صفحه 1 از 1

جیغ بنفش یک اشعه

ارسال شده: 05 ژولای 2011 22:21
توسط elham9192
جيغ بنفش يك اشعه؛خورشيد با طعم سرطان !

</RIGHT>

تصویر
سبزپرس – گروه محیط انسانی: در حالی که با تخریب لایه ازن هر روز نگرانی ها در زمینه روند رو به رشد ورود اشعه ماوراء بنفش به زمین جدی تر می شود، به نظر می رسد بی توجهی به اطلاع رسانی و آموزش در این زمینه ایرانی ها را در زمینه سرطان پوست آسیب پذیرتر کرده است.

[FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]به گزارش سبزپرس، در طول تاریخ اقلیم زمین به طور متناوب در تغییر تدریجی و گاه ناگهانی بوده است به طوری که در دو میلیون سال گذشته در حدود 20 دوره یخبندان و همچنین خشکسالی های فراوان در زمین رخ داده است. در آن زمان ما انسان ها در بروز این تغییرات اقلیم هیچ نقشی نداشتیم اما امروزه در وقوع تغییرات اقلیمی برای خود جایگاه تاثیر گذاری را دست و پا کرده ایم!
در سال های اخیر بر اثر فعالیتهای گسترده صنعتی ما انسانها دمای سطح زمین با افزایشی تدریجی اما تاثیرگذار مواجه شده و این موضوع بر تمامی فاکتورهای زیستی کره زمین تاثیر بسزایی داشته است. این در حالیست که هر ساله با شروع فصل گرما ارتفاع خورشید در آسمان بیشتر شده و به همین علت پرتوهای عمودی تری به سطح زمین تابیده شده و انرژی جذب شده توسط زمین و اجسام افزایش می یابد.
با این اوصاف با توجه به اینکه چتر حفاظتی زمین (لایه ازن) در سالهای اخیر نازک و نازک تر شده زیستمندان زمین در مقابل اشعه های بحران ساز خورشید نیز بی دفاع شده اند بطوریکه مطابق برخی آمار در ایران بیش از 16 درصد از سرطانهای رایج متعلق به سرطان پوست است.
به هر حال هر چند اشعه ماورا بنفش در نگاه اول شاید موضوعی عادی و منحصر به فصل گرم سال به نظر برسد ولی بد نیست که بدانیم که شاخص اشعه فرابنفش در کشورمان طی سال گذشته در 165 روز در وضعت هشدار بوده است که این امر سلامت ایرانیها را به شدت تهدید می کند.
به هر حال ایران به دلیل شرایط خاص جغرافیایی یکی از آسیب پذیرترین کشورهای در معرض خطر اشعه فرا بنفش بوده و به همین دلیل باید مسئولان هر ساله قبل از شروع فصل گرما آموزش های لازم را از طریق رسانه های ارتباط جمعی به گوش مردم برسانند.
بر اساس آخرین نقشه های ارسالی از طرف وب سایت های برجسته هواشناسی جهان، در حال حاضر میزان تابش اشعه فرا بنفش در ایران به عدد 11 نزدیک شده است.
با توجه به نقشه های منتشر شده توسط برخی سایت های هواشناسی در دنیا اکثر مناطق ایران به رنگ بنفش نمایش داده شده است که این بدان معناست که میزان اشعه UV در اکثر نقاط کشور به عدد 11 رسیده و تنها در شمال غربی کشور در شهرستان تبریز که با رنگ قرمز نمایش داده شده میزان UV بین اعداد 8 تا 10 بوده است.
لازم به ذكر است كه بر اساس آمار موجود، اگر مردم ايران به مدت 15 دقیقه در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرند، احتمال آسیب های پوستی بسیار بالا بوده و سبب از بین رفتن بافتهای سطح پوست خواهد شد، این در حالی است که تداوم حضور برخی از مردم به دلایلی همچون مشاغل خاص، می تواند در دراز مدت سبب بروز سرطان پوست شود.[/FONT]

[CENTER]تصویر[/CENTER]