دانلود کتاب: بخار

در این انجمن به مهندسی بهداشت محیط در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

دانلود کتاب: بخار

پست توسط naderloo »

[JUSTIFY]١- مقدمه
بخار به عنوان حامل ايد هآل انرژي گرمايي در امور گرمايشي و فرآيندها بکار برده مي شود. سه مزيت مهم آن بعنوان واسطه انتقال حرارت بشرح زير مي باشند:
• بخار، انرژي گرمايي را در دماي ثابت انتقال مي دهد. اين خاصيت بخصوص در مورد مواد حساس به حرارت بسيار مفيد است.
• دماي بخار بستگي به فشار آن دارد. اين موضوع منجر به روشي ساده جهت كنترل دما مي گردد.
• بخار با توجه به گرمايي که در واحد حجم آن وجود دارد، فشرده است (فضاي كمي را اشغال مي کند). اين به آن مفهوم است که حرارت از طريق يک سيستم لوله كشي ساده قابل انتقال است.
از بخار غالبًا نسنجيده استفاده مي شود و اين امر سبب مي شود که سيستم ها بد كار نموده و کارآ نباشند. حتي در تأسيساتي که به بهترين نحو اداره مي شوند، مقداري اتلاف حرارتي اجتناب پذير است. اما حتي اگر مجاز به اين اتلاف بسيار جزئي نيز باشيم، باز هم لازم است که نحوه استفاده از باقيمانده انرژي حرارتي و تبديل آن به كار مفيد را مورد بررسي قرار دهيم. اين جزوه در ارتباط با استفاده كارآتر از انرژي حرارتي موجود در بخارمي باشد.
اندازه گيري راندمان استفاده از بخار به آساني اندازه گيري راندمان حرارتي ديگ بخار نيست و در نتيجه غالبًا از آن چش مپوشي مي شود (براي جزئيات نحوه استفاده اقتصادي از ديگهاي بخار با سوخت نفت، گاز و زغال سنگ به کتابچه هائي که در اين موارد انتشار يافته است، مراجعه کنيد).
اغلب توجهي به نشتي اندك بخار از يک اتصال، فقدان عايق بندي در يک بخش، خروج بخار از يک دريچة بخار و تخليه دي گبخار براساس تجربه قبلي توسط اپراتور نمي شود. امکان دارد تجهيزاتي که بخار مصرف مي كنند عملکرد بهينه اي را بعلت وجود هوا و يا آب كه امكان د ارد به خاطر خرابي دريچة بخار، آب در داخل آن جمع شده باشد ارائه ندهند. در اين صورت ميزان توليد کاهش مي يابد.
در نتيجه از دست رفتن گرماي بخار، ميعان اتفاق م يافتد، اما هنوز بخشي از انرژي اوليه را که از طريق احتراق سوخت در ديگ بخار بدست آورده است حفظ مي نمايد. اين انرژي قابل بازيابي و تبديل به کار مفيد است.
يک سيستم بخار فراموش شده مي تواند موجب بروز مشكلاتي از نقطه نظر صرفه جويي اقتصادي در رابطه با هزينه انرژي و بهره وري شود.
روشهاي بهينه سازي مشکل و هزينه بر نمي باشند. هرچند تعداد کمي از شركتها هزينه مربوط به بخار مصرفي خود را مي دانند، هزينه هاي مربوطه بخش مهمي از هزينه کلي هر نوع فرآورده محسوب مي شود. اگر چه سود حاصل از سرماي هگذاري جهت بهبود سيستم بخار م يتواند قابل توجه باشد، اما غالبًا اين هزينه ها در بسياري از موارد بعنوان هزينه هاي بالاسري، غير قابل اجتناب تلقي مي شوند.
روشهاي متعدد ي جهت كارآتر نمود ن توليد و مصرف بخار وجود دارد. بطور كلي اين روشها را تحت سه عنو ان اصلي مي توان بيان نمود.
• توليد بخار (بخش سوم)
• استفاده از بخار (بخش چهارم)
• باز يابي حرارت (بخش پنجم)
در مورد توليد بخار، حوزه اصلي صرفه جويي کنترل تلفات گازهاي خروجي است. يکي ديگر از منابع مهم تلفات مربوط به تلفات تخليه ديگ بخار است.
در استفاده از بخار، تلفات به دو بخش تلفات حرارتي در سيستم (نشتي ها وغيره) و تلفات حرارتي بعلت استفاده ناکارآ در نقطه اي که به بخار نياز است تقسيم مي شود. بالاخره بحثي در مورد روشهاي بازيابي حرارت ارائه م يگردد که چگونه مي توان بعد از اينکه بخار، گرماي نهان خود را از دست داد، از گرماي باقيمانده استفاده نمود.[/JUSTIFY]

از سری کتب راهنما های فنی مدیریت انرژِی
دفتر بهینه سازی مصرف انرژی

دانلود کتاب بخار
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
ارسال پست

بازگشت به “مهندسی بهداشت محیط”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان