روشی موثر برای مقابله با باکتری سالمونلا

در این انجمن به کنترل بهداشتی مواد غذایی در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
elham9192
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 184
تاریخ عضویت: 07 ژولای 2010 00:00

روشی موثر برای مقابله با باکتری سالمونلا

پست توسط elham9192 »

سرد کردن تخم‌مرغ‌ به محض خروج از بدن مرغ، روشی موثر برای مقابله با سالمونلا است

پژوهشگران علوم تغذیه می گویند نتایج تحقیقات آنان نشان می دهد که سرد کردن تخم‌مرغ‌ها به محض اینکه از بدن مرغ خارج شدند روشی موثر برای مقابله با باکتری‌های بیماری زا و کشنده مثل سالمونلا است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، اگر بلافاصله پس از این که مرغ تخم گذاشت، تخم آن سرد شود سیستم‌های دفاعی طبیعی این تخم‌مرغ‌ها در برابر باکتری‌های خطرناک غذایی تقویت می‌شود.
باکتری سالمونلا از جمله باکتری‌های شاخص ایجاد کننده‌ بیماری‌های ناشی از غذا است که شایع‌ترین راه انتقال آن به بدن انسان از طریق تخم مرغ آلوده است.
سالمونلا باکتری گرم منفی است که در جوجه‌ها و تخم‌مرغها معمولاً وجود دارد. سالمونلا عامل یکی از شایعترین مسمومیتهای غذایی می‌باشد. سالمونلا می‌‌تواند تخمدانهای پرنده را آلوده کند و قبل از تخم گذاردن پرنده، وارد تخم مرغ شود یا اینکه بهنگام تخم گذاردن پرنده به پوسته تخم مرغ نفوذ کند.
سالمونلا با پختن غذا از بین می‌رود ولی غذاهایی که حاوی تخم مرغ خام هستند (مانند سس مایونز) مشکل‌ساز خواهند بود.
پروفسور کوین کینر از متخصصان علوم تغذیه در دانشگاه پورد و در این باره خاطرنشان کرد: وقتی تخم مرغ از بدن مرغ خارج شد به تدریج از مقاومت طبیعی آن در برابر عوامل بیماری‌زا کاسته می‌شود اما اگر طی فرآیندی سرد شود، سیستم‌های دفاعی آن دوباره تجهیز شده و افزایش پیدا می‌کند.
پروفسور کینر در آزمایشات خود متوجه شد که فرآیند سرد کردن سریع تخم‌مرغ در واقع مانع از رشد باکتری‌هایی مثل سالمونلا می‌شود.
فرآیند سرد کردن در واقع می‌تواند داخل یک تخم مرغ را از دی اکسیدکربن اشباع کرده و سطح PH (وضعیت اسیدی) آن را تغییر دهد. پروفسور کینر می‌گوید این تغییرات با فعالیت آنزیمی موسوم به لیسوزیم در ارتباط است که از سفیده تخم مرغ در برابر باکتری‌ها محافظت می‌کند.
کینر تاکید کرد: فعالیت این آنزیم به طور مستقیم با دی اکسید کربن و سطح PH در ارتباط است به طوری که افزایش این آنزیم منجر به افزایش ایمنی تخم‌مرغ می‌شود.
پروفسور کینر خاطرنشان کرد: طبق مطالعات سازمان غذا و داروی آمریکا اگر تخم‌مرغ‌ها ظرف ۱۲ ساعت پس از تخم گذاری سرد سرده و در دمای ۴۵ درجه یا کمتر نگهداری شوند هر سال ۱۰۰ مورد ابتلا به بیماری سالمونلا تنها در کشور آمریکا کاهش پیدا می‌کند.
آلودگی با باکتری سالمونلا طی ۶ تا ۴۸ ساعت علائم خود را آشکار می‌کند. علائم این بیماری شامل تب، تهوع، سردرد، اسهال آبکی شدید، استفراغ و دردهای شکمی می‌باشد؛ لذا برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری توصیه می‌شود که از خوردن تخم‌مرغ خام یا عسلی یا فرآورده‌های خام یا نیم‌پز‌ آن مخصوصا افراد بیمار، کودکان، زنان باردار و افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند‌ مثل مصرف‌کنندگان داروهای استروییدی، بیماران مبتلا به ایدز، دیابت، سرطان و افرادی که شیمی‌درمانی می‌شوند، خودداری کنند.
ارسال پست

بازگشت به “کنترل بهداشتی مواد غذایی”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان