روغن زیتون برای زیبایی وسلامت

در این انجمن به کنترل بهداشتی مواد غذایی در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
chichini
جدید
جدید
پست: 79
تاریخ عضویت: 15 مارس 2011 00:00
حالت من: Badhal
محل اقامت: رشت
تماس:

روغن زیتون برای زیبایی وسلامت

پست توسط chichini »

[RIGHT]دموكریتوس، فیلسوف یونانی، یك نسخه‌ی ساده برای سلامتی داشت: عسل برای درون و روغن زیتون برای بیرون. [/RIGHT]
[RIGHT]مطمئنا یونانیان باستان و رومی‌ها می‌دانستند كه روغن زیتون برای پوست مفید است و پوست خود را بعد از حمام، قبل از غذا، قبل و بعد از ورزش و قبل و بعد از مسافرت با روغن زیتون چرب می‌كردند.[/RIGHT]
[RIGHT]
روغن زیتون قرن‌های متمادی برای آرام كردن ماهیچه‌های خسته، نرم كردن پوست‌های خشك و خراش‌ها استفاده می‌شده است. در ضمن روغن زیتون یك حالت‌دهنده‌ی سنتی برای موهاست كه به آن درخشش و استحكام می‌بخشد.[/RIGHT]
[RIGHT]
ماسك صورت برای پوست خشك
زرده‌ی تخم‌مرغ 1 عدد
روغن زیتون 15 میلی‌لیتر (1 قاشق غذاخوری)
آب لیمو ترش چند قطره
زرده‌ی تخم‌مرغ را بزنید و كم‌كم روغن زیتون را اضافه كنید. سپس چند قطره آب‌ لیمو در آن بریزید. لایه‌ای از ماسك به دست آمده را روی صورت بمالید و 15-10 دقیقه استراحت كنید تا خشك شود، سپس با آب بشوئید.[/RIGHT]
[RIGHT]
ماسك پاك‌كننده برای جوش‌های سرسیاه
آرد جو 2 قاشق غذاخوری
ماست 2 قاشق غذاخوری
آبلیمو 1 قاشق غذاخوری
روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری
مواد را مخلوط كنید تا خمیر نرمی به دست آید. روی صورت بمالید و پس از 10 دقیقه با آب سرد بشوئید.[/RIGHT]
[RIGHT]
حالت‌دهنده برای موهای خشك
زرده‌ی تخم‌مرغ 1 عدد
روغن زیتون یك‌دوم فنجان
اسانس روغن اسطوخودوس 2 قطره
زرده‌ی تخم‌مرغ را بزنید و كم‌كم روغن زیتون و سپس روغن اسطوخودوس را اضافه كنید. مخلوط به دست آمده را روی سر ماساژ دهید و سر خود را با یك حوله‌ی گرم و مرطوب بپوشانید. اجازه دهید كه حداقل یك ساعت بماند و سپس با شامپو بشوئید.[/RIGHT]
[RIGHT]
حالت‌دهنده‌ی مو با عسل
عسل 3 قاشق غذاخوری
روغن زیتون یك‌دوم فنجان
اسانس رزماری 2 قطره
سركه‌ی سیب 1 قاشق
عسل را با روغن زیتون مخلوط كنید و اسانس رزماری را به آن بیفزائید. این مخلوط را به موهای خود بمالید و سر خود را با یك حوله‌ی گرم و مرطوب بپوشانید. حداقل یك ساعت زمان دهید و سپس با شامپو بشوئید. در آخرین آبكشی یك قاشق سركه‌ی سیب به آب بیفزائید تا موها براق و درخشان شود.[/RIGHT]
[RIGHT]
نكات ساده‌ی زیبایی
- پوست را با مخلوطی از روغن زیتون و آب لیموی ترش ماساژ دهید تا از چروك شدن آن جلوگیری كنید.
- كمی روغن زیتون به ناخن‌های خود بمالید تا از گوشه كردن آن پیشگیری كنید.
- برای به دست آوردن یك ماسك عالی یك آووكادو را له كنید و با روغن زیتون مخلوط نمائید 20-15 دقیقه روی صورت بگذارید.
- برای مبارزه با جوش یك قطره اسانس اسطوخودوس را با روغن زیتون مخلوط كنید و روی محل جوش بمالید.[/RIGHT]




