توصیه هایی برای ماه مبارک رمضان

در این انجمن به دانستنی ها در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
نمایه کاربر
mjsadeh
حرفه ای
حرفه ای
پست: 438
تاریخ عضویت: 26 آپریل 2010 00:00
حالت من: Mashghool
محل اقامت: سمنان
تماس:

توصیه هایی برای ماه مبارک رمضان

پست توسط mjsadeh »

[JUSTIFY]- در ماه مبارک رمضان مصرف کربوهیدرات ها و غذاهای پُر فیبر، شامل میوه ها، سبزیجات، حبوبات و تمامی غلات باید در رژیم غذایی قرار گیرد. این گروه مغذی می باشند، باعث احساس سیری می شوند، نسبتا کم کالری می باشند، 30-20 گرم فیبر مورد نیاز در روز را تامین می کنند، به آرامی هضم می شوند، بنابراین اثر کمتری روی انسولین و قند خون دارند. همچنین دارای ویتامین ها و عناصر معدنی مفید همچون ویتامین c ویتامین های گروه B و آهن می باشند.[/JUSTIFY][JUSTIFY]- در رژیم غذایی ماه مبارک رمضان مصرف انواع سبزیجات و میوه های سبز، زرد و نارنجی همچون کلم بروکلی ، هویج و لیمو گنجانده شود زیرا این گروه دارای آنتی اکسیدان می باشند که برای حفاظت از بدن در برابر سرطان و بیماری های دیگر بسیار مهم می باشند و بهتر است روزانه 5-4 عدد میوه و سبزی فراوانی مصرف شود.[/JUSTIFY][JUSTIFY]- در ماه مبارک رمضان مصرف شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده نظیر نان سفید و همینطور میان وعده های شور، چرب و تند در رژیم غذایی را کاهش دهید. بسیاری از غذاهای شیرین، چربی زیادی هم دارند، بنابراین کالری زیادی به بدن فرد می رسانند و فرد میل کمتری به غذاهای مفید پیدا می کند.[/JUSTIFY][JUSTIFY]- در این ماه چربی های حیوانی را مصرف نکنید، زیرا دارای چربی اشباع می باشند که باعث افزایش مقدار کلسترول خون می گردند و مضرات فوق العاده زیادی برای سلامتی دارند و به جای آن گوشت بدون چربی، مرغ بدون پوست و لبنیات کم چرب یا بدون چربی را مصرف کنید.[/JUSTIFY][JUSTIFY]- تنوع را در رژیم غذایی رعایت کنید. سعی نکنید احتیاجات غذایی خود را با خوردن یک نوع غذا تامین کنید، زیرا ممکن است فرد به ماده مغذی ای احتیاج داشته باشد که در آن غذا موجود نباشد، بنابراین با مصرف انواع غذاها می توان مطمئن بود که تمام نیازهای تغذیه ای بدن تامین شده است .[/JUSTIFY][JUSTIFY]- در ماه مبارک رمضان به مقدار کافی کلسیم مصرف کنید. کلسیم برای استحکام استخوان ها و دندان ها بسیار مهم است. کلسیم را از منابع کم چرب نظیر شیر کم چرب یا ماست کم چرب فراهم کنید.[/JUSTIFY][JUSTIFY]- در ماه مبارک رمضان وزن خود را ثابت نگه دارید. ورزش کردن و اصولاً فعال بودن را در زندگی روزمره خود فراموش نکنید. در ماه رمضان نیز ورزش کردن را فراموش نکنید. شما می توانید ورزش های کششی انجام دهید یا به پیاده روی بروید.[/JUSTIFY][JUSTIFY]- در ماه رمضان، مصرف چای و قهوه محدود شود، زیرا این مواد باعث افزایش ادرار و از دست دادن آب بدن می شوند. بهتر است مانند سایر اوقات، سه وعده غذایی شامل سحری، افطار و شام داشته باشید.[/JUSTIFY][JUSTIFY]- برای رفع یبوست و بوی بد دهان بهتر است میوه و سبزی را در سه وعده غذایی خود منظور کنید. بهتر است بعد از خوردن سحری، 2-1 عدد میوه و مقداری سبزی مصرف کنید و بقیه میوه و سبزی را در زمان شام مصرف کنید.[/JUSTIFY][JUSTIFY]- در افطار از غذاهای حجیم استفاده نکنید، بلکه بدن خود را آرام آرام برای شام آماده کنید. در غیر این صورت شما دچار انواع بیماری های گوارشی از قبیل سوزش معده و نفخ می گردید.[/JUSTIFY][JUSTIFY]- در ماه مبارک رمضان مصرف آب را فراموش نکنید. آب در حدود دو سوم وزن بدن را تشکیل می دهد. آب باعث سرحالی و سرزندگی می شود و همچنین برای رساندن مواد غذایی به اندام های بدن لازم است. لذا توصیه می شود که بعد از افطار آب بنوشید. آب بهتر است ولرم باشد، تا مواد سمی را از راه ادرار و تنفس از بدن خارج کند و همچنین جلوی ورود باکتری های مضر به بدن را بگیرد. [/JUSTIFY]
[JUSTIFY]اگر باران چشمانت فرو ریخت، کویر قلب ما را هم دعا کن... تصویر
[/JUSTIFY]
mostafa5804
جدید
جدید
پست: 27
تاریخ عضویت: 29 نوامبر 2010 00:00

