صفحه 1 از 1

هشدار ، وضعيت كاملا اضطراري هواي تهران

ارسال شده: 12 دسامبر 2010 13:22
توسط javid_entezar
[JUSTIFY]با گذشت 33 روز از بحران آلودگی هوا در تهران شاخص کیفیت هوا همچنان در شرایط هشدار است

سبزپرس- گروه محیط انسانی : گزارش مهار نشان می دهد که با توجه به افزایش غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون در هوای تهران شاخص کیفیت هوا در حالت هشدار است.

به گزارش سبز پرس ثبت عدد 157 در جدول میانگین PSI غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون در اطلاعیه مركز هماهنگي اطلاع‌رساني آلودگي هواي تهران نشان می دهد که غلظت این آلاینده نسبت به روز گذشته افزايش داشته است. به این ترتیب شاخص كيفيت هواي تهران همچنان در شرايط هشدار قرار دارد.

همچنین بر اساس این گزارش بر غلظت کلیه آلاينده های نسبت به روز گذشته افزوده شده است.

بر اساس گزارش سازمان هواشناسي آسمان تهران کمی ابری، غبارآلود و به تدریج ابری است كه به اين ترتيب انتظار مي‌رود شرايط هشدار در شاخص وضعیت کیفیت هوای تهران ادامه داشته باشد.

منبع:سبز پرس

[font=Tahoma]بارش باران و كاهش آلاينده‌ها از فردا در پايتخت تهران به زير صفر مي‌رود[/font]
در حالي مدير كل هواشناسي استان تهران از آغاز بارش باران از فردا دوشنبه در تهران خبر مي‌دهد كه گزارش‌هاي دريافتي حاكي است غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون و ذرات معلق 10 ميكرون در پايتخت همچنان در شرايط «هشدار» است.
مهندس جباري، مديركل هواشناسي استان تهران روز يكشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: پيش‌بيني‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد غلظت آلاينده‌ها از روز دوشنبه در تهران كاهش مي‌يابد.
وي با اشاره به وزش باد و بارش پراكنده باران از روز دوشنبه گفت: بر اين اساس از غلظت آلاينده‌ها كاسته مي‌شود و به همين دليل نمي‌توان الزاما بارش باران فردا را از نوع اسيدي دانست.
مدير كل هواشناسي استان تهران با اشاره به اينكه طي روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه بارش پراكنده باران در تهران پيش‌بيني شده است افزود: بر اين اساس در ارتفاعات بارش برف نيز انتظار مي‌رود.
مديركل هواشناسي استان تهران تاكيد كرد: از روز دوشنبه دماي هوا در تهران بين 4 تا 6 درجه سانتيگراد كاهش خواهد يافت.
وي با اشاره به وضعيت هواي تهران در روز دوشنبه به ايسنا گفت: بر اين اساس آسمان تهران در روز دوشنبه نيمه ابري تا ابري در پاره‌اي نقاط بارش باران و وزش باد در ارتفاعات بارش برف خواهد بود كه حداقل و حداكثر دما در اين روز به يك و 11 درجه سانتيگراد بالاي صفر مي‌رسد همچنين در روز سه‌شنبه نيز آسمان پايتخت نيمه ابري گاهي با وزش باد بتدريج صاف پيش‌بيني شده كه حداقل و حداكثر دما در اين روز به يك درجه زير صفر و 8 درجه بالاي صفر مي‌رسد.
به گزارش ايسنا، از سازمان هواشناسي كشور نيز خبر مي‌رسد كه نقشه‌هاي پيش‌يابي هواشناسي بيانگر استقرار سامانه بارشي در نيمه غربي كشور است كه روز دوشنبه گستره بارش‌ها به برخي نقاط نواحي مركزي و دامنه‌هاي جنوبي البرز و سواحل دريايي خزر نيز مي‌رسد.
از بعد از ظهر روز دوشنبه ابتدا در شمال غرب و به تدريج تا اواخر وقت در كل نوار غربي از مقدار ابرها كاسته خواهد شد و دامنه فعاليت سامانه بارشي به سواحل شرقي درياي خزر و شمال شرق خواهد رسيد و سامانه فوق اوايل وقت روز چهارشنبه از مرزهاي شمال شرق خارج خواهد شد.
شايان ذكر است، كاهش قابل ملاحظه دما روز دوشنبه در نيمه غربي و در روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه در نيمه شرقي محسوس بوده و بارش اين سامانه در مناطق سردسير و مرتفع به صورت برف و در نواحي جنوبي با رعد و برق همراه خواهد بود.
لازم به ذكر است كه روز يكشنبه در سواحل درياي خزر وزش باد و افزايش دما ادامه داشته و از دوشنبه با شروع بارش در سواحل غربي كاهش دما آغاز و در روز سه‌شنبه كل سواحل جنوبي درياي خزر را دربر خواهد گرفت.
به گزارش ايسنا، مركز هماهنگي اطلاع رساني آلودگي هواي تهران نيز اعلام كرد : بر اساس اطلاعات رسيده تا ظهر يكشنبه از ميزان غلظت كليه آلاينده‌ها به غير از آلاينده ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون نسبت به روز گذشته در همين ساعات كاسته شده و به اين ترتيب ميانگين غلظت دو آلاينده ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون و ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص هواي تهران در شرايط «هشدار» است.
از سوي ديگر با توجه به پيش‌بيني‌ سازمان هواشناسي مبني بر آسماني نيمه ابري و غبار آلود از اوايل شامگاه يكشنبه به تدريج همراه با بارش باران ، انتظار مي‌رود شاخص كيفيت هواي تهران در شرايط «هشدار» باقي بماند.
اطلاعات ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هواي تهران نيز نشان مي‌دهد ، غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون در تمامي ايستگاه‌هاي مورد سنجش فراتر از حد مجاز و در شرايط «هشدار» است.
همچنين غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون نيز در اتوبان شهيد محلاتي، پارك رز، دروس، شهرداري منطقه 10، شهرداري منطقه 16، ميدان فتح، آزادي و قلهك در شرايط «هشدار» قرار دارد.
از سوي ديگر غلظت آلاينده دي اكسيد نيتروژن نيز در تمامي مناطق تهران به جز استانداري، پونك، دروس، شهر ري، گلبرگ، پارك شكوفه، سرخه حصار، شهرك چشمه و قلهك در شرايط «هشدار» است.
به لحاظ آلاينده منوكسيدكربن نيز ايستگاه‌هاي شهرداري منطقه 10، ميدان فتح، آزادي، پارك قائم و پرديسان در شرايط «هشدار» قرار گرفته‌اند.
به گزارش ايسنا، همچنان اطلاعات ايستگاه‌هاي پارك ترافيك پونك و ميدان بهمن قطع است.

منبع: ایسنا

رييس هيات مديره پزشكان متخصص داخلي: , تداوم آلودگي هوا كاهش ضريب هوشي را درپي دارد , افزايش ضربان قلب،تيره شدن زبان وپرخون شدن چشمها ازعلائم تاثيرآلودگي هواست

رييس هيات مديره جامعه پزشكان متخصص داخلي گفت: تداوم آلودگي هوا به تدريج بر عملكرد مغز اثر منفي مي‌گذارد و كاهش درصد ضريب هوشي را در پي دارد.
دكتر ايرج خسرونيا در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، افزود: بيمار در هواي آلوده به تدريج دچار اختلال حواس مي‌شود به طوري كه گاهي اوقات قادر به انجام كارهاي ظريف نيست.
وي درباره تاثير آلودگي هوا بر دستگاه تنفسي گفت: ذرات ريز معلق در هوا و گازهاي سمي مانند منواكسيد كربن و تركيبات ازت از طريق دستگاه تنفسي وارد بدن و به آن جذب مي‌شوند بنابراين آلودگي هوا بر راه‌هاي هوايي و سيستم عصبي انسان تاثير مستقيم مي گذارد.
اين متخصص داخلي اضافه كرد: افزايش بيش از حد اين گازها و تركيبات آن روي مخاط ناي و نايژه تاثير منفي ‌مي‌گذارد و سلولهاي مخاطي را از بين مي‌برد. در اين شرايط فرد به عفونتهاي مختلف دچار مي‌شود.
خسرونيا با بيان اينكه آلودگي هوا بر مغز و اعصاب نيز اثر منفي مي‌گذارد، گفت: ابتدا بيمار دچار بي حسي و ضعف عمومي مي‌شود و در صورت تداوم آلودگي و افزايش مقدار گازهاي سمي، بيهوش و در بيمارستان بستري مي‌شود البته آلودگي هوا به سلامت مبتلايان به برونشيت، آمفيزم و اختلالات تنفسي اثر بيشتري مي‌گذارد.
رييس هيات مديره جامعه پزشكان متخصص داخلي درباره علايم تاثير آلودگي هوا بر بدن اظهار كرد: بيمار به تدريج شروع به سرفه و در ادامه تنگي نفس پيدا مي‌كند. افزايش ضربان قلب، تيره شدن رنگ زبان و به اصطلاح پرخون شدن چشمها از ديگر علايم تاثير آلودگي بر بدن است. افراد مبتلا به اين علايم، دچار ضعف عمومي مي‌شوند بنابراين آنان را بايد به مكانهاي غيرآلوده منتقل كرد.
وي درزمينه اثرآلودگي هوا بر قلب انسان اظهار كرد: ضربان قلب به علت ناتواني گلبول‌هاي قرمز براي اكسيژن رساني، افزايش مي‌يابد و افراد مبتلا به بيماريهاي قلبي از اين وضعيت بيشتر آسيب مي‌بينند.
خسرونيا در پايان توصيه كرد: افراد از ورزش كردن در هواي آلوده خودداري كنند. كودكان و بيماران قلبي و ريوي نيز تا حد امكان از منزل خارج نشوند اما اشخاصي كه ناگزير به خروج از خانه هستند از ماسكهاي ضخيم استفاده كنند و تا حد امكان از فضاي بسته محل كار خود خارج نشوند.

منبع خبر:ايسنا

آلودگی هوای تهران رکورد جهانی را شکست
امروز تهران وارد بیست و پنجمین روز هشدار شد تا در تاریخ آلودگی هوا در جهان رکوردی تازه به ثبت برسد. این آلودگی هوا در هر روز دستکم 300 تا 400 میلیارد تومان خسارت به اقتصاد شهر وارد کرده است.
محمدهادی حیدرزاده، مشاور محیط زیستی شهردار و رییس ستاد توسعه پایدار شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: به دلیل این که این مشکل تا انتهای هفته ادامه دارد، برگزاری هرگونه جشنواره، همایش و سمینار در مناطق 22 گانه تهران متوقف است و حتی در برج میلاد هم بلیت فروشی انجام نمی شود. این تصمیم به این علت گرفته شده است که جاذبه هایی که موجب می شود شهروندان از منزل خارج شوند، کاهش یابد.
او با انتقاد از برگزاری مسابقات لیگ برتر در تهران گفت: ما در دو روز گذشته مسابقات لیگ برتر را داشته ایم که البته قرار است از این پس حتی مسابقات لیگ هم متوقف شود و در برگزاری آن ها شورای تامین استان دخالت کند.
حیدرزاده همچنین اضافه کرد که ورزش همگانی تا اطلاع ثانوی در فضاهای باز تهران ممنوع است.

40 درصد افزایش مراجعه به اورژانس
رییس ستاد توسعه پایدار شهرداری تهران در مورد اثرات این آلودگی بر سلامت شهروندان گفت: بر اساس آماری که از وزارت بهداشت گرفته شده است، 40 درصد مراجعه به اورژانس و بیمارستان ها افزایش یافته است. او اضافه کرد که در 24 روز گذشته آن چه شهروندان تهرانی استنشاق کرده اند، سم خالص بوده است.

حیدرزاده همچنین اضافه کرد که از هفته آینده پایداری هوا تا حدودی می شکند اما نه به حدی که بتواند از میزان آلودگی هوا بکاهد.
وضع ما کمتر از وضع زلزله نیست
رییس ستاد توسعه پایدار شهرداری تهران در مورد وضعیت فعلی تهران گفت: وضعیت ما در حال حاضر کمتر از زلزله نیست.
به گفته او، از خرداد تا امروز تنها 15 روز سالم وجود داشته در حالی که بر اساس استانداردهای جهانی هر شهر در هر سال تنها می تواند یک روز ناسالم داشته باشد، اما تا امروز در تهران 44 روز ناسالم و بالاتر از آن داشته ایم.
حیدرزاده تاکید کرد که وضعیت فعلی، وضعیت بحرانی است و باید مدیریت بحران صورت بگیرد.
او اضافه کرد که در حال حاضر ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون، 10 برابر حالت استاندارد است.
مشاور محیط زیستی شهردار تهران با انتقاد از رویه ای که در سال های اخیر در مورد اعلام وضع هوا وجود داشته است، گفت: در چند سال گذشته موضوع آلودگی هوا را امنیتی کرده و آن را اعلام نکرده اند و تمام مدت گفته اند که سیاه نمایی نکنید و الان در حالی این آمارها اعلام می شود که مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا می تواند با جانباختگان جنگ 8 ساله قابل مقایسه باشد.
او همچنین با اشاره به اطلاع رسانی ناقص در سال های گذشته در مورد ایدز گفت: اتفاقی که در مورد آلودگی هوا افتاد نظیر همان است که در مورد ایدز اتفاق افتاد این در حالی است که این موضوعات به طور مستقیم با سلامت شهروندان در ارتباط بود. [/JUSTIFY]