روغن زیتون سرشار از امگا ۳ و "اولئو كانتل " است كه از التهاب مفاصل و "آریت روماتوئید " پیشگیری می كند.
میترا زراتی اظهار داشت: روغن زیتون یكی از روغن هایی است كه بر پایه گیاهی و سرشار از ویتامین E است كه یكی از مهمترین آنتی اكسیدان هاست.
این كارشناس تغذیه اضافه كرد: اخیراً یك ماده ضد التهاب به نام «اولئو كانتل» در روغن زیتون یافت شده است كه می تواند برای افرادی كه مبتلا به التهاب مفاصل و آریت روماتوئید هستند، مفید باشد.
1.jpg
زراتی گفت: روغن زیتون سرشار از امگا ۳ است كه همراه با اولئو كانتل موجود در روغن زیتون می تواند دردهای مفاصل را كاهش دهد.
وی اضافه كرد: مصرف روغن زیتون موجب كاهش بروز سرطان سینه در زنان می شود و آنها می توانند از این روغن در رژیم غذایی خود استفاده كنند.
این كارشناس تغذیه افزود: با توجه به اینكه هر یك گرم روغن معادل ۹ كیلوكاری انرژی دارد، مصرف بیش از حد آن می تواند موجب چاق شدن افراد شود و توصیه می شود روغن زیتون را به میزان مناسب استفاده كنند.
زراتی گفت: از روغن زیتون نباید به عنوان روغن سرخ كردنی استفاده كرد به دلیل اینكه خاصیت آنتی اكسیدان ویتامین E خود را از دست می دهد و مواد سرطان زا در آن افزایش پیدا می كند.



كارشناسان تغذیه تاكید كردند افرادی كه غذاهای خود را با روغن زیتون طبخ می كنند، احتمال اینكه دچار سكته مغزی شوند تا ۴۱ درصد در آنها كاهش پیدا می كند.
این كارشناسان معتقدند افراد سالخورده و سالمندتر اگر از این روغن در رژیم غذایی خود استفاده كنند، طول عمرشان افزایش پیدا می كند. در كشورهایی مثل فرانسه، یونان، اسپانیا و ایتالیا، روغن زیتون بعنوان یك عادات تغذیه ای سنتی و كلاسیك در نظر گرفته می شود و در الگوی غذایی مردم این كشور، این روغن خوراكی و مفید همیشه گنجانده می شود.
اما این در حالی است كه در برخی از كشورهای دیگر مثل انگلیس، مقدار مصرف چربی های حیوانی و اشباع شده خیلی بیشتر است.
آمارها نشان می دهد كه در انگلیس سالانه حدود ۱۲۰ هزار نفر دچار سكته مغزی می شوند و ۳۰ درصد از مبتلایان به این بیماری ظرف یك ماه جان خود را از دست می دهند.
2.jpg
به گفته كارشناسان تغذیه، در انستیتو ملی سلامت و مطالعات پزشكی در انگلیس، روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب امگا – ۶ است كه این چربی های مفید در واقع قادر هستند واكنش بدن را نسبت به التهاب در بیماریها و ناراحتی های مزمن مثل امراض قلبی یا آرتریت، متوقف سازند و همچنین فشارخون را كاهش می دهند.
در این مطالعات به طور كلی ۷ هزار و ۶۲۵ شركت كننده ۶۵ سال یا مسن تر شركت داشته اند كه هیچ یك از آنها نیز تاكنون سكته مغزی را تجربه نكرده بودند. این كارشناسان معتقدند كه با انجام مطالعات بیشتر و دقیق تر روی روغن زیتون می توان اطلاعات بیشتر و موثرتری درباره آن بدست آورد كه برای زندگی انسان مفید خواهند بود.



والدین می‌توانند با افزودن یك تا دو قاشق مرباخوری روغن زیتون به غذای كودك، مشكلات سوء تغذیه و رشد كودك خود را مرتفع سازند.


دكتر حسن مظفری متخصص علوم تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون لینولئیك نام دارند كه برای سلامت بدن بسیار مفید است.
وی گفت: روغن زیتون دارای خاصیت نرم كنندگی، رفع كنندگی نفخ شكم، اشتهاآور و موثر در وزن گیری و سوء تغذیه كودكان است.
وی روغن زیتون را برای رفع یبوست موثر دانست و یادآور شد: افراد مبتلا به بیماری یبوست با افزودن 1 تا 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون به وعدهای غذایی در هنگام شب و یا زمان ناشتا می‌توانند به بهبودی برسند.





معاون دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه«روغن زیتون به لحاظ تغذیه‌ای یکی از سالم‌ترین روغن‌ها است»، تاکید کرد که روغن زیتون مثل هر روغن دیگری به حرارت و نور حساس است و اگر برای مدتی طولانی در برابر نور قرار گیرد مقدار زیادی از خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود را از دست می‌دهد.
تصویر

دکتر زهرا عبداللهی در گفت و گو با خبرنگار سلامت‌نیوز گفت:«در میان روغن های خوراکی، روغن زیتون به لحاظ تغذیه‌ای یکی از سالم‌ترین روغن‌ها است که حاوی بیش از ۷۵ درصد اسیدهای چرب غیراشباع است به همین دلیل میزان کلسترول بدن را در حد مطلوبی نگه داشته و منجر به پایین آمدن کلسترول بد یا LDL و بالا بردن کلسترول خوب یا HDL می‌شود و به لحاظ آنتی‌اکسیدان‌های قوی که دارد نقش پیشگیری کننده در بروز بیماری‌ها و حمله‌های قلبی دارد.»[گیاهانی برای تنظیم کلسترول]

وی افزود:« روغن زیتون حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که به لحاظ ترکیباتی که دارد نقش پیشگیری کننده بر ضد انواع سرطان‌ها دارد و از بروز این بیماری جلوگیری می‌کند همچنین این روغن غنی از ویتامین E است که به لحاظ آنتی‌اکسیدانی از بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و برخی از سرطان‌ها نقش پیشگیری کننده‌ای دارد و به غیر از ویتامین E حاوی بتاکارون که پیش‌ساز ویتامین A است بوده و به این لحاظ از ارزش غذایی زیادی برخوردار است.»

معاون دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در رابطه با تفاوت‌های ارزش تغذیه‌ای روغن زیتون نوع بودار و بی‌بو، تصریح کرد:«روغن زیتون بودار از ارزش تغذیه‌ای بیشتری نسبت به نوع بی‌بو برخوردار است چرا که در جریان تصفیه که این روغن بی‌بو می‌شود از ارزش غذایی آن کاسته می‌شود و نوع بودار این روغن بهتر است و میزان ترکیبات آنتی‌اکسیدانی آن حفظ شده است.»

دکتر زهرا عبداللهی خاطرنشان کرد:«روغن زیتون مثل هر روغن دیگری به حرارت و نور حساس است و اگر برای مدتی طولانی در برابر نور قرار گیرد مقدار زیادی از خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود را ازدست می‌دهد و بهترین حالت نگهداری این روغن در جای خشک و خنک و به دور از نور است و اما گاهی برخی افراد این روغن را در مجاورت اجاق گاز می‌گذارند که در اثر حرارت به روغن آسیب وارد شده و تغییرات نامطلوبی در ارزش غذایی آن بوجود می آید.»
شما دسترسی جهت مشاهده فایل پیوست این پست را ندارید.
همه ي وقايع زندگي، درس هاييست كه خدا مي خواهد بياموزيم !
ارسال پست

بازگشت به “کنترل بهداشتی مواد غذایی”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان