مقایسه میزان تولید NOx در خودرو های دیزلی و بنزینی
مدیر انجمن: naderloo
- majid8890
- ارشد
- پست: 779
- تاریخ عضویت: 14 ژولای 2013 12:21
- حالت من: Relax
- محل اقامت: تهران(البته اهل تربت حیدریه هستم ها)
- تماس:
مقایسه میزان تولید NOx در خودرو های دیزلی و بنزینی
سلام مقدار NOXدر خود رو های بنزینی بیشتر است یا دیزلی؟
در بسیاری از تست ها اومده و گفته شده که میزان ذرات و NOXدر دیزلی ها بیشتر است و میزان coوhcدر موتور های بنزین
اما در جرمی کولز اومده که میزان NOX در موتور های بنزینی7/1 گرم برای هر کیلومتر و برای خودرو های دیزل 8/0 گرم برای هر کیلومتر
بنده اشتباه میکنم؟؟؟
در بسیاری از تست ها اومده و گفته شده که میزان ذرات و NOXدر دیزلی ها بیشتر است و میزان coوhcدر موتور های بنزین
اما در جرمی کولز اومده که میزان NOX در موتور های بنزینی7/1 گرم برای هر کیلومتر و برای خودرو های دیزل 8/0 گرم برای هر کیلومتر
بنده اشتباه میکنم؟؟؟
- naderloo
- مدیر کل
- پست: 2793
- تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
- حالت من: Khaste
- محل اقامت: تهران
- تماس:
Re: مقدار NOx در خودرو ها
سلام به طور کلی منابع اصلی تولید NOx حدود 29 درصد از منابع متحرک بوده و 71 درصد نیز از منابع ثابت استmajid8890 نوشته شده:سلام مقدار NOXدر خود رو های بنزینی بیشتر است یا دیزلی؟
در بسیاری از تست ها اومده و گفته شده که میزان ذرات و NOXدر دیزلی ها بیشتر است و میزان coوhcدر موتور های بنزین
اما در جرمی کولز اومده که میزان NOX در موتور های بنزینی 7/1 گرم برای هر کیلومتر و برای خودرو های دیزل 8/0 گرم برای هر کیلومتر
بنده اشتباه میکنم؟؟؟
آلایندههای خروجی غالب در وسائط نقلیه بنزینی: G- HC- Pb- Nox که Pb (سرب) امروزه تا حدود زیادی حذف شده است و سوختهایی نظیر MTBE و CNG جایگزین آن شدهاند.
آلایندههای خروجی غالب از وسائط نقلیه دیزلی: ذرات SO2 و Nox هستند و جالب اینه که منبع ناکس خروجی از اتومبیل 100 از اگزوز میباشد و شتاب مثبت هم ناکس بیشتری تولید میکند
این اصول اصلی قضیه است ولی به نظر میاید امروزه این مشکل سوخت دیزل حل شده است و فناوري جديد موتورهاي ديزل باعث می شود، به ميزان قابل توجهی از انتشار آلاينده هاي اكسيد نيتروژن NOx و PM كم شود.
تحقیقات نشان میدهید که در صورت استفاده از سوخت ديزل با ميزان گوگرد ppm 10000، ميزان آلاينده هاي CO و PM در محدوده استاندارد EURO II قرار دارد ولي به دليل ميزان بالاي گوگرد موجود در سوخت ميزان HC+NOx بالاتر از حد استاندارد است كه در صورت استفاده از سوخت با گوگرد كم، اين آلاينده نيز کم می شود.
راههای کاهش ناکس در اتومبیل ها:
راههای کنترل انتشار Nox در اتومبیلها:
1- کاهش نسبت A/F (راهبری با سوخت اضافه (rich operation) )
2- تغییر سوخت و استفاده از سوختهای جایگزین مثل CNG, LNC, LPD.
3- تأخیر در جرقه
4- تغییر در مرحله احتراق
5- نصب مبدلهای کاتالیستی که کاتالیزور میتواند مخلوط رادیم و پلاتین یا مخلوط رادیم با پالادیم باشد که با راندمان %90 حذف Nox- HC, Co را میدهد.
برای رسیدن به این راندمان با این مبدلهای کاتالیستی باید نسبت A/F در حد 14.7 باشد.
6- برگرداندن % 20-10 گاز لوله اگزوز به محفظه احتراق EGR
EGR: External Exhaust Gas Recirculation
این امر باعث:
1- کم کردن دمای احتراق
2- کاهش اکسیژن در محفظه احتراق ⇐ % 60-50 باعث کاهش گاز Nox میشود.
راههای کنترل مونوکسید کربن و HC در اتومبیلها: 1- افزایش نسبت A/F (راهبری کم سوخت Lean operation )
2- تغییر سوخت و استفاده از سوختهای جایگزین مثل CNG, LNG, LPG.
3- استفاده از پس سوز (after burner) در اگزوز زیرا باعث احتراق کامل میشود.