Re: توصیه هایی برای ماه مبارک رمضان

پست توسط mostafa5804 »

اینم توصیه هایی برای ماه رمضان که یه وقت خدای نکرده دچار مشکل نشید

غذاهاي دير هضم عبارتند از : حبوبات و غلات مثل جو ، گندم ، جو دوسر ، لوبيا ، عدس ، آرد سبوس دار ،‌ برنج با پوست و غيره ( كه كربوهيدرات هاي پيچيده ناميده مي شوند ) .
غذاهاي زود هضم عبارتند از : غذاهايي كه حاوي قند ، آرد سفيد و غيره هستند ( كه به اين گروه كربوهيدرات هاي تصفيه شده گفته مي شود ).
غذاهاي حاوي فيبر غذايي عبارتند از : غذاهاي حاوي سبوس ، گندم سبوس دار ، غلات و حبوبات ، انواع سبزي ها مانند لوبياي سبز ، نخود ، ‌ذرت ،‌ اسفناج ، برگ چغندر ، ميوه هاي با پوست ، ميوه خشك شده مثل برگه زردآلو ، انجير ،‌ آلو خشك ، بادام و غيره .
غذاهاي مصرفي بايد در حالت تعادل با يكديگر باشند و از همه گروه هاي غذايي مثل ميوه، سبزيجات ،‌گوشت و مرغ و ماهي ، نان و غلات و گروه شير و لبنيات بايد در برنامه غذايي ما وجود داشته باشد .
غذاهاي سرخ شده بايد به مقدار كم مصرف شوند، زيرا باعث عدم هضم ، سوزش سردل و اختلال در وزن مناسب مي شوند .


از چه غذاهايي پرهيز كنيم ؟

1 - غذاهاي سرخ كردني و چرب
2- غذاهاي حاوي قند زياد
3 - خوردن غذاي زياد بخصوص هنگام سحر
4 - خوردن چاي زياد هنگام سحر. چاي باعث افزايش ادرار شده و از اين طريق نمك هاي معدني كه در طول روز بدن به آنها نياز دارد، دفع مي شوند .
5 - سيگار : اگر شما نمي توانيد كشيدن سيگار را يك دفعه قطع كنيد از هفته هاي قبل از ماه رمضان مصرف آن را به تدريج كاهش دهيد.

چه غذاهايي را مصرف كنيم ؟

1-مصرف كربوهيدرات هاي مركب در سحر كه مدت طولاني تري هضم مي شوند و باعث مي شوند كه كمتر گرسنه شويد .
2- حليم يك منبع عالي پروتئين بوده و از غذاهائي است كه دير هضم مي شود .
3 - خرما منبع عالي قند ، ‌فيبر ، كربوهيدرات ، پتاسيم و منيزيم مي باشد .
4 - مغز بادام غني از املاح خصوصا كلسيم و فيبر مي باشد .
5 - موز منبع غني پتاسيم ، منيزيم و كربوهيدرات مي باشد .
6- مصرف زياد آب يا آب ميوه در فاصله بين افطار و زمان خواب باعث تأمين آب مورد نياز بدن مي شود .

مشكلات سلامتي ، علل و درمان آن

يبوست

يبوست مي تواند باعث ايجاد بواسير ، شقاق هاي دردناك مقعد و سوء هاضمه به همراه نفخ شود .
علل : مصرف كربوهيدرات هاي تصفيه شده ، مصرف كم آب و فيبر غذايي.
درمان : مصرف كم كربوهيدرات هاي تصفيه شده ، افزايش مصرف آب ، استفاده از سبوس در پخت نان ها ، استفاده از آردهاي قهوه اي و سبوس دار

سوء هاضمه و نفخ

علل : پرخوري ، مصرف زياد غذاهاي چرب و سرخ شده ، غذاهاي تند و ادويه دار، غذاهايي كه ايجاد نفخ مي كنند مثل تخم مرغ ،‌ كلم ، لوبيا، عدس و نوشابه هاي گازدار
درمان : پرخوري نكنيد ، آب ميوه يا آب بنوشيد . از غذاهاي سرخ كردني اجتناب كنيد .

ضعف ( افت فشار خون )

علائم : افزايش تعريق ، ضعف ، خستگي ، كم شدن انرژي ، سرگيجه بخصوص هنگام برخاستن ، ظاهر رنگ پريده و احساس افتادن كه اين علائم بيشتر هنگام بعد از ظهر اتفاق مي افتند .
علل : مصرف كم مايعات و كاهش مصرف نمك
درمان : به مكان هاي گرم نرويد . مصرف نمك و مايعات را افزايش دهيد .
توجه : افت فشار خون بايد با گرفتن فشار خون در هنگام بروز علائم تأييد شود . افراد داراي فشار خون بالا ممكن است در طول ماه رمضان نياز به تنظيم مجدد داروهاي خود توسط پزشك داشته باشند .

سردرد

علل : عدم مصرف كافئين و تنباكو ،‌انجام كار زياد در طول روز ، كم خوابي ، گرسنگي كه معمولاً در طول روز بيشتر شده و در انتهاي روز بدتر مي شود . سردرد وقتي با افت فشار خون همراه شود، مي تواند منجر به سردرد شديد و حالت تهوع قبل از افطار شود .
درمان : در طول يك تا دو هفته قبل از ماه رمضان به تدريج مصرف كافئين و تنباكو را قطع كنيد . چاي سبز و بدون كافئين ممكن است جايگزين خوبي باشد . همچنين برنامه خود را در طول ماه رمضان طوري ترتيب دهيد تا خواب كافي داشته باشيد .

كاهش قند خون

علائم : ضعف ، سرگيجه ، خستگي ،‌كاهش تمركز ،‌ تعريق زياد ، لرزش بدن ، عدم توانائي براي انجام فعاليت هاي بدني ، سردرد و تپش قلب.
علل در افراد غير ديابتي : مصرف زياد قند مثل كربوهيدرات هاي تصفيه شده مخصوصاً در هنگام سحر باعث مي شود كه بدن مقدار زيادي انسولين توليد كرده و باعث افت قند خون شود .
درمان : خوردن غذا هنگام سحر و كاهش مصرف نوشيدني ها و غذاهاي حاوي قند .
توجه : افراد ديابتي ممكن است به تنظيم مجدد داروهاي خود در ماه رمضان احتياج داشته باشند و بايد با پزشك خود مشورت كنند .


انقباضات عضلاني

علل : مصرف كم غذاهاي حاوي كلسيم ، پتاسيم و منيزيم
درمان : خوردن غذاهاي غني از املاح بالا مثل : سبزيجات ، ميوه جات ، شير و لبنيات ، گوشت و خرما
توجه : افراد داراي فشار خون بالا كه تحت درمان هستند و افراد دچار سنگ كليه ، بايد با پزشك خود مشورت كنند .

زخم معده ،‌ سوزش سردل ، التهاب معده

افزايش سطح اسيد در معده خالي در ماه رمضان باعث تشديد زخم و التهاب معده مي شود كه به صورت احساس سوزش در ناحيه معده و زير دنده ها ظاهر شده و مي تواند بطرف حلق گسترش يابد . غذاهاي تند ، قهوه و نوشابه هاي سياه اين حالت را بدتر مي كنند .
درمان هاي پزشكي براي كنترل سطح اسيد معده وجود دارند وافراد مبتلا، قبل از روزه گرفتن بايد با پزشك خود مشورت كنند .

سنگ كليه

سنگ كليه ممكن است در افرادي كه به مقدار كم آب مي نوشند ايجاد شود . بنابراين مصرف زياد مايعات براي جلوگيري از تشكيل سنگ ضروري مي باشد .

درد مفاصل

علل : در طول ماه رمضان كه نمازهاي بيشتري خوانده مي شود، فشار روي مفاصل زانو افزايش مي يابد . در افراد مسن و يا افراد دچار التهاب مفاصل اين مسئله باعث درد ، سفتي ، تورم و احساس ناراحتي مي شود.
درمان : وزن را كم كنيد تا زانوها مجبور نباشند وزن زيادي را تحمل كنند . قبل از ماه رمضان اندام تحتاني را ورزش دهيد تا براي فشار اضافي وارده، آماده باشند . آمادگي بدني باعث مي شود تا نماز راحت تر خوانده شود .

التماس دعا
نمایه کاربر
hses
ویژه
ویژه
پست: 378
تاریخ عضویت: 07 آگوست 2014 12:15
تماس:

دستورالعمل ماه مبارک رمضان مرکز سلامت محیط و کار

پست توسط hses »

دستورالعمل ماه مبارک رمضان

بنام خالق هستی

شَهْرُ رَمَضَانَ اَلَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْءَانُ هُدیً لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَتٍ مِنَ الْهُدَی وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمْ الْشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَنْ کَانَ مَرِیْضاً أَوْ عَلَی سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّهَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللَّهَ عَلَی مَا هَدَیکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ.«سوره بقره آیه ۱۸۵»

با نزديكي حلول ماه مبارك رمضان، برخي فعاليت هاي خاص از قبيل توزيع نذورات و غذا، تهيه و فروش زولبيا، باميه، انواع شيريني سنتي،آش، حليم و همچنين برگزاري مجالس افطاري و مراسم احياء شب هاي قدر در مساجد و اماكن مذهبي توسط روزه داران و هيئت امناء مساجد صورت مي پذيرد. با توجه به گرم شدن هوا و قرار گرفتن ماه مبارك رمضان در فصل تابستاناحتمال شيوع بيماريهای منتقله از آب و غذا ، بويژه بيماريهاي عفوني روده اي در مكانهايي كه به صورت دسته جمعي غذا تهيه و توزيع مي گردد، افزايش مي يابد.بر اساس آیین نامه اجرایی قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و به منظور رعايت ضوابط بهداشتي از جمله بهداشت فردي ، محيطي و مواد غذايي در اين مكان ها و مراسم عمومي و جلوگيري از بروز مسموميت هاي گسترده و طغيان و در راستاي حفظ و ارتقاء سلامت روزه داران، این دستورعمل برای اجرا, ابلاغ می گردد. معاونت های بهداشتی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی موظفند در طول ماه مبارک رمضان بر اساس این دستورالعمل اقدام نمایند.

ماده 1: اقدامات بازرسی و مداخله ای
1. برنامه ريزي خاص براي کنترل هاي بهداشتِی در ايام ماه مبارک رمضان، توسط تيم هاي ثابت و سيار بهداشت محیط
2. تشديد كنترل، نظارت و بازرسي مستمر از مراكز تهيه و توزيع زولبيا، باميه، آش وحليم پزی ها و شيريني محلي وسنتي مخصوص ماه مبارك رمضان،رستوران ها، كبابي ها و قنادي ها
3. برقراري بازرسي هاي مستمر شبانگاهي در طول ماه مبارك رمضان
4. اقدامات بهداشت محيطي به منظور پيشگيري از بيماري هاي منتقله بوسيله آب و غذا
5. تشدید نمونه برداري از مواد غذايي، زولبيا، باميه، آش و حلیم
6. تشديد كنترل استخرها، مراكز تفريحي آبي، توليد و عرضه يخ با اولويت توزيع يخ بسته بندي با توجه به فصل گرما
7. تشدید بازرسی از رستورانها، هتل، سفره خانه های سنتی، مراکز عرضه کننده قلیان، قهوه خانه و و چایخانه
8. تأكيد در بازرسي ها بر روي رعايت بهداشت فردي و عمومي در مراكز، اماكن عمومي، پارك ها و مراكز تفريحي

ماده 2: اقدامات مشارکتی
1. هماهنگي برون بخشي با شهرداري ها،دهياري ها،نيروي انتظامي و مراجع قضايي به منظور جلوگيري از عرضه مواد غذايي حساس به صورت دوره گردي و عرضه مواد دخانی به ویژه قلیان
2. هماهنگي با مسئولين ذيربط به منظور ساماندهي دستفروشان در ماه مبارك رمضان
3. هماهنگي با سازمان هاي مرتبط به ويژه تبليغات اسلامي و امور مساجد، جهت حضور مديران شبكه هاي بهداشت و درمان يا كارشناس مسئول بهداشت محيط شهرستان در جلسه مبلغين به منظور ارائه توصيه هاي بهداشتي و تاكيد بر تذكرات لازم مبني بر رعايت اين اصول توسط مردم
اده 3: اقدامات اطلاع رسانی و آموزشی
1. اطلاع رساني شماره 1490و190 در مرکز عرضه مواد غذایی و اماکن عمومی از جمله مساجد و مجالس و مراسم ماه مبارک رمضان
2. اعلام فوري موارد مسموميت هاي غذايي و مشكلات بهداشتي و يا بروز طغيان طبق روال اعلام شده به ستاد فوريت هاي سلامت و محيط و كار كشور با تلفن 1490 و 190
3. اطلاع رساني عمومي با توزيع پوستر و پمفلت و اطلاعيه هاي بهداشتي
4. ايراد سخنراني و ارائه مطالب آموزشي با تاكيد بر نكات بهداشتي ذيل:
5. آب آشاميدني بايد مورد تاييد مقامات بهداشتي محل باشد و ترجيحاً از شبكه ها عمومي استفاده گردد.
6. تأكيد بر سالمسازي سبزيجات و سالاد در مراكز و اماكن عمومي و توصيه به مصرف سالاد و سبزيجات داراي پروانه ساخت
7. نصب تابلوها و يا اطلاعيه ممنوعيت استعمال دخانيات در مساجد و تکایا و ..
8. جمع آوري زير سيگاريها و جلوگیری از استعمال مواد دخاني در محل هاي مسقف.
9. آموزش های نکات بهداشتی و هشدار دهنده در زمینه استعمال مواد دخانی
10. تأكيد بر استفاده از نمكهاي بسته بندي يد دار تصفيه شده داراي مجوز بهداشتي و آرم استاندارد در تهيه و پخت غذا و برنج و مصرف روي سفره ها
11. تأكيد بر استفاده از روغن با ترانس پايين (زير 5) و ترجيحاً روغن مايع، در تهيه غذا
12. در هنگام توزيع غذا، از راه رفتن افراد توزيع كننده غذا بر روي سفره ها جلوگيري گردد.
13. فرهنگ سازی جهت استفاده از ظروف یکبار مصرف بر اساس جنس و نوع مواد غذایی
14. از نگهداري مواد غذايي پخته شده در دماي محيط به مدت طولاني (حداكثر دو ساعت) خودداري گردد در صورت الزام به نگهداري بيشتر از دو ساعت بايد مواد غذايي پخته شده در دماي زير 4 درجه و يا بالاي 63 درجه سانتي گراد نگهداري شود. و از نگهداري مواد غذايي خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل يخچال و يا سردخانه خودداري شود .
15. شستشو و گندزدايي مستمر ظروف چندبار مصرف كه براي توزيع آب، چاي و مواد غذايي استفاده مي شود، صورت پذيرد و در صورت استفاده از ظروف يكبار مصرف براي توزيع چاي و مواد غذايي گرم از ظروف گياهي (بر پايه نشاسته ذرت) و داراي پروانه ساخت استفاده شود .(استفاده از ظروف با توجه به نوع مصرف )
16. توزيع آب، شربت و يا شير در مراسم سحر و يا افطاري با ليوان يكبار مصرف صورت گيرد، و از فرو بردن ليوان و پارچ بداخل ظروفي كه آب و شربت داخل آن است، جلوگيري شود .
17. توصيه به جمع آوري وسايل و تجهيزات مشترك از جمله چادر نماز، حوله و غيره به منظور پيشگيري از بيماري هاي پوستي واگير اقدام گردد.
18. تهيه و نصب وسايل اطفاء حريق بمنظور كنترل و جلوگيري از آتش سوزي هاي احتمالي الزامي است .
19. ضمن رعايت نظافت، شستشو و گندزدايي مستمر سرويس هاي بهداشتي نسبت به نصب سيستم لوله كشي مايع دستشويي و يا نصب جاي مايع محتوي مايع دستشويي اقدام گردد.
20. در صورت لزوم نصب دستورالعمل شستن دست ها جهت پيشگيري از بيماري هاي مرتبط در محل هاي مناسب و نظارت بر انجام گندزدايي و مبارزه با حشرات و جوندگان)
21. پسماند توليد شده به صورت بهداشتي جمع آوري، انتقال و دفع گردد.

مهندس طیبه الهی، کارشناس مسئول بهداشت محیط اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی
نمایه کاربر
hses
ویژه
ویژه
پست: 378
تاریخ عضویت: 07 آگوست 2014 12:15
تماس:

Re: توصیه هایی برای ماه مبارک رمضان

پست توسط hses »

توصیه های تغذیه ای معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا در ماه مبارک رمضان/ لزوم رعایت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی

به گزارش کمیته خبر و اطلاع رسانی مرکز سلامت محیط و کار به نقل از پایگاه خبری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا؛ دكتر صفورا محبي معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي فسا به ذكر چند توصيه تغذيه اي در ماه مبارك رمضان پرداخت و گفت: تغذيه صحيح در ماه مبارك رمضان مانند ساير اوقات به معني رعايت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه تغذيه اي است. تنوع به معني استفاده از گروه هاي غذايي اصلي شامل نان، غلات، شير و مواد لبني، سبزي ها، ميوه ها و گروه گوشت و جايگزين هاي آن و تعادل بدين معني است كه از همه گروه هاي غذايي به مقدار كافي مصرف كرده و از كم خوري و پرخوري پرهيز شود.

دكتر محبي وعده هاي غذايي در ماه رمضان را به 3 وعده افطاري، شام و سحري تقسيم كرد و به ذكر چند توصيه در وعده سحري پرداخت و گفت: وعده سحري بايد تامين كننده بيشتر انرژي بدن در طول روز باشد. در وعده سحري مصرف غذاهاي سبك و مختصر شامل گروه هاي غذايي شير و لبنيات، ميوه ها، سبزيها، نان و غلات توصيه مي شود. ولي سه عمل نادرست وجود دارد كه اغلب افراد انجام مي دهند:

1- روزه داري بدون ميل كردن وعده سحري:
برخلاف تصور برخي افراد روزه بدون سحري نه تنها موجب كاهش وزن نمي شود بلكه به دليل افت شديد قند خون در طي روز موجب مي شود تا شخص روزه دار در زمان افطار تمايل بيشتري براي خوردن غذاهاي شيرين و چرب پيدا كند و همين موضوع در نهايت منجر به اضافه وزن و چاقي مي شود.

2- استفاده از مواد غذايي با انرژي بالا از جمله مواد چرب و قندي:
بسياري از افراد معتقدند هنگام سحري بايد از مواد غذايي كه انرژي بالايي دارند استفاده كنند تا در طول روز احساس گرسنگي نكنند به همين خاطر به خوردن غذاهاي پرچرب رو مي آورند درحالي كه مصرف مواد غذايي پرچرب تشنگي شديدي را در طول روز براي افراد به ارمغان اورده و باعث ايجاد مشكلات عديده اي از جمله چاقي و ناراحتي هاي گوارشي در افراد مي گردد.

3- نوشيدن بيش از حد نرمال چاي در وعده سحري:
از نوشيدن بيش از اندازه چاي در وعده سحري اجتناب نمائيد چون چاي باعث افزايش دفع ادرار و از دست رفتن نمك هاي معدني كه بدن شما در طول روز به آن احتياج دارد مي شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه به ذكر چند توصيه تغذيه اي مربوط به وعده افطار پرداخت و گفت: افراد بهتر است افطار خود را با يك يا چند عدد خرما،چاي كمرنگ يا شير ولرم به همراه مقداري نان ،پنير و سبزي آغاز كنند.استفاده از ميوه ها و سبزيجات در زمان افطار و در فاصله زماني بين افطار تا سحر به دليل اينكه منبع خوبي از فيبر هستند براي دستگاه گوارش مفيد بوده و مانع بروز يبوست مي شود.مواد غذايي پرفيبر آب زيادي در خود جذب مي كنند و بدن مي تواند اين آب را به آهستگي در طول روز جذب كند . مصرف خرما در اين ايام در تنظيم قند خون بسيار مفيد است و البته از مصرف بيش از حد خرما نيز مانند ساير شيريني ها پرهيز شود.

وي به چند كار نادرست كه بايد از انجام آن ها در وعده افطار پرهيز كرد اشاره كرد و گفت:

1- يكي از عادات غذايي نادرست روزه داران اين است كه به دليل تشنگي زياد افطار را با آب سرد يا نوشيدني هاي سرد شروع مي كنند كه توصيه مي شود افطار را با نوشيدني هاي گرم و يا ولرم مانند آب ولرم،چاي كمرنگ و يا شير گرم آغاز كرد و سپس از خرما يا كشمش استفاده كنند زيرا اين دو سبب كنترل اشتها شده و از پرخوري به هنگام افطار ممانعت مي كند و مصرف آب زياد به هنگام صرف افطار سبب اختلال در هضم مواد غذايي مي شود.

2- مصرف بيش از حد مواد غذايي شيرين و پرچرب و سرخ شده از جمله آش رشته غليظ، حليم، زولبيا، باميه و انواع شيريني جات هنگام افطار منجر به تشنگي مي شود و مصرف نوشيدني هاي زياد به خصوص مايعات خنك با رقيق كردن اسيد و آنزيم هاي دستگاه گوارش باعث اختلال در هضم و جذب مواد غذايي مي گردد.
دكتر محبي چند توصيه هم مربوط به وعده شام كرد و گفت: شام بايد با غذاهاي سبك،كم قند،فيبردار مثل سوپ و سبزي ها يا سالاد كه فشار چنداني به معده وارد نمي كند شروع كرده و سپس سراغ شام اصلي رفت.همچنين مصرف مايعات مثل آب آشاميدني ، آب ميوه و شير كم چرب و دوغ بدون نمك و كم چرب در فاصله پس از افطار تا هنگام خوابيدن كمك مي كند كه تعادل آب و الكتروليت هاي بدن در هنگام روزه داري حفظ شود
دكتر صفورا محبي معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي فسا به ذكر چند توصيه تغذيه اي در ماه مبارك رمضان پرداخت و گفت: تغذيه صحيح در ماه مبارك رمضان مانند ساير اوقات به معني رعايت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه تغذيه اي است.تنوع به معني استفاده از گروه هاي غذايي اصلي شامل نان،غلات،شير و مواد لبني،سبزي ها،ميوه ها و گروه گوشت و جايگزين هاي آن و تعادل بدين معني است كه از همه گروه هاي غذايي به مقدار كافي مصرف كرده و از كم خوري و پرخوري پرهيز شود.

دكتر محبي وعده هاي غذايي در ماه رمضان را به 3 وعده افطاري،شام و سحري تقسيم كرد و به ذكر چند توصيه در وعده سحري پرداخت و گفت: وعده سحري بايد تامين كننده بيشتر انرژي بدن در طول روز باشد. در وعده سحري مصرف غذاهاي سبك و مختصر شامل گروه هاي غذايي شير و لبنيات،ميوه ها،سبزيها،نان و غلات توصيه مي شود.ولي سه عمل نادرست وجود دارد كه اغلب افراد انجام مي دهند:

1- روزه داري بدون ميل كردن وعده سحري:

برخلاف تصور برخي افراد روزه بدون سحري نه تنها موجب كاهش وزن نمي شود بلكه به دليل افت شديد قند خون در طي روز موجب مي شود تا شخص روزه دار در زمان افطار تمايل بيشتري براي خوردن غذاهاي شيرين و چرب پيدا كند و همين موضوع در نهايت منجر به اضافه وزن و چاقي مي شود.

2- استفاده از مواد غذايي با انرژي بالا از جمله مواد چرب و قندي:

بسياري از افراد معتقدند هنگام سحري بايد از مواد غذايي كه انرژي بالايي دارند استفاده كنند تا در طول روز احساس گرسنگي نكنند به همين خاطر به خوردن غذاهاي پرچرب رو مي آورند درحالي كه مصرف مواد غذايي پرچرب تشنگي شديدي را در طول روز براي افراد به ارمغان اورده و باعث ايجاد مشكلات عديده اي از جمله چاقي و ناراحتي هاي گوارشي در افراد مي گردد.
3- نوشيدن بيش از حد نرمال چاي در وعده سحري:
از نوشيدن بيش از اندازه چاي در وعده سحري اجتناب نمائيد چون چاي باعث افزايش دفع ادرار و از دست رفتن نمك هاي معدني كه بدن شما در طول روز به آن احتياج دارد مي شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه به ذكر چند توصيه تغذيه اي مربوط به وعده افطار پرداخت و گفت: افراد بهتر است افطار خود را با يك يا چند عدد خرما،چاي كمرنگ يا شير ولرم به همراه مقداري نان ،پنير و سبزي آغاز كنند.استفاده از ميوه ها و سبزيجات در زمان افطار و در فاصله زماني بين افطار تا سحر به دليل اينكه منبع خوبي از فيبر هستند براي دستگاه گوارش مفيد بوده و مانع بروز يبوست مي شود.مواد غذايي پرفيبر آب زيادي در خود جذب مي كنند و بدن مي تواند اين آب را به آهستگي در طول روز جذب كند . مصرف خرما در اين ايام در تنظيم قند خون بسيار مفيد است و البته از مصرف بيش از حد خرما نيز مانند ساير شيريني ها پرهيز شود.

وي به چند كار نادرست كه بايد از انجام آن ها در وعده افطار پرهيز كرد اشاره كرد و گفت:

1- يكي از عادات غذايي نادرست روزه داران اين است كه به دليل تشنگي زياد افطار را با آب سرد يا نوشيدني هاي سرد شروع مي كنند كه توصيه مي شود افطار را با نوشيدني هاي گرم و يا ولرم مانند آب ولرم،چاي كمرنگ و يا شير گرم آغاز كرد و سپس از خرما يا كشمش استفاده كنند زيرا اين دو سبب كنترل اشتها شده و از پرخوري به هنگام افطار ممانعت مي كند و مصرف آب زياد به هنگام صرف افطار سبب اختلال در هضم مواد غذايي مي شود.

2- مصرف بيش از حد مواد غذايي شيرين و پرچرب و سرخ شده از جمله آش رشته غليظ، حليم، زولبيا، باميه و انواع شيريني جات هنگام افطار منجر به تشنگي مي شود و مصرف نوشيدني هاي زياد به خصوص مايعات خنك با رقيق كردن اسيد و آنزيم هاي دستگاه گوارش باعث اختلال در هضم و جذب مواد غذايي مي گردد.

دكتر محبي چند توصيه هم مربوط به وعده شام كرد و گفت: شام بايد با غذاهاي سبك،كم قند،فيبردار مثل سوپ و سبزي ها يا سالاد كه فشار چنداني به معده وارد نمي كند شروع كرده و سپس سراغ شام اصلي رفت.همچنين مصرف مايعات مثل آب آشاميدني ، آب ميوه و شير كم چرب و دوغ بدون نمك و كم چرب در فاصله پس از افطار تا هنگام خوابيدن كمك مي كند كه تعادل آب و الكتروليت هاي بدن در هنگام روزه داري حفظ شود.
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: توصیه هایی برای ماه مبارک رمضان

پست توسط naderloo »

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:
همزمانی ماه مبارک رمضان و فصل گرما، اهمیت رعایت نکات بهداشتی را بیشتر می‌کند
گزارشات بهداشتي فرهنگي غذا و دارو مناسبت پزشک خانواده آموزشی فرهنگ سلامت دانشجویی فرهنگی طرح تحول سلامت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به گرم شدن هوا و همزمانی ماه مبارك رمضان با فصل تابستان به‌منظور پیشگیری از مسمومیت‌های احتمالی در اماکن عمومی پیشنهاد می‌شود روزه‌داران گرامی و هيأت امنای مساجد توصیه‌های بهداشتی را مدنظر داشته باشند.

دکتر عبدالمحمد خواجه ئیان افزود: با توجه به گرم شدن هوا و همزمانی ماه مبارك رمضان با فصل تابستان احتمال شيوع بيماري‌هایی که از راه‌آب و غذا، به‌ویژه بيماري‌هاي عفوني روده‌ای در مكان‌هايي كه به‌صورت دسته‌جمعی غذا تهيه و توزيع می‌شود، افزايش می‌یابد.
دکتر خواجه ئیان افزود: برای پخت‌وپز ترجيحاً از شبکه‌های آب عمومي استفاده گردد و در صورت عدم دسترسی به شبکه یا قطعی آب از آب‌های بسته‌بندی‌شده دارای پروانه ساخت وزارت بهداشت استفاده شود.
رییس مرکز بهداشت استان بوشهر تأکید کرد: در صورت استفاده از سالاد و سبزي آماده، بایستی این محصولات داراي پروانه ساخت وزارت بهداشت باشد در غیر این صورت سبزي و سالاد در مراكز و اماكن عمومي بایستی به روش صحیح سالم‌سازی شود.
این مسئول بهداشتی گفت: توصیه می‌شود از نمك‌هاي بسته‌بندی یددار تصفیه‌شده داراي مجوز بهداشتي و علامت استاندارد برای مصرف در سفره و پخت غذا استفاده شود و همچنین از مصرف هرگونه رنگ غیرمجاز در تولید زولبیا و بامیه جلوگیری شود.
دکتر خواجه ئیان شستشو و گندزدايي مستمر برای ظروف چند بار مصرف را ضروری دانست و افزود: در صورت استفاده از ظروف یک‌بارمصرف براي توزيع چاي و مواد غذايي گرم از ظروف گياهي (بر پايه نشاسته ذرت) و داراي پروانه ساخت استفاده شود.
وی تأکید کرد: باید از نگهداري مواد غذايي پخته‌شده در دماي محيط به مدت طولاني خودداري شود و در صورت نیاز به نگهداري بيشتر از دو ساعت، بايد مواد غذايي پخته‌شده در دماي زير 4 درجه و يا بالاي 63 درجه سانتی‌گراد نگهداري شود و از نگهداري مواد غذايي خام و پخته‌شده در مجاورت هم در داخل يخچال و يا سردخانه خودداري شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با هشدار درباره خریداری مواد غذایی بخصوص زولبیا، بامیه، پیراشکی، خرما و جگر از مراکز غیرمجاز و دست‌فروشی‌ها خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده هرگونه مشکل بهداشتی در اماکن عمومی که محل برگزاری مراسم است یا در صورت بروز موارد احتمالی مسمومیت غذایی موضوع به سامانه رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت با شماره تماس 1490 جهت پیگیری اعلام گردد.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

