صفحه 1 از 1

سوزاندن آخرین راه پخش نشدن مواد شیمیایی كشتی استولت وولور

ارسال شده: 25 مارس 2012 02:09
توسط naderloo
كیمیا عبدالله پور: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آخرین راه حل پخش نشدن مواد شیمیایی MTBE ( مواد افزودنی به بنزین ) كشتی 'استولت وولور' كه در ابهای خلیج فارس حال سوختن است ، سوزاندن تمام كشتی به همراه مخازن مواد شیمیایی است.

كشتی استولت وولور حامل 13 هزار تن مواد شیمیایی MTBE بامداد پنج شنبه گذشته در 40 مایلی ابوعلی ( عربستان سعودی ) و در فاصله 70 مایلی بحرین دچار حریق شد و همچنان در حال سوختن است.

' عبدالرضا كرباسی ' روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: بر اساس آخرین اطلاعات میمك ، شش لنج بزرگ كشتی را كه در حال سوختن است روی آب می كشند و با پاشیدن آب سعی در خاموش كردن و خنك نگه داشتن كشتی و مخازن MTBE دارند .

' كنوانسیون ' میمك ' و گروه امداد و نجات 'مركو' یك بازوی اجرایی راپمی ( سازمان منطقه ای حفاظت از محیط زیست دریایی ) است و عمدتا با افرادی كه در دل دریاها آلودگی ایجاد می كنند مقابله می كند و علاوه بر آن امداد و نجات نیز در دستور كار كنوانسیون میمك قرار دارد.

وی با بیان اینكه با گذشت چهار روز از بروز آتش سوزی این كشتی همچنان در حال سوختن است اظهارداشت: در حال حاضر هشت متخصص بین المللی مواد شیمیایی از سوی 'میمك' به منطقه اعزام شدند تا اوضاع مواد شیمیایی موجود در كشتی را بررسی كنند .

وی اظهارداشت: همچنین حدود 17 هزار و 850 كیلوگرم كف خاموش كننده نیز به منطقه حمل شده است تا با كمك آب دریا و این كف ها آتش مهار شود اما به دلیل وزش شدید باد ( 100 كیلومتر در ساعت ) عملیات با كندی پیش می رود و به محض مساعد شدن شرایط آب و هوا این تیم هشت نفره تلاش می كند روی عرشه كشتی برود تا از نزدیك وضعیت مخازن را بررسی كند.

كرباسی گفت: به نظر میمك مهار آتش در این شرایط بسیار دشوار است اما با تمام این سختی پیشرفت تاكنون قابل ملاحظه بوده است و این نهاد امیدوار است در یك و یا دو روز آینده آتش را مهار كند.

وی با بیان اینكه مواد شیمیایی هنوز وارد آب نشده است اظهار داشت: امیدواریم آتش سوزی هر چه زودتر مهار شود تا مواد شیمیایی وارد آبهای خلیج فارس نشود زیرا این مواد شیمیایی كه از مشتقات نفت است در طبیعت ماندگاری زیادی دارد و استفاده از آن بسیار خطرناك است .

كرباسی افزود: این مواد شیمیایی چون موادی آلی است دیر در آب تجزیه و موجب تخریب محیط زیست دریایی می شود به طوری كه درصد آسیب رسانی این مواد به طبیعت از نفت بیشتر است .

وی گفت: این مواد شیمیایی همچنین موجب كم شدن اكسیژن موجود در آب می شود كه از بین رفتن آبزیان و تخریب محیط زیست را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: یكی از راه های مقابله با این مواد شیمیایی تزریق اكسیژن به منطقه ای است كه توسط این مواد آلوده شده باشد اما اگر در آبهای خلیج فارس پخش شود با این حجم زیاد آب دیگر تزریق اكسیژن معنایی ندارد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست گفت : بهترین و به عبارتی آخرین راه حل جلوگیری از پخش نشدن مواد شیمیایی در آب این است كه تمام كشتی به همراه مخازن موجود در آن با اشتعال بالایی و به صورت كاملا كنترل شده سوزانده شود تا از نفوذ و نشت مواد به داخل آب جلوگیری شود.