ایران بزرگترین وارد کننده آزبست در خاورمیانه!

در این انجمن به آلودگی هوا و کنترل آن در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.
ارسال پست
elham9192
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 184
تاریخ عضویت: 07 ژولای 2010 00:00

ایران بزرگترین وارد کننده آزبست در خاورمیانه!

پست توسط elham9192 »

[JUSTIFY]روزانه هفت تن آزبست وارد هوای تهران می شود

سبزپرس – گروه محیط شهری؛ مسئولان شهرداری تهران می گویند که روزانه هفت تن آزبست وارد هوای تهران می شود و آلودگی آزبست هوای پایتخت50 برابر شهرهای پاک دنیاست. آزبست یا پنبه کوهی جزء گروه A آلاینده هایسرطانزا تقسیم بندی شده که موجب سرطان ریه می شود.
یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت و گو با سبزپرس، بابیان اینکه براساس اندازه گیری های صورت گرفته در بهار سال جاری میزان الیاف آزبست در هوای تهران بسیار فراتر از حد مجاز است، افزود: این الیاف از لنت ترمز و صفحه کلاج خودروها وارد هوای شهر تهران می شود.
رشيدي خاطرنشان کرد: براساس اندازه گیری های صورت گرفته طی چند سال گذشته میزان آلاینده آزبست در ریه ماموران راهنمایی و رانندگی که در تقاطع ها مستقراندبیشتر از سایر ماموران است.
وی با بیان اینکه در چند مرحله در مکان های پر ترافیک شهر نمونه گیری برای آلاینده آزبست صورت گرفته است گفت : در اینمکان ها به دلیل اینکه رانندگان بیشتر ترمز می گیرند میزان آزبست موجود درهوا هم بیشتر از مکان های کم تردد بود از این رو به جرات می توان گفت که بیشترین منبع تولید کننده آزبست لنت ترمز و صفحه کلاج خودرو ها است.
رشیدی تصریح کرد: پس از گذشت 11 سال باید فکری و اقدامی اساسی جهت حذف آزبست از کشور شود.
ویبا بیان اینکه اگر همین حالا خودرو سازان در صنعت خودرو سازی و لنت ها وصفحه کلاج ها از مادهای جایگزین آزبست استفاده کنند و از واردات آزبست درکشور کاملاً جلو گیری شود باز دو تا سه سال زمان می برد تا میزان اینآلاینده در هوای تهران کاهش یابد.

هوای تهران۶۰ برابر اروپا و آمریکا پنبهٔ کوهی دارد
درحالی که میزان استاندارد پنبهٔ کوهی در هوا، صفر و میزانی که سازمان بهداشت جهانی برای میزان آزبست موجود در هوای شهرهای آمریکا و اروپا اعلام کرده، 0.00005 فیبر بر میلی لیتر است، اندازه‌گیری این الیاف در هوای تهران، میزان آن را 0.003 فیبر بر میلی‌لیتر نشان می‌دهد. این بدان معنااست که هوایی که تهرانی‌ها تنفس می‌کنند، ۶۰ برابر اروپا و آمریکا پنبهٔ کوهی دارد.
آزبست یا پنبهٔ کوهی نام گروهی از ترکیب‌های معدنی منیزیوموسیلسیوم است که بیشتر در طبیعت به صورت الیاف معدنی و سنگ یافت می‌شود.این مواد به خاطر مقاومت زیادی که در برابر گرما و آتش دارند به عنوان مواد نسوز به کار می‌روند.
گاهی به این ماده «پشم شیشه» نیز گفته می‌شود، الیاف پنبهٔ کوهی می‌تواند به ذرات بسیار ریز و نامریی تبدیل شود.این ذرات نامریی که قطر آنها کمتر از 0.5 میکرون است، در هنگام تنفس به اعماق شش نفوذ می‌کنند و برای همیشه در آن جا می‌مانند. با گذشت زمان این ذرات بر اثر تحریکات مداوم خود می‌توانند سبب بیماری‌های آزبستوسیس(Asbestosis)، سرطان ریه و یا بیماری مزوتلیوما (Mesothelioma) شوند که همه آن‌ها در نهایت به مرگ منتهی می‌شوند.
مصرف پنبهٔ کوهی از حدود سال۱۹۸۰ میلادی در کشورهای صنعتی جهان به شدت کاهش پیدا کرده‌است. این درحالی است که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه مصرف آن در حال افزایش است. در این میان کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست.
ایران طی پنج دههٔ گذشته مصرف پنبهٔ کوهی خود را از حدود ۲۰-۱۰ هزار تن به ۶۰-۵۵ هزارتن در سال افزایش داده یعنی مصرف خود را حدوداً چهار برابر کرده‌است. حدود۹۰ درصد از پنبهٔ کوهی وارداتی در کارخانه‌های آزبست-سیمان در محصولات سیمانی مانند لوله و ورق به کار گرفته می‌شود و حدود هفت تا 9 درصد از آن در صنعت تولید لنت ترمز و کلاچ استفاده می‌شود. درصد بسیار جزئی از پنبهٔ کوهی وارداتی در مواردی چون تولید عایق حرارتی، واشر سازی و... به کارمی‌رود.

احتمال تمدید مهلت واردات آزبست تا خرداد 91
برطبق مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست در دوم مرداد 1379 مصرف آزبست درایران از اول مرداد 1386 ممنوع شده است و در این مصوبه آمده است کلیه صنایع مرتبط با آزبست باید از ماده ایی جایگزین استفاده کند حال آنکه پس از گذشت بیش از چهار سال از این ممنوعیت هنوز صنایع از این ماده آلاینده استفاده می کنند و واردات آزبست به کشور ما همچنان انجام می شود.
به گونه ای که «وحید نوروزی» مشاور محیط زیستی معاون شهردار تهران می گوید،کشور ایران به عنوان بزرگترین وارد کننده مواد آزبستی در خاورمیانه شناخته شده است و در تارنمای اینترنتی اش خطاب به مسئولان می نویسد: «آزبست سفید، قهوه ای و آبی سه نوع آزبستی است که سلامت شهروندان را در تمام کشورهایی که از محصولات محتوی آزبست استفاده می کنند به خطر انداخته است.آزبست آبی و قهوه ای آن موادی هستند که در تولید لنت ترمز و کلاچ استفاده می شود و متاسفانه خطرناکترین نوع آن هم هستند. این نوع آزبستها در برابرحرارت و گرما و حتی اسید به شدت مقاوم بوده و آثار زیانبار وحشتناکی برسلامت جامعه دارند.»
او همچنین می نویسد: «در تاریخ ۱۷ مهر۹۰ نامه ایبه شماره ۳۵۷۲-۹۰-ن از دبیر انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ دریافت نمودم که به شدت از واردات لنتهای ترمز بی کیفیت آزبست دار گله داشتند وبیان می نمودند که بیش از هشت سال است در تولید لنت ترمز داخلی از آزبستاستفاده نمی شود و از واردات لنتهای آزبستی به رقابتی نابرابر یاد کردند.»
چندیپیش، «کاظم ندافی» رئیس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد:«۸۰ درصد کارخانجات استفاده از آزبست را در لنت ترمز ماشین‌ها حذف کردند و قرار است ۲۰ درصد مابقی تاسال آینده آزبست را حذف کنند.»
اوهمچنین گفته بود: «متأسفانه بررسی‌های دائم در این زمینه انجام نمی‌شوداما دو مطالعه انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران، میزان آزبست دربرخی از نقاط تهران را به ویژه در میادین و مناطق جنوب و غرب تهران بالانشان داده که علت اصلی آن آزبست موجود در لنت ترمزها به خصوص ترمزماشین‌های سنگین است و این موضوع را به وزارت صنایع تذکر دادیم. البته خیلی از موارد آزبست به طور قاچاق وارد کشور می‌شوند.»


الیاف نامرئی آزبست زیر میکروسکوپ الکترونی. وجود این الیاف در ریه انسان باعث سرطان می شود



وحیدنوروزی می گوید: عمده مصرف صنایع تولید لوله های سیمانی، ناودانی و صفحات ایرانیت و…از نوع آزبست سفید است که تمام بحث ها عمدتا روی این نوع آزبست است و هم اکنون کارخانه هایی مثل کرمانیت (کرمان)، فارسیت(دورود)،ایرانیت(تهران و اصفهان)، نکاساریت (نکا)، آذریت (تبریز)، شمالیت (ساری)،فارسیت (اهواز)، خلخالیت (خلخال)، پرمیت (مشهد) و پرسیت (لوشان) حیات خودرا منوط به واردات آزبست سفید می دانند و در این میان سازمان محیط زیست ووزارت بهداشت و افکار عمومی و رسانه های گروهی در حال مقاومت برای واردات آزبست سفید هستند.
ا
نوروزی معتقد است: اکنون سه سال از زمان این دستور گذشته و متاسفانه ما نمی دانیم چه ارگانی باید این موضوع را بررسی می کرد و اگربررسی شده نتیجه آن چه بوده است. فقط می دانیم که کارخانجات تولیدی وصنایع نه تنها قدمی برای محصولات جایگزین برنداشته اند بلکه مرتبا باتناژ بالا نسبت به ثبت سفارش و واردات آزبست سفید اقدام کرده اند. با این شرایط، خبر جدیدی دریافت نمودم که نشان می دهد فشار شدیدی برای تمدید مهلت واردات آزبست وجود دارد. ظاهرا پیشنهادی مبنی بر تمدید مهلت استفاده ازآزبست سفید در سطح هیئت وزیران در حال بررسی است که احتمالا تا پایان خرداد۹۱ به صنایع تولید داخل فرصت داده خواهد شد تا از آزبست سفید استفاده کنند به شرطی که در مهلت مقرر نسبت به جایگزینی سایر مواد به جای آزبست اقدام کنند.

