majid8890 نوشته شده:سلام مقدار NOXدر خود رو های بنزینی بیشتر است یا دیزلی؟
در بسیاری از تست ها اومده و گفته شده که میزان ذرات و NOXدر دیزلی ها بیشتر است و میزان coوhcدر موتور های بنزین
اما در جرمی کولز اومده که میزان NOX در موتور های بنزینی 7/1 گرم برای هر کیلومتر و برای خودرو های دیزل 8/0 گرم برای هر کیلومتر
بنده اشتباه میکنم؟؟؟
سلام به طور کلی منابع اصلی تولید NOx حدود 29 درصد از منابع متحرک بوده و 71 درصد نیز از منابع ثابت است
آلایندههای خروجی غالب در وسائط نقلیه بنزینی: G- HC- Pb- Nox که Pb (سرب) امروزه تا حدود زیادی حذف شده است و سوختهایی نظیر MTBE و CNG جایگزین آن شدهاند.
آلایندههای خروجی غالب از وسائط نقلیه دیزلی: ذرات SO2 و Nox هستند و جالب اینه که منبع ناکس خروجی از اتومبیل 100 از اگزوز میباشد و شتاب مثبت هم ناکس بیشتری تولید میکند
این اصول اصلی قضیه است ولی به نظر میاید امروزه این مشکل سوخت دیزل حل شده است و فناوري جديد موتورهاي ديزل باعث می شود، به ميزان قابل توجهی از انتشار آلاينده هاي اكسيد نيتروژن NOx و PM كم شود.
تحقیقات نشان میدهید که در صورت استفاده از سوخت ديزل با ميزان گوگرد ppm 10000، ميزان آلاينده هاي CO و PM در محدوده استاندارد EURO II قرار دارد ولي به دليل ميزان بالاي گوگرد موجود در سوخت ميزان HC+NOx بالاتر از حد استاندارد است كه در صورت استفاده از سوخت با گوگرد كم، اين آلاينده نيز کم می شود.
راههای کاهش ناکس در اتومبیل ها:
راههای کنترل انتشار Nox در اتومبیلها:
1- کاهش نسبت A/F (راهبری با سوخت اضافه (rich operation) )
2- تغییر سوخت و استفاده از سوختهای جایگزین مثل CNG, LNC, LPD.
3- تأخیر در جرقه
4- تغییر در مرحله احتراق
5- نصب مبدلهای کاتالیستی که کاتالیزور میتواند مخلوط رادیم و پلاتین یا مخلوط رادیم با پالادیم باشد که با راندمان %90 حذف Nox- HC, Co را میدهد.
برای رسیدن به این راندمان با این مبدلهای کاتالیستی باید نسبت A/F در حد 14.7 باشد.
6- برگرداندن % 20-10 گاز لوله اگزوز به محفظه احتراق EGR
EGR: External Exhaust Gas Recirculation
این امر باعث:
1- کم کردن دمای احتراق
2- کاهش اکسیژن در محفظه احتراق ⇐ % 60-50 باعث کاهش گاز Nox میشود.
راههای کنترل مونوکسید کربن و HC در اتومبیلها: 1- افزایش نسبت A/F (راهبری کم سوخت Lean operation )
2- تغییر سوخت و استفاده از سوختهای جایگزین مثل CNG, LNG, LPG.
3- استفاده از پس سوز (after burner) در اگزوز زیرا باعث احتراق کامل میشود.
تاثیر ناکس روی بدن انسان
گروههای در معرض خطر:
1- کودکان
2- بالغین مبتلا به بیماریهای مزمن ریوی مثل آسم
عوارض بر روی انسان:
1- سوزش و تحریک مجاری تحتانی تنفس (نای و نایژه) به علت حلالیت کم
2- کاهش میزان مقاومت دستگاه تنفسی در برابر عفونتها و بیماریها مثل آنفلوانزا
3- ایجاد بیماریهای شدید تنفسی در کودکان
4- کم شدن عمق تنفس و ایجاد تنگی نفس
5- سرفه شدید و تنفس صدادار (خس خس کردن سینه)
6- در غلظتهای بیشتر از حد آستانه موجب تورم ریه میشود و در غلظتهای 2-5 ppm موجب تخریب ریه میشود.