Tahoma, sans-serif]تصویر[/FONT][/CENTER]

[CENTER][FONT=Tahoma, sans-serif]تصویر[/FONT][/CENTER]
[CENTER][FONT=Tahoma, sans-serif]
[/FONT]
[/CENTER]
[CENTER][FONT=Tahoma, sans-serif]تصویر[/FONT][/CENTER]

[CENTER][FONT=Tahoma, sans-serif]تصویر[/FONT][/CENTER]

[JUSTIFY]ساده ترین و بهترین راهی که بنظر می رسید این بود که با توجه به وسعت منطقه و نیز ازدیاد زمین های بایر هر دهیاری را مجاب به دفن بهداشتی زباله خود کنیم یا نهایتاً یک محل دفن مشترک زباله برای تمامی دهیاری ها در نظر بگیریم. اما ما با تجزیه و تحلیل وضعیت موجود تصمیم سخت تری گرفتیم! انتقال زباله تمامی روستاها به کارخانه کمپوست مشهد! اولین مخالف دقیقاً بیخ گوش خودمان بود! یک پزشک! که متاسفانه یا خوشبختانه سرپرست مرکز هم بود! و تمامی مکاتبات ما بایستی با تائید و امضای ایشان صورت می پذیرفت!!! حالا آب بیار و حوض پر کن!!! خلاصه عرض کنم که سر سختی ما بیشتر از این حرف ها بود و بعد از گذشت حدود 7 یا 8 ماهی و با کشیدن قضیه به جلسه شورای بهداشت بخشداری و متعاقب آن به فرمانداری و در ادامه با معرفی کردن چند تن از دهیاران متخلف به شورای حل اختلاف بالاخره حرفمان را به کرسی نشاندیم![/JUSTIFY]

[CENTER]اینم چندتا تصویر دیگه[/CENTER]
[JUSTIFY](از آنجایی که کمپوست مشهد فقط ماشین های مسقف حمل زباله را پذیرش می کند و از طرف دیگر دهیاران قبل از این، قراردادهای خود را برای جمع آوری زباله با ماشین های رو باز منعقد کرده بودند و بودجه مجددی هم نداشتند که قرار داد جدیدی با ماشین های مسقف امضا کنند و از طرفی زور ما هم پر زور بود فلذا مجبور شدند تا با ماشین های روباز کماکان زباله ها را جمع آوری کنند سپس در نزدیکی محل پراکنده سازی سابق به ماشین های مسقف تحویل دهند تا زباله ها در نهایت به کمپوست مشهد منتقل شود! تا انشاالله از دفعه بعد کلاً با ماشین های مسقف قرار داد امضا کنند.) [/JUSTIFY]
[CENTER][FONT=Tahoma, sans-serif]تصویر[/FONT][/CENTER]

[CENTER][FONT=Tahoma, sans-serif]تصویر[/FONT][/CENTER]

[CENTER][FONT=Tahoma, sans-serif]تصویر[/FONT][/CENTER]
[RIGHT]در نتیجه اگه قرار بود ما پا پس بکشیم و کوتاه بیایم و "بله قربان" گو بشیم، فاجعه و خیانت به آیندگان کماکان ادامه داشت . . .[/RIGHT][RIGHT]
[/RIGHT][RIGHT]به یاد داشته باشیم که هدف ما همواره و ابتداً بایستی بر مبنای حفظ محیط زیستمان باشد و در مرحله بعد مباحث اقتصادی و درآمد زایی (نظیر توسعه و ترویج بیوگاز)[/RIGHT][RIGHT]
[/RIGHT][RIGHT]
[/RIGHT][CENTER][CENTER]همت بلند دار که مردان روزگار،[/CENTER]از همت بلند به جایی رسید ه اند...
[/CENTER]
ارسال پست

بازگشت به “جمع آوری و دفع مواد زائد جامد”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان