مقایسه میزان تولید NOx در خودرو های دیزلی و بنزینی

در این انجمن به ارشد بهداشت محیط در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست

سلام مقدار NOX در خود رو های بنزینی بیشتر است یا دیزلی

در خود رو های بنزینی بیشتر است
1
25%
در خود رو های دیزلی بیشتر است
3
75%
هیچکدام
0
بدون راي
هر دو
0
بدون راي
 
مجموع رای گیری: 4

نمایه کاربر
majid8890
ارشد
ارشد
پست: 779
تاریخ عضویت: 14 ژولای 2013 12:21
حالت من: Relax
محل اقامت: تهران(البته اهل تربت حیدریه هستم ها)
تماس:

مقایسه میزان تولید NOx در خودرو های دیزلی و بنزینی

پست توسط majid8890 »

سلام مقدار NOXدر خود رو های بنزینی بیشتر است یا دیزلی؟

در بسیاری از تست ها اومده و گفته شده که میزان ذرات و NOXدر دیزلی ها بیشتر است و میزان coوhcدر موتور های بنزین

اما در جرمی کولز اومده که میزان NOX در موتور های بنزینی7/1 گرم برای هر کیلومتر و برای خودرو های دیزل 8/0 گرم برای هر کیلومتر

بنده اشتباه میکنم؟؟؟
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: مقدار NOx در خودرو ها

پست توسط naderloo »

majid8890 نوشته شده:سلام مقدار NOXدر خود رو های بنزینی بیشتر است یا دیزلی؟

در بسیاری از تست ها اومده و گفته شده که میزان ذرات و NOXدر دیزلی ها بیشتر است و میزان coوhcدر موتور های بنزین

اما در جرمی کولز اومده که میزان NOX در موتور های بنزینی 7/1 گرم برای هر کیلومتر و برای خودرو های دیزل 8/0 گرم برای هر کیلومتر

بنده اشتباه میکنم؟؟؟
سلام به طور کلی منابع اصلی تولید NOx حدود 29 درصد از منابع متحرک بوده و 71 درصد نیز از منابع ثابت است

آلاینده‌های خروجی غالب در وسائط نقلیه بنزینی: G- HC- Pb- Nox که Pb (سرب) امروزه تا حدود زیادی حذف شده است و سوخت‌هایی نظیر MTBE و CNG جایگزین آن شده‌اند.
آلاینده‌های خروجی غالب از وسائط نقلیه دیزلی: ذرات SO2 و Nox هستند و جالب اینه که منبع ناکس خروجی از اتومبیل 100 از اگزوز میباشد و شتاب مثبت هم ناکس بیشتری تولید میکند

این اصول اصلی قضیه است ولی به نظر میاید امروزه این مشکل سوخت دیزل حل شده است و فناوري جديد موتورهاي ديزل باعث می شود، به ميزان قابل توجهی از انتشار آلاينده هاي اكسيد نيتروژن NOx و PM كم شود.

تحقیقات نشان میدهید که در صورت استفاده از سوخت ديزل با ميزان گوگرد ppm 10000، ميزان آلاينده هاي CO و PM در محدوده استاندارد EURO II قرار دارد ولي به دليل ميزان بالاي گوگرد موجود در سوخت ميزان HC+NOx بالاتر از حد استاندارد است كه در صورت استفاده از سوخت با گوگرد كم، اين آلاينده نيز کم می شود.

راههای کاهش ناکس در اتومبیل ها:
راه‌های کنترل انتشار Nox در اتومبیل‌ها:
1- کاهش نسبت A/F (راهبری با سوخت اضافه (rich operation) )
2- تغییر سوخت و استفاده از سوخت‌های جایگزین مثل CNG, LNC, LPD.
3- تأخیر در جرقه
4- تغییر در مرحله احتراق
5- نصب مبدل‌های کاتالیستی که کاتالیزور می‌تواند مخلوط رادیم و پلاتین یا مخلوط رادیم با پالادیم باشد که با راندمان %90 حذف Nox- HC, Co را می‌دهد.
برای رسیدن به این راندمان با این مبدل‌های کاتالیستی باید نسبت A/F در حد 14.7 باشد.
6- برگرداندن % 20-10 گاز لوله اگزوز به محفظه احتراق EGR
EGR: External Exhaust Gas Recirculation