تاثیر ناکس روی بدن انسان
گروههای در معرض خطر:
1- کودکان
2- بالغین مبتلا به بیماریهای مزمن ریوی مثل آسم
عوارض بر روی انسان:
1- سوزش و تحریک مجاری تحتانی تنفس (نای و نایژه) به علت حلالیت کم
2- کاهش میزان مقاومت دستگاه تنفسی در برابر عفونتها و بیماریها مثل آنفلوانزا
3- ایجاد بیماریهای شدید تنفسی در کودکان
4- کم شدن عمق تنفس و ایجاد تنگی نفس
5- سرفه شدید و تنفس صدادار (خس خس کردن سینه)
6- در غلظتهای بیشتر از حد آستانه موجب تورم ریه میشود و در غلظتهای 2-5 ppm موجب تخریب ریه میشود.
- majid8890
- ارشد
- پست: 779
- تاریخ عضویت: 14 ژولای 2013 12:21
- حالت من: Relax
- محل اقامت: تهران(البته اهل تربت حیدریه هستم ها)
- تماس:
Re: مقایسه میزان تولید NOx در خودرو های دیزلی و بنزینی
متشکرم بحث کامل بود
اما میزان NOXدر خودرو های دیزل بیشتر است یا بنزین؟ بدون در نظر گرفتن جمعیت ماشین مورد استفاده
اما میزان NOXدر خودرو های دیزل بیشتر است یا بنزین؟ بدون در نظر گرفتن جمعیت ماشین مورد استفاده
- naderloo
- مدیر کل
- پست: 2793
- تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
- حالت من: Khaste
- محل اقامت: تهران
- تماس:
Re: مقایسه میزان تولید NOx در خودرو های دیزلی و بنزینی
سلام، میزان NOX در خودرو های دیزل خوب بیشتر استmajid8890 نوشته شده:متشکرم بحث کامل بود
اما میزان NOXدر خودرو های دیزل بیشتر است یا بنزین؟ بدون در نظر گرفتن جمعیت ماشین مورد استفاده
- majid8890
- ارشد
- پست: 779
- تاریخ عضویت: 14 ژولای 2013 12:21
- حالت من: Relax
- محل اقامت: تهران(البته اهل تربت حیدریه هستم ها)
- تماس:
Re: مقایسه میزان تولید NOx در خودرو های دیزلی و بنزینی
میزان NOX در موتور های بنزینی7/1 گرم برای هر کیلومتر و برای خودرو های دیزل 8/0 گرم برای هر کیلومتر
در جرمی کولز گفته
در جرمی کولز گفته
- naderloo
- مدیر کل
- پست: 2793
- تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
- حالت من: Khaste
- محل اقامت: تهران
- تماس:
Re: مقایسه میزان تولید NOx در خودرو های دیزلی و بنزینی
سلام، خوب این برعکس همه منابع دیگه هست میشه صفحه دقیق رو بفرمایید در جرمی کولزmajid8890 نوشته شده:میزان NOX در موتور های بنزینی7/1 گرم برای هر کیلومتر و برای خودرو های دیزل 8/0 گرم برای هر کیلومتر
در جرمی کولز گفته
- majid8890
- ارشد
- پست: 779
- تاریخ عضویت: 14 ژولای 2013 12:21
- حالت من: Relax
- محل اقامت: تهران(البته اهل تربت حیدریه هستم ها)
- تماس:
Re: مقایسه میزان تولید NOx در خودرو های دیزلی و بنزینی
خوب شاید برداشت من اشتباه بوده
در صفحه 195 در جدول 3-14 اومده فاکتور انتشار رو گفته
ودر صفحه196 جدول3-15 هم غلظت انتشارات تصفیه نشده از موتور های بنزینی و دیزلی رو گفته
این کتاب ترجمه رو دارم میخونم
در صفحه 195 در جدول 3-14 اومده فاکتور انتشار رو گفته
ودر صفحه196 جدول3-15 هم غلظت انتشارات تصفیه نشده از موتور های بنزینی و دیزلی رو گفته
این کتاب ترجمه رو دارم میخونم
- naderloo
- مدیر کل
- پست: 2793
- تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
- حالت من: Khaste
- محل اقامت: تهران
- تماس:
Re: مقایسه میزان تولید NOx در خودرو های دیزلی و بنزینی
نه من کتاب ترجمه را ندارم لذا نمیتونم کنترل کنمmajid8890 نوشته شده:خوب شاید برداشت من اشتباه بوده
در صفحه 195 در جدول 3-14 اومده فاکتور انتشار رو گفته
ودر صفحه196 جدول3-15 هم غلظت انتشارات تصفیه نشده از موتور های بنزینی و دیزلی رو گفته
این کتاب ترجمه رو دارم میخونم
چه کسی حاضر است؟
کاربران حاضر در این انجمن: Google [Bot] و 0 مهمان