صفحه 1 از 1

روشهای پاک کردن

ارسال شده: 02 اکتبر 2010 08:51
توسط sajadali
روشهای پاک کردن
تمیز کردن و نظافت محیط کار دستگاهها لوازم و اندامهای کارکنان که به نحوی با مواد غذایی در تماس است یکی از مهمترین عوامل موثر در تامین بهداشت مواد غذایی است.
تعریف کاربری چند واژه:
پاک کردن: فرآیندی است که در طی آن باقیمانده مواد غذایی و یا ناخالصی های چسبنده به سطوح مختلف به صورت معلّق درآمده جدا می شوند.
مواد پاک کننده: منظور ترکیبات شیمیایی است که برای زدودن باقیمانده های مختلف مواد غذایی و ناخالصی های گوناگون و به طور کلی تمام مواد ناخواسته بکار می رود.
سطح: منظور تمام سطوح ثابت و متحرک مربوط به مواد غذایی دستگاهها ماشینی ها اماکن و اندامهای کارکنان است که به نحوی با مواد غذایی در تماس است.
چرک: هر ماده ناخواسته یا باقیمانده های مواد غذایی گل و لای گرد و خاک و فضولات حیوانی است که بر روی سطوح نشسته و یا به آنها چسبیده است.
باقیمانده ها: در اینجا منظور باقیمانده مواد پاک کننده و سترون کننده است که ممکن است پس از تمیز کردن و سترون نمودن روی سطح باقی مانده باشند.
آب داغ: آبی است که دمای آن بیش از 77 درجه می باشد.
تمیز کردن مؤثّر: به طور کلی شستشو و تمیز کردن موثر سطوح گوناگون عبازت است از جدا کردن باقیمانده مواد غذایی شامل پروتئین ، چربی ، کربوهیدارت و کلیه ذرات خارجی از هر نوع و منشا که باشند.
تمیز کردن و شستشوی سطوح اگر بلافاصله پس از تمام شدن کار انجام شود به مراتب بهتر است چون کار آسانتر می شود و هیچ گونه فرصتی برای رشد و نمو و تکثیر میکروارگانیسمها به وجود نخواهد آمد. در مسمومیت های غذایی مربوط به سالمونلا، کلستریدیوم و یا استافیلوکوک ظروف و دستگاهها وسطوح آلوده نقش بیشتری دارند. لذا تمیز کردن سطوح در انتهای کار روزانه الزامی است اما در مواردی که سطوح برای مدت طولانی مورد استفاده قرار میگیرند و با مواد غذایی فساد پذیر در تماس هستند (چرخ گوشت، تخته ) لازم است در فواصل کار روزانه شستشو و تمیز شوند این امر رابطه مستقیمی با دمای محیط آشپزخانه دارد.