این امر باعث:
1- کم کردن دمای احتراق
2- کاهش اکسیژن در محفظه احتراق ⇐ % 60-50 باعث کاهش گاز Nox می‌شود.
راه‌های کنترل مونوکسید کربن و HC در اتومبیل‌ها: 1- افزایش نسبت A/F (راهبری کم سوخت Lean operation )
2- تغییر سوخت و استفاده از سوخت‌های جایگزین مثل CNG, LNG, LPG.
3- استفاده از پس سوز (after burner) در اگزوز زیرا باعث احتراق کامل می‌شود.
تاثیر ناکس روی بدن انسان
گروه‌های در معرض خطر:
1- کودکان
2- بالغین مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی مثل آسم
عوارض بر روی انسان:
1- سوزش و تحریک مجاری تحتانی تنفس (نای و نایژه) به علت حلالیت کم
2- کاهش میزان مقاومت دستگاه تنفسی در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها مثل آنفلوانزا
3- ایجاد بیماری‌های شدید تنفسی در کودکان
4- کم شدن عمق تنفس و ایجاد تنگی نفس
5- سرفه شدید و تنفس صدادار (خس خس کردن سینه)
6- در غلظت‌های بیشتر از حد آستانه موجب تورم ریه می‌شود و در غلظت‌های 2-5 ppm موجب تخریب ریه می‌شود.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
majid8890
ارشد
ارشد
پست: 779
تاریخ عضویت: 14 ژولای 2013 12:21
حالت من: Relax
محل اقامت: تهران(البته اهل تربت حیدریه هستم ها)
تماس:

Re: مقایسه میزان تولید NOx در خودرو های دیزلی و بنزینی

پست توسط majid8890 »

متشکرم بحث کامل بود
اما میزان NOXدر خودرو های دیزل بیشتر است یا بنزین؟ بدون در نظر گرفتن جمعیت ماشین مورد استفاده
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: مقایسه میزان تولید NOx در خودرو های دیزلی و بنزینی

پست توسط naderloo »

majid8890 نوشته شده:متشکرم بحث کامل بود
اما میزان NOXدر خودرو های دیزل بیشتر است یا بنزین؟ بدون در نظر گرفتن جمعیت ماشین مورد استفاده
سلام، میزان NOX در خودرو های دیزل خوب بیشتر است
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
majid8890
ارشد
ارشد
پست: 779
تاریخ عضویت: 14 ژولای 2013 12:21
حالت من: Relax
محل اقامت: تهران(البته اهل تربت حیدریه هستم ها)
تماس:

Re: مقایسه میزان تولید NOx در خودرو های دیزلی و بنزینی

پست توسط majid8890 »

میزان NOX در موتور های بنزینی7/1 گرم برای هر کیلومتر و برای خودرو های دیزل 8/0 گرم برای هر کیلومتر

در جرمی کولز گفته
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: مقایسه میزان تولید NOx در خودرو های دیزلی و بنزینی

پست توسط naderloo »

majid8890 نوشته شده:میزان NOX در موتور های بنزینی7/1 گرم برای هر کیلومتر و برای خودرو های دیزل 8/0 گرم برای هر کیلومتر

در جرمی کولز گفته
سلام، خوب این برعکس همه منابع دیگه هست میشه صفحه دقیق رو بفرمایید در جرمی کولز
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
majid8890
ارشد
ارشد
پست: 779
تاریخ عضویت: 14 ژولای 2013 12:21
حالت من: Relax
محل اقامت: تهران(البته اهل تربت حیدریه هستم ها)
تماس:

Re: مقایسه میزان تولید NOx در خودرو های دیزلی و بنزینی

پست توسط majid8890 »

خوب شاید برداشت من اشتباه بوده
در صفحه 195 در جدول 3-14 اومده فاکتور انتشار رو گفته
ودر صفحه196 جدول3-15 هم غلظت انتشارات تصفیه نشده از موتور های بنزینی و دیزلی رو گفته
این کتاب ترجمه رو دارم میخونم
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: مقایسه میزان تولید NOx در خودرو های دیزلی و بنزینی

پست توسط naderloo »

majid8890 نوشته شده:خوب شاید برداشت من اشتباه بوده
در صفحه 195 در جدول 3-14 اومده فاکتور انتشار رو گفته
ودر صفحه196 جدول3-15 هم غلظت انتشارات تصفیه نشده از موتور های بنزینی و دیزلی رو گفته
این کتاب ترجمه رو دارم میخونم
نه من کتاب ترجمه را ندارم لذا نمیتونم کنترل کنم
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
ارسال پست

بازگشت به “ارشد بهداشت محیط”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: Google [Bot] و 0 مهمان