صفحه 1 از 1

وجود ارسنیک در آب آشامیدنی با ابتلا به دیابت ارتباط دار

ارسال شده: 30 سپتامبر 2010 16:14
توسط elham9192
وجود آرسنیک در آب آشامیدنی با ابتلا به دیابت ارتباط دارد .
پژوهشگران می گویند وجود آرسنیک در آب آشامیدنی حتی به مقدار اندک با افزایش میزان ابتلا به دیابت نوع دوم ارتباط دارد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از خبرگزاری فرانسه ، این پژوهشگران که نتایج تحقیقات آنها در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است می گویند میلیونها انسان در جهان آب آشامیدنی حاوی آرسنیک از منابع غیرآلی می نوشند.
در آمریکا ۱۳ میلیون نفر آب لوله کشی مصرف می کنند که مقدار آرسنیک آن بیشتر از استاندارد ۱۰میکروگرم در لیتر آرسنیک غیرآلی سازمان حفاظت محیط زیست است.
تحقیقات قبلی ارتباط میان مصرف میزان بالای آرسنیک غیرآلی در ذخایر آب عمومی یا محیط کار را با ابتلا به دیابت نوع دوم اثبات کرده بود، اما اطلاعات چندانی در مورد تاثیر مقادیر پایین آرسنیک وجود نداشته است.
آنا ناواس آسین از دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ در بالتیمور و همکارانش ۷۸۸ فرد بالای ۲۰ سال را بررسی کردند. مقدار آرسنیک در ادرار این افراد آزمایش شد.
محققان دریافتند ۷/۷ درصد از شرکت کنندگان به دیابت نوع دوم مبتلا هستند که پس از در نظر گرفتن سایر عوامل خطر در بروز دیابت مشخص شد که میزان آرسنیک در ادرار این افراد ۲۶ درصد بیشتر از افراد غیرمبتلا به دیابت است.
این مطالعه نشان داد ۲۰ درصد از شرکت کنندگانی که بالاترین میزان آرسنیک (۵/۱۶ میکروگرم در لیتر) را در ادرار خود داشتند ۶/۳ درصد بیشتر از کسانی که کمترین میزان آرسنیک (۳ میکروگرم در لیتر) را در ادرارشان داشتند به دیابت نوع دوم مبتلا شدند.
محققان به این نتیجه رسیدند که آرسنیک می تواند بر عوامل ژنتیکی که در حساسیت انسولین و سایر فرایندها دخالت دارد تاثیر بگذارد و یا در آسیب سلولی مرتبط با اکسیژن ، التهاب و مرگ سلولی نیز که با دیابت مرتبط است، نقش داشته باشد.
این محققان می گویند با توجه به فراوانی آرسنیک غیرآلی در آب آشامیدنی سراسر جهان ، روشن شدن نقش آرسنیک در همه گیری دیابت یک اولویت تحقیقات بهداشت عمومی است که کاربردهای بالقوه ای در پیشگیری و مهار دیابت دارد.
آرسنیک یک ماده بی رنگ ، بی بو و بدون طعم است که به آسانی در آب حل می شود و مقادیر بالای آب بسیار سمی است