راههای پیشگیری تشنگی در ماه مبارک رمضان از زبان دکتر رحیم آب

پست توسط naderloo »

به گزارش وب دا ؛ دكتر مسيح صديق رحيم آبادي متخصص طب سنتی وعضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا جهت مبارزه با تشنگي در ماه مبارک رمضان گفت: نوشيدن آب و مايعات کافي به صورت جرعه جرعه و در فواصل مناسب از افطار تا سحر ، خوب جويدن غذا به خصوص هنگام سحري ، خوردن نان و پنير تازه (پنير خانگي) و کم نمک هنگام سحري وپرهيز از صحبت کردن زياد ازجمله راههای پیشگیری است.

دكتر مسيح صديق رحيم آبادي اظهار داشت: پرهيز از هوا و محيط بسيار گرم تا حد امکان، پرهيز از فعاليت بدني زياد به‌ خصوص در ساعات گرم روز، پرهيز از خوردن غذاهاي عطش‌زا به‌خصوص هنگام سحر نظير غذاهاي شور و پر ادويه (به‌خصوص زردچوبه و خردل)، پنير شور، غذاهاي کاملا خشک و کم آب (نان خشک، نخود، عدس، کباب)، مهياوه، ماهي شور، باقلا، پياز و غذاهاي غليظ و دير هضم مانند الويه، آش رشته غليظ يا کله پاچه ازدیگر راههای پیشگیری است.

راههای درمان تشنگی در ماه مبارک رمضان

وی ادامه داد:با اين‌وجود بسيار اتفاق مي‌افتد که در اين ماه به‌خصوص در فصول گرم سال احساس عطش آزار رسان گردد. جهت درمان اين مشکل مي‌توان در مقابل هواي خنک و محيط خنک قرار گرفت.

به گفته وی شستن دست، پا و صورت با آب خنک، خوردن آب و مايعات کافي به صورت جرعه جرعه و در فواصل مناسب از افطار تا سحر، خوردن سبزيجات و ميوه‌هاي خنکي زا و آبدار نظير خيار، کاهو و سبزي خرفه ازجمله راههای درمان است.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: اضافه کردن سکنجبين يا کمي سرکه يا آبليمو به آب به‌خصوص بعد از افطاري. خوردن کاهو-سکنجبين، آب‌دوغ-خيار (به‌خصوص براي افراد گندم‌گون و با هضم قوي) يا سالاد کاهو (کاهو + خيار سالادي + کمي روغن زيتون + کمي آب ليمو يا سرکه + کمي پودر نعناع) حدود يک ساعت و نيم بعد از افطار، نوشيدن و يا خوردن شربت خاکشير، تخم خرفه پرورده شده در دوغ ترش (تخم خرفه را چند روز در کمي دوغ ترش مي‌خيسانند)، مغز تخم خيار و خربزه، آلوبخارا و ترنجبين ازدیگر راههای درمان است.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
unipaper
جدید
جدید
پست: 5
تاریخ عضویت: 10 ژانویه 2012 14:02
تماس:

روزه داری برای عموم و ارتباط آن با سیستم ایمنی بدن

پست توسط unipaper »

مقاله آموزشی روزه داری برای عموم و ارتباط آن با سیستم ایمنی بدن :
در این مقاله آموزشی که به صورت فایل pdf تهیه شده آشنا میشویم با موضوعاتی چون :
ارتباط کالری در ماه مبارک رمضان – تقویت سیستم ایمنی بدن در حین روزه و همچنین توضیح اینکه چه غذاهایی باعث تقویت سیستم ایمنی میگردند , اجتناب از غذاهای خاص و موادی که به بدن آسیب میرسانند و همچنین به معرفی ارتباط روزه داری و برخی بیماریهای چونآرتریت روماتوئید که در مقاله آشنایی با آرتریت روماتوئید قبلا به بیان این بیماری پرداخته شده و قبل از مطالعه این مقاله میتوانید با این بیماری آشنا شوید .
دانلود مقاله از طریق لینک منبع
ارسال پست

بازگشت به “دانستنی ها”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان