آزمایش

در این انجمن به ارشد بهداشت محیط در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
نمایه کاربر
koshnam
جدید
جدید
پست: 26
تاریخ عضویت: 22 مارس 2012 08:38
تماس:

آزمایش

پست توسط koshnam »

با سلام با توجه به منابع علمی در آزمایش قابلیت ته نشینی یا SSV حجم لجن قابل ته نشین به هیچ عنوان نباید کمتر از 15% حجمی در استوانه مدرج یک لیتری باشد، توجیه علمی و تأثیر آن بر فرایند تصفیه چیست؟
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: آزمایش

پست توسط naderloo »

koshnam نوشته شده:با سلام با توجه به منابع علمی در آزمایش قابلیت ته نشینی یا SSV حجم لجن قابل ته نشین به هیچ عنوان نباید کمتر از 15% حجمی در استوانه مدرج یک لیتری باشد، توجیه علمی و تأثیر آن بر فرایند تصفیه چیست؟
سلام، کاربر محترم لطفا عنوان سوال خود را کامل بیان کنید لذا نسبت به ویرایش و اصلاح آن اقدام کنید

در پاسخ هم باید بگم خوب خیلی ساده هست این آزمایش مربوط به لجن فعال است و نتیجه آزمایش حاکی از وجود مشکلاتی در بهره برداری است :

ته نشینی:
مواد جامد فاضلاب به صورت زیر طبقه بندی می شوند :
محلول ، مواد ریزدانه یا کلوئیدی ، مواد قابل ته نشینی و مواد شناور .
مواد محلول و مواد کلوئیدی و مواد شناور تحت عنوان « مواد ته نشین نشدنی » گروه واحدی را تشکیل می دهند .
مواد جامدی که به صورت محلول در فاضلاب وجود دارند ، قابلیت عبور از صافی های غشایی با مجاری 45/0 میکرومتر قطر را دارا می باشند مانند محلول قند و نمک طعام .
مواد کلوئیدی نیز از دانه های بسیار ریز و غیر قابل ته نشینی در فاضلاب می باشند که در محیط مایع ته نشین نشده ولی در اثر عبور دادن از صافی هایی غشائی با منافذ 45/0 میکرومتر در روی صافی باقی می مانند .

مواد جامد قابل ته نشینی نیز در صورت سکون و توقف طولانی از فاضلاب جدا شده و ته نشین می شوند . قابلیت ته نشینی این مواد نیز با اجرای آزمایش براساس دستورالعمل های استاندارد که با توقف یک ساعت یا توقف 30 دقیقه ای توصیه شده است تعیین می گردد که می توان درصد مقدار ته نشینی را در هر یک از دو روش استاندارد مشخص نمود . این روشها در زیر شرح داده شده است .
اجسام شناور موادی هستند که وقتی جریان فاضلاب متوقف گردد در سطح فاضلاب شناور می شوند ، قسمت مهمی از این مواد را « روغن » و چربی ، تشکیل می دهد که به طور متعارف یکی از مزاحم ترین آلاینده های فاضلاب است .

سنجش ته نشینی
برای اجرای این آزمایش یک عدد ظرف شیشه ای مخروطی شکل مدرج که به نام قیف «ایمهاف» خوانده می شود مورد نیاز خواهد بود . برای مدت یک ساعت، « فاضلاب خام » را که از ابتدای ورود به تصفیه خانه نمونه گیری شده در این ظرف مخروطی که یک لیتر گنجایش دارد ریخته و مقادیر ته نشینی را از ستون مدرج در بدنه ظرف قرائت می کنند . زمان ، حجم رسوب ته نشین شده و حجم مایع که در بخش فوقانی مخروط طبقه روشنی را تشکیل داده است یادداشت و بر حسب میلی لیتر در هر لیتر گزارش می شود .

سنجش قابلیت ته نشینی حجمی (در روش نیم ساعتی)
روش آزمایش ته نشینی نیم ساعته ، در مورد « لجن فعال » اجرا می شود که به منظور اطلاع از ویژگیهای فلوک های بیولوژیک است . از لوازم آزمایش ، « استوانه مدرج یک لیتری » و یا وسیله اختصاصی جهت این آزمایش که ته نشین کننده خوانده می شود را می توان ذکر کرد . این استوانه مدرج بلورین با قطر بزرگ و گنجایش 2 لیتر است و نتیجه آزمایش به میلی لیتر در هر لیتر برای حجم لجن ته نشین شده (SSV) گزارش خواهد شد ، که معمولاً بین 100 تا 300 میلی لیتر در هر لیتر خواهد بود و نتیجه آزمایش به غلظت مواد معلق بستگی دارد . در مورد فاضلابی که خواص ته نشینی کمتری دارد نتیجه آزمایش با ارقام فوق متفاوت خواهد بود و در هر حال نتیجه آزمایش حاکی از وجود مشکلاتی در بهره برداری است . گزارش آزمایش 30 دقیقه ای در موردی که مایع مخلوط مورد آزمایش قرار می گیرد با علامت (MLSS) گزارش می شود که با در دست داشتن این اطلاعات « اندیس حجم لجن » (SVI) محاسبه می شود .
SVI = SSV * 1000/MLSS


جهت اطلاعات بیشتر به مطلب ذیل مراجعه نمایید

راهنماي اندازه گيري و ثبت پارامترها درتصفيه خانه هاي فاضلاب و پردازش آن
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
ارسال پست

بازگشت به “ارشد بهداشت محیط”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان