صفحه 1 از 1

مخلوط خطرناک مايع سفيد كننده و جوهر نمك

ارسال شده: 19 دسامبر 2010 23:46
توسط naderloo
معاون تحقيقات وزارت بهداشت:
مخلوط كردن مايع سفيد كننده و جوهر نمك خطرناكترين تركيب شوينده است
تهران - معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي و فوق تخصص ريه گفت: خطرناك­ترين مواد اسيدي كه آسيب جدي به ريه مي­رساند مخلوط كردن سفيد كننده ها 'وايتكس' و جوهرنمك براي شست و شو است .

به گزارش روز يكشنبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، 'مصطفي قانعي' افزود: يكي از مواردي كه آسيب جدي به ريه مي­رساند، استنشاق اسيد است و متاسفانه برخي از خانم­هاي خانه­دار براي از بين بردن لكه هاي كاشي­ها به مواد شوينده، ‌وايتكس اضافه مي­كنند و گاهي نيز وايتكس را با جوهر نمك، ‌در فضاي بسته، تركيب مي­كنند كه استنشاق بخار متصاعد شده از اين تركيب، آسيب جدي و جبران ناپذير به ريه­ها وارد مي­سازد.
وي با بيان اين كه از تركيب جوهر نمك و وايتكس، گاز كلر متصاعد مي­شود و كلر هم تبديل به اسيد كلريدريك مي­شود، گفت: افرادي كه در معرض استنشاق اين تركيب قرار مي­گيرند با علايمي مانند آسم، تنگي نفس و خس­خس سينه مواجه مي­شوند.
معاون تحقيقات وزارت بهداشت و فوق تخصص ريه ادامه داد: گرچه اين علايم با درمان دارويي به طور موقت برطرف مي­شود اما اين علايم در آنها باقي مي­ماند و هيچگاه بهبودي كامل حاصل نمي­شود و آنان بايد به طور مداوم از دارو استفاده كنند.
قانعي با اشاره به اينكه 300 نفر بيمار ريوي بر اثر استفاده بي رويه از مواد اسيدي و تركيب خطرناك وايتكس و جوهر نمك به طور مداوم و مستمر به يكي از كلينيك­هاي فوق­تخصصي ريه براي درمان مراجعه مي­كنند، به هم­وطنان توصيه كرد كه از مواد شوينده در حد نياز و ضرورت استفاده كنند و از اين مواد اسيدي در هواي بسته استفاده نكنند.
وي با تاكيد براين كه مبتلايان به بيماري آسم و آلرژي و نيز كساني كه ريه­هاي حساسي دارند به هيچ عنوان نبايد از مواد اسيدي مانند وايتكس و يا هر ماده اسيدي پاك­كننده ديگر براي شست و شو استفاده كنند،‌ گفت: افرادي هم كه مبتلا به وسواس هستند بايد وسواس خود را درمان كنند و افراد ديگر تا حد ممكن كمترين استفاده را از مواد اسيدي داشته باشند و درصورت استفاده،‌ حتما به استاندارد بودن مواد مورد استفاده توجه داشته باشند.

منبع:ایرنا

Re: مخلوط خطرناک مايع سفيد كننده و جوهر نمك

ارسال شده: 10 نوامبر 2013 21:17
توسط m72
با سلام و خسته نباشید


میخواسم بپرسم اگر یه بار استشمام بکنیم اتفاق خاصی می افته برای من این اتفاق افتاد نگران شدم , خلاصه نگرانم زباد اگه میشه زود پاسخ دهید . با تشکر فراوان :)

Re: مخلوط خطرناک مايع سفيد كننده و جوهر نمك

ارسال شده: 10 نوامبر 2013 22:34
توسط naderloo
m72 نوشته شده:با سلام و خسته نباشید
میخواسم بپرسم اگر یه بار استشمام بکنیم اتفاق خاصی می افته برای من این اتفاق افتاد نگران شدم , خلاصه نگرانم زباد اگه میشه زود پاسخ دهید . با تشکر فراوان :)
سلام، تاکید بر استفاده درست از شوینده هاست، وگرنه که مادران ما همگی باید الان جایشان بیمارستان باشه

در مورد شما هم باید عرض کنم که در خصوص مواد شیمیایی ما با چند عامل مواجه هستیم یکی غلظت آلاینده در هنگام تماس و مدت زمان تماس و شرایط و مقاومت بدن فرد که خیلی ساده بگم در مورد مورد شما در صورتیکه عوارضی مانند سرفه های مداوم ، درد قفسه سینه، افزایش خلط و ... بوجود نیامده است مشکل خاصی وجود ندارد، نگران نباشید. و در صورتیکه این مشکلات را دارید در اسرع وقت به متخصص ریه مراجعه نمایید.