روزانه هفت تن آزبست در هوای تهران وارد می شود
نوروزی همچنین در گفتگو با سبزپرس می گوید: در هر شبانه روز حدود 7 تن آزبست ناشی از لنت ترمز خودروها در هوای تهران وارد می شود، در شهری مثل تهران که آلاینده منواکسید کربن، ازن و دی اکسید گوگرد آن بسیار فراتر از حد مجازاست، وجود آلاینده سرطانزای آزبست نیز مزید بر دیگر آلودگی ها است و اگربخواهیم به آزبست اشاره کنیم باید بگوییم ایران یکی از قربانیان جنگ آزبست شده است.
وی یادآور شد: سرطانزابودن الیاف آزبست در سراسر دنیا محرز شده است و هم اکنون سازمان محیط زیست باید از قدرت حاکمیتی خود به نفع مردم استفاده کند. اگر یکبار قدرت حاکمیتی در مورد مافیای آزبست اعمال شود دیگر کسی به خود اجازه نمی دهد باسلامت و جان مردم بازی کند.

روسیه مهمترین تامین کننده آزبست ایران
بررسیها نشان می‌دهد که واردات پنبهٔ کوهی به ایران از دهه ۱۳۴۰ تا کنون حدوداًچهار برابر شده‌ است و در حال حاضر سالیانه بین 55 تا 60 هزار تن آزبست خام وارد کشور می‌شود که بیش از نیمی از این مقدار از کشور روسیه تامین شده و برزیل، قزاقستان و کانادا نیز دیگر تامین کنندگان آزبست ایران هستند.
دراندازه گیری‌هایی که از کارخانه‌ها و کارگاه‌ها انجام شده، سطح پنبهٔ کوهی در هوای کارخانجات واقع در برخی مکان های پر تردد شهری، چندین برابر حدمجاز است. بی‌توجهی به نکات بهداشت حرفه‌ای و نبود نظارت کافی موجب شده‌است که غبار پنبهٔ کوهی همراه لباس کارگران به منزل برده شده وخانواده‌های آنان را نیز در معرض خطر قرار دهد.

هر نوع آزبست سرطان زاست
درحالی که بسیاری از مصرف کنندگان آزبست می گویند آزبست سفید سرطانزا نیست،«هادی حیدرزاده» مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست به سبزپرس می گوید:همه انواع آزبست یا پنبه کوهی اعم از آبی، سفید و قهوه ای سرطان زا هستندو باید ممنوعیت استفاده از آزبست به صورت جدی پیگیری شود.
وی با اشاره به اینکه ممنوعیت استفاده از آزبست در محصولات تولیدی از سال 78 به تصویب رسیده است گفت: متاسفانه عزم جدی برای این ممنوعیت تا کنون اعمال نشده است.
حیدرزاده به کنوانسیون ممنوعیت آزبست در مجامع بین المللی اشاره کرد که ایران هم عضو این کنوانسیون است و گفت: کانادا به عنوان اولین تولید کننده آزبست خود استفاده از این ماده را در صنعتش ممنوع کرده اماایران هنوز بیشترین واردات آزبست را دارد و از این ماده در محصولاتش استفاده می شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون در محصولات «سایپا یدک» و«ایساکو» از محصولات آزبستی استفاده نمی شود افزود: با این حال بسیاری ازخودروها به مراکز و تعمیرگاه های دیگر مراجعه می کنند که هیچ نظارتی برمحصولات آنها نمی شود. لذا وارزت بهداشت و وزارت صنایع باید نظارت بیشتر برتعمیرگاه های متفرقه داشته باشند و ممنوعیت واردات آزبست نیز جدی پیگیری شود.

[/JUSTIFY]
ارسال پست

بازگشت به “آلودگی هوا و کنترل آن”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان