قسمت اول
كارت گرافیك در كامپیوتر شخصی دارای جایگاهیخاص است . كارت های فوق اطلاعات دیجیتال تولید شده توسط كامپیوتر را اخذ وآنها را بگونه ای تبدیل می نمایند كه برای انسان قابل مشاهده باشند. دراغلب كامپیوترها ، كارت های گرافیك اطلاعات دیجیتال را برای نمایش توسطنمایشگر ، به اطلاعات آنالوگ تبدیل می كنند. در كامپیوترهایLaptopاطلاعات، همچنان دیجیتال باقی خواهند ماند زیرا این كامپیوترها اطلاعات رابصورت دیجیتال نمایش می دهند.
اگر از فاصله بسیار نزدیك به صفحه نمایشگر یك كامپیوتر شخصی نگاه كنید ،مشاهده خواهید كرد كه تمام چیزهائی كه بر روی نمایشگر نشان داده می شود از"نقاط" تشكیل شده اند . نقاط فوق " پیكسل " نامیده می شوند. هر پیكسلدارای یك رنگ است . در برخی نمایشگرها ( مثلا" صفحه نمایشگر استفاده شدهدر كامپیوترهای اولیه مكینتاش ) هر پكسل صرفا" دارای دو رنگ بود: سفید وسیاه . امروزه در برخی از صفحات نمایشگر ، هر پیكسل می تواند دارای 256رنگ باشد. در اغلب صفحات نمایشگر ، پیكسل ها بصورت " تمام رنگ "(TrueColor) بوده و دارای 16/8 میلیون حالت متفاوت می باشند. با توجه به اینكهچشم انسان قادر به تشخیص ده میلیون رنگ متفاوت است ، 16/8 میلیون رنگبمراتب بیش از آن چیزی است كه چشم انسان قادر به تشخیص آنها بوده و به نظرهمان ده میلیون رنگ كفایت می كند!
هدف یك كارت گرافیك ، ایجاد مجموعه ای از سیگنالها است كه نقاط فوق را بر روی صفحه نمایشگر ، نمایش دهند.
كارت گرافیك چیست ؟
یك كارت گرافیك پیشرفته، یك برد مدار چاپی بهمراه حافظه و یك پردازندهاختصاصی است . پردازنده با هدف انجام محاسبات مورد نیاز گرافیكی ، طراحیشده است . اكثر پردازنده های فوق دارای دستورات اختصاصی بوده كه به كمكآنها می توان عملیات گرافیك را انجام داد. كارت گرافیك دارای اسامیمتفاوتی نظیر : كارت ویدئو ، برد ویدئو ، برد نمایش ویدئوئی ، برد گرافیك، آداپتور گرافیك و آداپتور ویدئو است .
مبانی كارت گرافیك
بمنظور شناخت اهمیت و جایگاه كارت های گرافیك ، یك كارت گرافیك با سادهترین امكانات را در نظر می گیریم . كارت مورد نظر قادر به نمایش پیكسل هایسیاه وسفید بوده و از یك صفحه نمایشگر با وضوح تصویر 480 * 640 پیكسلاستفاده می نماید. كارت گرافیك از سه بخش اساسی زیر تشكیل می شود :
-حافظه . اولین چیزی كه یك كارت گرافیك به آن نیاز دارد ، حافظه است .حافظه رنگ مربوط به هر پیكسل را در خود نگاهداری می نماید. در ساده ترینحالت ( هر پیكسل سیاه و سفید باشد ) به یك بیت برای ذخیره سازی رنگ هرپیكسل نیاز خواهد بود. با توجه به اینكه هر بایت شامل هشت بیت است ، نیازبه هشتاد بایت(حاصل تقسیم 640 بر 8 ) برای ذخیره سازی رنگ مربوط به پیكسلهای موجود در یك سطر بر روی صفحه نمایشگر و 38400 بایت ( حاصلضرب 480 در80 ) حافظه بمنظور نگهداری تمام پیكسل های قابل مشاهده بر روی صفحه ،خواهد بود .
-اینترفیس كامپیوتر . دومین چیزی كه یك كارت گرافیك به آن نیاز دارد ،روشی بمنظور تغییر محتویات حافظه كارت گرافیك است . امكان فوق با اتصالكارت گرافیك به گذرگاه مربوطه بر روی برد اصلی تحقق پیدا خواهد كرد.كامپیوتر قادر به ارسال سیگنال از طریق گذرگاه مربوطه برای تغییر محتویاتحافظه خواهد بود.
-اینترفیس ویدئو . سومین چیزی كه یك كارت گرافیك به آن نیاز دارد ، روشیبمنظور تولید سیگنال برای مانیتور است . كارت گرافیك می بایست سیگنال هایرنگی را تولید تا باعث حركت اشعه در CRT گردد. فرض كنید كه صفحه نمایشگردر هر ثانیه شصت فریم را بازخوانی / باز نویسی می نماید ، این بدان معنیاست كه كارت گرافیك تمام حافظه مربوطه را بیت به بیت اسكن و این عمل راشصت مرتبه در ثانیه انجام دهد. سیگنال های مورد نظر برای هر پیكسل موجودبر هر خط ارسال و در ادامه یك پالس افقی sync ، نیز ارسال می گردد.عملیاتفوق برای 480 خط تكرار شده و در نهایت یك پالس عمودی sync ارسال خواهد شد.
پردازنده های كمكی گرافیك
یك كارت گرافیك ساده نظیر آنچه در بخش قبل اشاره گردید ،Frame Bufferنامیده می شود. كارت، یك فریم از اطلاعاتی را نگهداری می نماید كه براینمایشگر ارسال شده است . ریزپردازنده كامپیوتر مسئول بهنگام سازی هر بایتدر حافظه كارت گرافیك است . در صورتیكه عملیات گرافیك پیچیده ای را داشتهباشیم ، ریزپردازنده كامپیوتر مدت زمان زیادی را صرف بهنگام سازی حافظهكارت گرافیك كرده و برای سایر عملیات مربوطه زمانی باقی نخواهد ماند.مثلا" اگر یك تصویر سه بعدی دارای 10000 ضلع باشد ، ریزپردازنده می بایستهر ضلع را رسم و عملیات مربوطه در حافظه كارت گرافیك را نیز انجام دهد.عملیات فوق زمان بسیار زیادی را طلب می كند.
كارت های گرافیك جدید ، بطرز قابل توجه ای ، حجم عملیات مربوط به پردازندهاصلی كامپیوتر را كاهش می دهند. این نوع كارت ها دارای یك پردازنده اصلیپر قدرت بوده كه مختص عملیات گرافیكی طراحی شده است. با توجه به نوع كارتگرافیك ، پردازنده فوق می تواند یك " كمك پردازنده گرافیكی " یا یك " شتابدهنده گرافیكی " باشد. پردازنده كمكی و پردازنده اصلی بصورت همزمان فعالیتنموده و در مواردیكه از شتاب دهنده گرافیكی استفاده می گردد ، دستوراتلازم از طریق پردازنده اصلی برای شتاب دهنده ارسال و شتاب دهنده مسئولیتانجام آنها را برعهده خواهد داشت .
در سیستم های " كمك پردازنده " ، درایور كارت گرافیك عملیات مربوط بهكارهای گرافیكی را مستقیما" برای پردازنده كمكی گرافیكی ارسال می كند.سیستم عامل هر چیز دیگر را برای پردازنده اصلی ارسال خواهد كرد. در سیستمهای " شتاب دهنده گرافیكی " ، درایور كارت گرافیك هر چیز را در ابتدا برایپردازنده اصلی كامپیوتر ارسال می كند. در ادامه پردازنده اصلی كامپیوتر ،شتاب دهنده گرافیك را به منظور انجام عملیات خاصی هدایت می كند. مثلا"پردازنده ممكن است به شتاب دهنده اعلام نماید كه :" یك چند ضلعی رسم كن "در ادامه شتاب دهنده فعالیت تعریف شده فوق را انجام خواهد داد.
عناصر دیگر بر روی كارت گرافیك
یك كارت گرافیك دارای عناصر متفاوتی است :
-پردازنده گرافیك . پردازنده گرافیك بمنزله مغز یك كارت گرافیك است .پردازنده فوق می تواند یكی از سه حالت پیكربندی زیر را داشته باشد :
--Graphic Co-Processor . كارت هائی از این نوع قادر به انجام هر نوععملیات گرافیكی بدون كمك گرفتن از پردازنده اصلی كامپیوتر می باشند.
--Graphics Accelerator. تراشه موجود بر روی این نوع كارت ها ، عملیاتگرافیكی را بر اساس دستورات صادره شده توسط پردازنده اصلی كامپیوتر انجامخواهند داد.
--Frame Buffer . تراشه فوق ، حافظه موجود بر روی كارت را كنترل واطلاعاتی را برای " مبدل دیجیتال به آنالوگ " (DAC) ارسال خواهد كرد .عملا" پردازشی توسط تراشه فوق انجام نخواهد شد.
-حافظه . نوع حافظه استفاده شده بر روی كارت های گرافیك متغیر است .متداولترین نوع ، از پیكربندی dual-ported استفاده می نماید. در كارت هایفوق امكان نوشتن در یك بخش حافظه و امكان خواندن از بخش دیگر حافظه بصورتهمزمان امكان پذیر خواهد بود. بدین ترتیب مدت زمان لازم برای بازخوانی /بازنویسی یك تصویر كاهش خواهد یافت .
-Graphic BIOS . كارت های گرافیك دارای یك تراشه كوچكBIOS می باشند.اطلاعات موجود در تراشه فوق به سایر عناصر كارت نحوه انجام عملیات (مرتبطبه یكدیگر) را تبین خواهد كرد.BIOS همچنین مسئولیت تست كارت گرافیك (حافظه مربوطه و عملیات ورودی و خروجی ) را برعهده خواهد داشت .
-Digital-to-Analog Converter ) DAC) . تبدیل كننده فوق راRAMDAC نیز میگویند. داده های تبدیل شده به دیجیتال مستقیما" از حافظه اخذ خواهند شد.سرعت تبدیل كننده فوق تاثیر مستقیمی را در ارتباط با مشاهده یك تصویر برروی صفحه نمایشگر خواهد داشت .
-Display Connector . كارت های گرافیك از كانكتورهای استاندارد استفاده مینمایند.اغلب كارت ها از یك كانكتور پانزده پین استفاده می كنند.كانكتورهای فوق همزمان با عرضهVGA :Video Graphic Array مطرح گردیدند.
-Computer(Bus) Connector . اغلب گذرگاه فوق از نوعAGP است ..پورت فوقامكان دستیابی مستقیم كارت گرافیك به حافظه را فراهم می آورد.ویژگی فوقباعث می گردد كه سرعت پورت های فوق نسبت بهPCI چهار مرتبه سریعتر باشد.بدین ترتیب پردازنده اصلی سیستم قادر به انجام فعالیت های خود بوده وتراشه موجود بر روی كارت گرافیك امكان دستیابی مستقیم به حافظه را خواهدداشت .
استاندارد های كارت گرافیك
اولین كارت گرافیك در سال 1981 توسط شركتIBM عرضه گردید. كارت فوق بصورتتك رنگ و با نامMonochrome Display Adapters)MDAs) ارائه گردید. صفحاتنمایشگری كه از كارت فوق استفاده می كردند ، متنی بودند. رنگ نوشته سفیدیا سبز و زمینه سیاه بود. در ادامه كارت های چهار رنگHercules GraphicCatd)HGC) ارائه گردیدند. سپس كارت های هشت رنگColor Graphic Adapter)CGA)و كارت های شانزده رنگEnhanced Graphic Adapter)EGA) ارائه گردیدند.تولیدكنندگانی دیگر، نظیر كمودور كامپیوترهائی را معرفی كردند كه دارایكارت های گرافیك از قبل تعبیه شده و ساخته شده در سیستم بودند. كارت هایفوق قادر به نمایش تعداد زیادی رنگ بودند
.
زمانیكه شركتIBM در سال 1987 كارتVideo Graphic Array)VGA) را معرفی كرد،استاندارد جدیدی در این راستا مطرح گردید. نمایشگرهایVGA قادر به ارائه256 رنگ و وضوح تصویر 400 * 720 بودند. یك سال بعد استانداردSuper VideoGraphic Array)SVGA) مطرح گردید. استاندارد فوق قادر به ارائه 16/8 میلیونرنگ با وضوح تصویر 1024 * 1280 است .
كارت های گرافیك از استانداردهای متفاوتی پیروی می نمایند. تولیدكنندگانكارت گرافیك همواره سعی در افزایش تعداد رنگ و وضوح تصویر با توجه بهراهكارهای اختصاصی خود دارند. كارت های گرافیك می بایست قادر به اتصال بهسیستم باشند. كارت های گرافیك قدیمی اغلب از طریق اسلات هایISA و یا PCIبه سیستم متصل می شوند . اغلب كارت های گرافیك جدید از پورتAGP برای اتصالبه كامپیوتر استفاده می نمایند.
در مطلب بعدی به بررسی كامل انواع مختلف كارت های گرافیك می پردازیم .
برگرفته از سایت Srco.Ir
کارت گرافیک چیست ؟
مدیر انجمن: naderloo
[font=Tahoma]كارت گرافيك:[/font]
[font=Tahoma]سه وسيله در يك كارت ويديويي:[/font]
[font=Tahoma]كارتگرافيك شما به اندازه صفحه نمايش شما مهم است و بيشتر مواقع ناديده گرفتهمي شود در طول سالهاي 1999 تا كنون كيفيت كلي كارتهاي گرافيكي ارتقا يافتهاست قبل از آن توليدات كم قابليتي در بازار بود اين مقاله را دنبال كنيدتا در مورد كارتهاي گرافيك كامپيوتر خود بيشتر بدانيد يك كارت گرافيكاصولاً يك رابط يا يك كارت قابل تعويض يا قابل توسعه در كامپيوتر شما استبنابراين مي تواند با يك كارت ديگر جايگزين شود ( مادر برد بايد داراياسلات AGP باشد ) كارت گرافيك همچنين مي تواند به صورت onboard باشد كه دركامپيوترهاي شخصي lap top يا مادربردهاي عمومي تر استفاده مي شود كه قابلتعويض نيستند. بنده يك دليل روشن براي يك كارت گرافيك قابل تعويض دركامپيوتر خود دارم هر چند يك مادربرد مدرن مي تواند داراي يك چيپ ستگرافيكي عالي باشد شما فقط بايد بدانيد كدام يك![/font]
[font=Tahoma]بدون توجه به اينكه آيا كارت گرافيكي onboard يا قابل تعويض است رابط گرافيكي از سه قسمت تشكيل شده است:[/font]
[font=Tahoma]كارتگرافيك يك تابع پشتيباني براي CPU دارد و آن پروسسوري مانند CPU است. اگرچه اين پروسسور اختصاصاً براي كنترل تصوير صفحه نمايش ساخته شده است.[/font]
[center][font=Tahoma] [TABLE][TR][TD][/TD][TD][/TD][/TR][/TABLE][/font][/center]
[font=Tahoma]شمامي توانيد كامپيوتري بسازيد كه چيپ كنترل گرافيكي را نداشته باشد و وظيفهآن را به عهده CPU بگذاريد. ولي CPU دائماً اشغال خواهد شد و نرم افزاريرا اجرا مي كند كه بايد تصوير مانيتور را توليد كند.[/font]
[font=Tahoma]رم در كارت گرافيك :[/font]
[font=Tahoma]كارتهايگرافيك معمولاً مقدار معيني RAM دارند كه به آن فريم بافر هم گفته مي شودامروزه كارتهاي گرافيك مقدار زيادي رم دارند اما قبل از آن مهم است كهبدانيم:[/font]
[font=Tahoma]مقدار RAM:[/font]
[font=Tahoma]كارتگرافيكهاي قديمي تر معمولاً داراي 1و 2و4 مگابايت حافظه يا بيشتر بودند.واقعاً چقدر حافظه لازم است؟ حداقل احتياج ميزان رزولوشني است كه رويمانيتورتان مي خواهيد. براي يك استفاده دو بعدي معمولي رنگهاي 16 بيت كافياست. اجازه بدهيد نگاهي به ميزان RAM لازم براي رزولوشنهاي مختلف بيندازيم:[/font]
[center] [LEFT][font=Tahoma]Resolution[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]Bit map size with 16 bit colors[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]Necessary RAM on the video card[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]640 x 480[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]614,400 bytes[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]1 MB[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]800 x 600[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]960,000 bytes[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]1.5 MB[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]1024 x 768[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]1,572,864 bytes[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]2 MB[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]1152 x 864[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]1,990,656 bytes[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]2.5 MB[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]1280 x 1024[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]2,621,440 bytes[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]3 MB[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]1600 x 1200[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]3,840,000 bytes[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]4 MB[/font][/LEFT] [/center] [font=Tahoma]توجهداشته باشيد كه 100 درصد RAM گرافيكي براي ذخيره Bitmap استفاده نمي شودبنابراين يك مگا بايت براي نشان دادن يك تصوير 800 در 600 با عمق رنگهاي (تعداد رنگ ) 16 بيت كافي نيست. همانطور كه در محاسبات بالا اين نشان دادهشده است بنابراين اگر شما رم گرافيكي بالاتري از ميزان متناظر با رزولوشنمورد نظر ( در جدول بالا ) داشته باشيد افزايش سرعت را مشاهده خواهيد كردمثلاً اگر از يك رم گرافيكي 4 مگابايت به جاي 2 مگابايت براي رزولوشن 800در 600 استفاده كنيد افزايش سرعت را حس خواهيد كرد در اين حالت اطلاعات ميتوانند به طور همزمان از روي رم خوانده شوند و روي آن نوشته شوند كه برايهر كدام از cell هاي متفاوت رم گرافيكي استفاده مي شود.[/font]
[font=Tahoma]استفادهاي سه بعدي:[/font]
[font=Tahoma]برايپاسخ به تقاضاي زيادي كه براي كيفيت بالاي تصوير سه بعدي وجود داشتكارتهاي گرافيكي با رم گرافيكي 16 و 32 مگابايت وارد بازار شدند و آنها ازاينترفيس ( اسلات ) AGP براي پهناي باند بيشتر دسترسي به حافظه اصلياستفاده كردند.[/font]
[font=Tahoma]VRAM:[/font]
[font=Tahoma]بهطور خلاصه همه انواع رمهاي معمول مي توانند در كارتهاي گرافيكي استفادهشوند. اكثر كارتهاي گرافيكي از انواع خيلي سريع رمهاي معمولي استفاده ميكنند بعضي كارتهاي حرفه اي ( مانند Maxtor Millennium 2 ) در گذشته از چيپهاي اختصاصي VRAM يا Video Ram) استفاده مي كردند. اين يك نوع رم بود كهفقط روي كارتهي گرافيكي استفاده مي شد در اصل يك VRAM از دو سلول رممعمولي ساخته شده است كه به يكديگر متصل شده اند. بنابراين شما از رم دوبرابر استفاده مي كنيد. همچنين قيمت VRAM دو برابر انواع ديگر است. ويژگيبرتر سلول دوتايي اين است كه به Video processor اجازه مي دهد كه به طورهمزمان كه اطلاعات قديمي را مي خواند اطلاعات جديد را در همان آدرسبنويسد. بنابراين VRAMدو دروازه دارد كه مي تواند در يك زمان فعال شود وبه طور چشمگيري سريعتر كار مي كند.[/font]
[font=Tahoma]UMA و DVMT:[/font]
[font=Tahoma]درمادر برد هاي قديمي تر كنترلر گرافيكي به صورت on board بود. از SMBA كهمخفف ( Shared Memory Buffer Architecture ) يا UMA كه مخفف ( UnifiedMemory Architecture ) مي باشند قسمتي از رم سيستم كه براي استفاده بهعنوان رم گرافيكي اختصاص يافته و استفاده مي شد اما اشتراك گذاشتن حافظهخيلي كند بود و استانداردهاي آن جالب توجه عموم نبود. يك ويرايش جديد ازاين نوع در اينتل ساخته شد كه چيپ ست 810 نام داشت و بهتر از آن 815 بود.كه كنترل گرافيكي را در خود داشت و قسمتي از رم سيستم را به عنوان رمگرافيكي استفاده مي كرد اين سيستم به نام D.V.M.T كه مخفف (Dynamic VideoMemory Tecbology ) بود، شناخته شد.[/font]
[font=Tahoma]RAMDAC:[/font]
[font=Tahoma]همهكارتهاي گرافيكي قديمي يك چيپ RAMDAC داشتند كه سيگنالها را از ديجيتال بهآنالوگ تبديل مي كرد. مانيتورهاي CRT با سيگنال آنالوگ كار مي كنندكامپيوتر شما با اطلاعات ديجيتال ( صفر و يك ) كه به رابط گرافيكي فرستادهمي شود كار مي كند قبل از اينكه اين سيگنالها براي مانيتور فرستاده شوندبايد تبديل به آنالوگ شوند كه اين عمل در خروجي كارت بوسيله RAMDAC انجاممي گيرد.[/font]
[center][font=Tahoma] [/font][/center]
[font=Tahoma]توصيه ما براي يك RAMDAC خوب به قرار زير است:[/font]
[font=Tahoma]انتقال حجم سنگين اطلاعات:[/font]
[font=Tahoma]درگذشته كارتهاي گرافيكي بودند كه flat بودند اين كارتها هوشمند نبودند.آنها اطلاعات و سيگنالها را از CPU دريافت مي كردند و آنها را به مانيتورانتقال مي داند و كار ديگري انجام نمي دادند. CPU بايد همه محاسبات لازمرا براي خلق تصوير مانيتور انجام مي داد.[/font]
[font=Tahoma]باتوجه به اينكه هر تصوير صفحه نمايش يك Bitmap بزرگ بود CPU بايد مقدارزيادي اطلاعات را براي هر تصوير جديد از RAM به كارت گرافيك انتقال مي داد.[/font]
[font=Tahoma]بهزودي اينترفيسهاي گرافيكي مانند ويندوز محبوبيت پيدا كردند و با اينكارتها كامپيوترهاي شخصي بسيار كند بودند زمانيكه CPU انرژي زيادي برايتوليد تصوير صفحه نمايش بكار مي برد اين طبيعي بود. ميتوان حجم اطلاعاتلازم را محاسبه كرد يك تصوير با رزولوشن 1024 در 768 با عمق رنگ 16 بيت يكBitmap با حجم 1.5 مگابايت است كه به صورت زير محاسبه ميشود:[/font]
[LEFT][font=Tahoma]1024x768x2 byte[/font][/LEFT] [font=Tahoma]باهر تعويض تصوير ( با فركانس مثلاً 75 هرتز در هر ثانيه 75 تصوير خواهيمداشت ) احتياج به انتقال 1.5 مگا بايت تصوير هست و اين انرژي كامپيوتر راهدر ميدهد به خصوص زمانيكه در حال اجراي يك بازي ( game ) هستيد ولي دركارتهاي گرافيك امروزي اين محاسبات در كارت گرافيك انجام مي شود
[/font]
[font=Tahoma]سه وسيله در يك كارت ويديويي:[/font]
[font=Tahoma]كارتگرافيك شما به اندازه صفحه نمايش شما مهم است و بيشتر مواقع ناديده گرفتهمي شود در طول سالهاي 1999 تا كنون كيفيت كلي كارتهاي گرافيكي ارتقا يافتهاست قبل از آن توليدات كم قابليتي در بازار بود اين مقاله را دنبال كنيدتا در مورد كارتهاي گرافيك كامپيوتر خود بيشتر بدانيد يك كارت گرافيكاصولاً يك رابط يا يك كارت قابل تعويض يا قابل توسعه در كامپيوتر شما استبنابراين مي تواند با يك كارت ديگر جايگزين شود ( مادر برد بايد داراياسلات AGP باشد ) كارت گرافيك همچنين مي تواند به صورت onboard باشد كه دركامپيوترهاي شخصي lap top يا مادربردهاي عمومي تر استفاده مي شود كه قابلتعويض نيستند. بنده يك دليل روشن براي يك كارت گرافيك قابل تعويض دركامپيوتر خود دارم هر چند يك مادربرد مدرن مي تواند داراي يك چيپ ستگرافيكي عالي باشد شما فقط بايد بدانيد كدام يك![/font]
[font=Tahoma]بدون توجه به اينكه آيا كارت گرافيكي onboard يا قابل تعويض است رابط گرافيكي از سه قسمت تشكيل شده است:[/font]
- [font=Tahoma]يكچيپ ست گرافيكي با ماركهاي معتبر ( ATI , Matrox , Nivadia , S3 , Intelنامهاي شناخته شده در زمينه هستند ) چيپ ست گرافيكي سيگنلهايي را كهمانيتور بايد از يك تصوير دريافت كند مي سازد.[/font]
- [font=Tahoma]انواعي از RAM ( كه انواع معمول آنها مانند: EDO, SGRAM يا VRAM هستند) حافظه RAM براي اينكه بتواند تصوير كامل صفحهنمايش را در هر لحظه بخاطر بياورد لازم است. كارت گرافيك ممكن است ازحافظه اصلي مادر برد استفاده كند.[/font]
- [font=Tahoma]يك RAMDAC چيپي كه سيگنالهاي ديجيتال را بهآنالوگ تبديل مي كند اگر شما از مانيتورههاي FLAT PANEL ديجيتال استفادهمي كنيد احتياجي به تابع RAMDAC نداريد[/font]
[font=Tahoma]كارتگرافيك يك تابع پشتيباني براي CPU دارد و آن پروسسوري مانند CPU است. اگرچه اين پروسسور اختصاصاً براي كنترل تصوير صفحه نمايش ساخته شده است.[/font]
[center][font=Tahoma] [TABLE][TR][TD][/TD][TD][/TD][/TR][/TABLE][/font][/center]
[font=Tahoma]شمامي توانيد كامپيوتري بسازيد كه چيپ كنترل گرافيكي را نداشته باشد و وظيفهآن را به عهده CPU بگذاريد. ولي CPU دائماً اشغال خواهد شد و نرم افزاريرا اجرا مي كند كه بايد تصوير مانيتور را توليد كند.[/font]
[font=Tahoma]رم در كارت گرافيك :[/font]
[font=Tahoma]كارتهايگرافيك معمولاً مقدار معيني RAM دارند كه به آن فريم بافر هم گفته مي شودامروزه كارتهاي گرافيك مقدار زيادي رم دارند اما قبل از آن مهم است كهبدانيم:[/font]
- [font=Tahoma]چه ميزان RAM ؟ اين براي عمق رنگ در رزولوشن بالا اهميت دارد.[/font]
- [font=Tahoma]چه نوع RAM ? اين براي سرعت بالا لازم است[/font]
[font=Tahoma]مقدار RAM:[/font]
[font=Tahoma]كارتگرافيكهاي قديمي تر معمولاً داراي 1و 2و4 مگابايت حافظه يا بيشتر بودند.واقعاً چقدر حافظه لازم است؟ حداقل احتياج ميزان رزولوشني است كه رويمانيتورتان مي خواهيد. براي يك استفاده دو بعدي معمولي رنگهاي 16 بيت كافياست. اجازه بدهيد نگاهي به ميزان RAM لازم براي رزولوشنهاي مختلف بيندازيم:[/font]
[center] [LEFT][font=Tahoma]Resolution[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]Bit map size with 16 bit colors[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]Necessary RAM on the video card[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]640 x 480[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]614,400 bytes[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]1 MB[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]800 x 600[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]960,000 bytes[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]1.5 MB[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]1024 x 768[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]1,572,864 bytes[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]2 MB[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]1152 x 864[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]1,990,656 bytes[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]2.5 MB[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]1280 x 1024[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]2,621,440 bytes[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]3 MB[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]1600 x 1200[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]3,840,000 bytes[/font][/LEFT] [LEFT][font=Tahoma]4 MB[/font][/LEFT] [/center] [font=Tahoma]توجهداشته باشيد كه 100 درصد RAM گرافيكي براي ذخيره Bitmap استفاده نمي شودبنابراين يك مگا بايت براي نشان دادن يك تصوير 800 در 600 با عمق رنگهاي (تعداد رنگ ) 16 بيت كافي نيست. همانطور كه در محاسبات بالا اين نشان دادهشده است بنابراين اگر شما رم گرافيكي بالاتري از ميزان متناظر با رزولوشنمورد نظر ( در جدول بالا ) داشته باشيد افزايش سرعت را مشاهده خواهيد كردمثلاً اگر از يك رم گرافيكي 4 مگابايت به جاي 2 مگابايت براي رزولوشن 800در 600 استفاده كنيد افزايش سرعت را حس خواهيد كرد در اين حالت اطلاعات ميتوانند به طور همزمان از روي رم خوانده شوند و روي آن نوشته شوند كه برايهر كدام از cell هاي متفاوت رم گرافيكي استفاده مي شود.[/font]
[font=Tahoma]استفادهاي سه بعدي:[/font]
[font=Tahoma]برايپاسخ به تقاضاي زيادي كه براي كيفيت بالاي تصوير سه بعدي وجود داشتكارتهاي گرافيكي با رم گرافيكي 16 و 32 مگابايت وارد بازار شدند و آنها ازاينترفيس ( اسلات ) AGP براي پهناي باند بيشتر دسترسي به حافظه اصلياستفاده كردند.[/font]
[font=Tahoma]VRAM:[/font]
[font=Tahoma]بهطور خلاصه همه انواع رمهاي معمول مي توانند در كارتهاي گرافيكي استفادهشوند. اكثر كارتهاي گرافيكي از انواع خيلي سريع رمهاي معمولي استفاده ميكنند بعضي كارتهاي حرفه اي ( مانند Maxtor Millennium 2 ) در گذشته از چيپهاي اختصاصي VRAM يا Video Ram) استفاده مي كردند. اين يك نوع رم بود كهفقط روي كارتهي گرافيكي استفاده مي شد در اصل يك VRAM از دو سلول رممعمولي ساخته شده است كه به يكديگر متصل شده اند. بنابراين شما از رم دوبرابر استفاده مي كنيد. همچنين قيمت VRAM دو برابر انواع ديگر است. ويژگيبرتر سلول دوتايي اين است كه به Video processor اجازه مي دهد كه به طورهمزمان كه اطلاعات قديمي را مي خواند اطلاعات جديد را در همان آدرسبنويسد. بنابراين VRAMدو دروازه دارد كه مي تواند در يك زمان فعال شود وبه طور چشمگيري سريعتر كار مي كند.[/font]
[font=Tahoma]UMA و DVMT:[/font]
[font=Tahoma]درمادر برد هاي قديمي تر كنترلر گرافيكي به صورت on board بود. از SMBA كهمخفف ( Shared Memory Buffer Architecture ) يا UMA كه مخفف ( UnifiedMemory Architecture ) مي باشند قسمتي از رم سيستم كه براي استفاده بهعنوان رم گرافيكي اختصاص يافته و استفاده مي شد اما اشتراك گذاشتن حافظهخيلي كند بود و استانداردهاي آن جالب توجه عموم نبود. يك ويرايش جديد ازاين نوع در اينتل ساخته شد كه چيپ ست 810 نام داشت و بهتر از آن 815 بود.كه كنترل گرافيكي را در خود داشت و قسمتي از رم سيستم را به عنوان رمگرافيكي استفاده مي كرد اين سيستم به نام D.V.M.T كه مخفف (Dynamic VideoMemory Tecbology ) بود، شناخته شد.[/font]
[font=Tahoma]RAMDAC:[/font]
[font=Tahoma]همهكارتهاي گرافيكي قديمي يك چيپ RAMDAC داشتند كه سيگنالها را از ديجيتال بهآنالوگ تبديل مي كرد. مانيتورهاي CRT با سيگنال آنالوگ كار مي كنندكامپيوتر شما با اطلاعات ديجيتال ( صفر و يك ) كه به رابط گرافيكي فرستادهمي شود كار مي كند قبل از اينكه اين سيگنالها براي مانيتور فرستاده شوندبايد تبديل به آنالوگ شوند كه اين عمل در خروجي كارت بوسيله RAMDAC انجاممي گيرد.[/font]
[center][font=Tahoma] [/font][/center]
[font=Tahoma]توصيه ما براي يك RAMDAC خوب به قرار زير است:[/font]
- [font=Tahoma]يك چيپ خارجي كه داخل چيپ VGA نباشد.[/font]
- [font=Tahoma]clock speed برابر 250-360 مگا هرتز[/font]
[font=Tahoma]انتقال حجم سنگين اطلاعات:[/font]
[font=Tahoma]درگذشته كارتهاي گرافيكي بودند كه flat بودند اين كارتها هوشمند نبودند.آنها اطلاعات و سيگنالها را از CPU دريافت مي كردند و آنها را به مانيتورانتقال مي داند و كار ديگري انجام نمي دادند. CPU بايد همه محاسبات لازمرا براي خلق تصوير مانيتور انجام مي داد.[/font]
[font=Tahoma]باتوجه به اينكه هر تصوير صفحه نمايش يك Bitmap بزرگ بود CPU بايد مقدارزيادي اطلاعات را براي هر تصوير جديد از RAM به كارت گرافيك انتقال مي داد.[/font]
[font=Tahoma]بهزودي اينترفيسهاي گرافيكي مانند ويندوز محبوبيت پيدا كردند و با اينكارتها كامپيوترهاي شخصي بسيار كند بودند زمانيكه CPU انرژي زيادي برايتوليد تصوير صفحه نمايش بكار مي برد اين طبيعي بود. ميتوان حجم اطلاعاتلازم را محاسبه كرد يك تصوير با رزولوشن 1024 در 768 با عمق رنگ 16 بيت يكBitmap با حجم 1.5 مگابايت است كه به صورت زير محاسبه ميشود:[/font]
[LEFT][font=Tahoma]1024x768x2 byte[/font][/LEFT] [font=Tahoma]باهر تعويض تصوير ( با فركانس مثلاً 75 هرتز در هر ثانيه 75 تصوير خواهيمداشت ) احتياج به انتقال 1.5 مگا بايت تصوير هست و اين انرژي كامپيوتر راهدر ميدهد به خصوص زمانيكه در حال اجراي يك بازي ( game ) هستيد ولي دركارتهاي گرافيك امروزي اين محاسبات در كارت گرافيك انجام مي شود
[/font]
چه کسی حاضر است؟
کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان