صفحه 1 از 1

توقف انتشار دی اکسید کربن،و تغییرات اقلیمی

ارسال شده: 09 فوریه 2011 18:29
توسط elham9192
[JUSTIFY]محققان "دانشگاه کالگری" و "دانشگاه ویکتوریا" در کانادا با استفاده از مدل برداری کامپیوتری اثرات زیست محیطی کاهش آلاینده ی دی اکسید کربن تا حد صفر تا سال ۲۰۱۰ و 2100را تخمين زدند ونتايجي را پيش بيني كردند كه تا سال ۳۰۰۰ می باشند.

در نهایت شگفتی محققان، این مدل برداری نشان داد که تغییرات اقلیمی حتی در صورت فقدان هرگونه آلاینده ای همچنان به مدت مدیدی جو را گرمخواهد کرد. در نتیجه بلايا اجتناب ناپذيرند.

از جمله ی آنها خشک شدن % ۳۰ از بخشهای آفریقای شمالی است. به علاوه گسترش گرما می تواند دمای آبهای اعماق اقیانوسها را تا بالغ بر ۵ درجه افزایش دهد و در نتیجه سبب فروپاشی منطقه ی یخی پهناور در غرب قطب جنوب شود که منجر به افزایش چند متری سطح آب اقیانوسها خواهد شد.

پروفسور جغرافی دانشگاه کالگری، "شان مارشال" اظهار داشت: "حتی اگر تغییر رفتار دهیم و کل جامعه را تغییر دهیم، کماکان آینده آبستن وضعیتهای بد بیشماری است." ولی وی خاطر نشان کرد که به رغم اثر بلند مدت آلاینده دی اکسید کربن در حال حاضر، همچنان کاهش آنها ضروری است و با اینکار مقداری از اثرات زیانبار همچون از دست رفتن يخ درياي قطب شمال را ميتوان كند يا حتي ازبين ببرد.

این مطالعه بر تحقیقات دیگر صحه می گذارد مانند پژوهش انجام شده توسط دکتر "دیوید آرچر" در "دانشگاه شیکاگو"، آمریکا كه پي برد از آنجا كه co2تا اين حد در جو پايدار مي ماند كاهش آن به تنهايي در جبران تغييرات اقليمي نتيجه بخش نخواهد بود.

در نتیجه تعداد اندک اما فزاینده ای از متخصصان اقلیمی و موسساتی همچون "انستیتوی اقلیمی" و "شورای قطب شمال" خواستار تدابیری برای تمرکز بر کاهش متان، ازن سطح زمين وكربن سياه هستند.كه همگي آنها با سرعت بسيار بيشتري از جو بر طرف مي شوند.

دانشمندان اقلیمی مرتب بیش از پیش به ما می گویند که اگر صنعت دامداری را کاهش دهیم، متان را کاهش خواهیم داد. که سریعترین راه برای خنک کردن کره زمین است، زیرا دی اکسید کربن حاصل از سوخت فسیلی بر اساس تحقیقات ممکن است که ده ها هزار سال طول بکشد تا از اتمسفر بیرون رود و سیاره را خنک کند. اما متان، اثر گرمایشی بسیار بیشتری از دی اکسید کربن دارد و به طور متوسط در عرض ۱۰ تا 12 سال ناپدید می شود. جدید ترین گزارش از دکتر دانشمند «آی پی پی سی» کیرک اسمیت در آمریکا گفت که متان می تواند بطور متوسط در طی ۲۰ سال، ۶۰ تا ۱۰۰ برابر داغتر از co2اشد.

. بنابراین اگر متان کم شود، گرمایش بلافاصله کم خواهد شد. بنابراین راهی که ما گاز متان را کم می کنیم، بوسیله ی کاهش پرورش حیوانات است. ما باید به رژیم گیاهی، رژیم فاقد محصولات حیوانی تغییر رویه دهیم.

منبع:www.phce.org[/JUSTIFY]