صفحه 1 از 1

سندم تونل کارپال در کارگران

ارسال شده: 28 آگوست 2010 13:18
توسط tex_mojtaba
تاندونهای 9 گانه که نقش خم کردن انگشتان را برعهده دارند و عصب میانی ( Median ( ازاین تونل عبور میکنند. این عصب از سومین یا چهارمین مهره گردنی و نخستین مهره پشتی مشتق میشود و عصب حسی سطح داخلی کف دست و انگشت شصت انگشتهای میانی و نشانه و قسمتی از انگشت انگشتری است.

در نتیجه تحریک و التهاب تاندونی در مچ دست این عصب تحت فشار قرار میگیرد و عمل حسی و حرکتی آن دچار اختلال میشود.

فشردگی عصب میان به علل مختلف از جمله شکسته شدن استخوان مچ – آرتریت روماتوئید و ابتلا به تومور استخوانی – تحریک تاندونی – ضخیم شدن بافت پیوندی – آکرومگالی بدلیل پرکاری تیروئید رخ میدهد ولی رایج ترین علل مربوط به انجام حرکات تکراری و تروماهای تجمعی شغلی میباشد.



علائم ابتلا به CTS :



CTS در مراحل اولیه با علائمی از جمله خارش – درد و بی حسی انگشت شصت – اشاره و میانی شناخته میشود و عمدتا در افرادی که به انجام حرکات تکراری در حرفه خود مشغولند رخ میدهد . در جوامع سنتی زنان قالیباف و جوامع پیشرفته زنان تایپیست بیش از هر گروه شغلی دیگری به این بیماری مبتلا میشوند

علائم تشخیصی CTS عبارتند از :

l بی حسی – درد – خارش در انگشت شصت اشاره وسطی معمولا در دست غالب . این علائم اکثرا شبها بروز میکند که گاهی در هنگام برخاستن از خواب در صبح هم وجود دارد.

l بروز علائم در زمان قرار دادن بازو در حالتی ثابت

l دشواری در حرکت انگشتان

l کاهش چنگش قوی مخصوصا هنگام فشار دادن بطری

l کاهش حس لامسه

l احساس کاذب ورم انگشتان درحالی که ورم خیلی کم است یا اصلا وجود ندارد

l تحلیل رفتن عضلات کف دست در ناحیه شصت در زمان پیشرفت بیماری



روشهای تشخیص:



با توجه به امکانات پزشکی امروزه روشهای عمومی و کلینیکی مختلفی برای تشخیص CTS وجود دارد از جمله :

Tinel's test:



در این روش با بستن مچ دست عصب Median بصورت آزمایشی تحت فشار قرار میگیرد که باعث خارش در یک یا همه انگشتان دست مبتلا به CTS میگردد.

Phalen's test :



در این آزمایش از بیمار خواسته میشود که دو دستش را در پشتش قرار بدهد و به مدت یک دقیقه مچ دستش را خم کند در این حالت افزایش خارش در انگشتان دست نشانه مثبت بودن CTS خواهد بود.

تست الکترومیوگرام EMG :



در این تست به آرنج یک تحریک الکتریکی داده میشود و برای تعیین عملکرد سنسورهای عصب میانی زمان انتقال پیام عصبی در مچ دست اندازه گیری میشود . اندازه گیری سرعت هدایت یا زمان هدایت بین دو نقطه روی عصب و نحوه عملکرد ماهیچه ها عامل بسیار خوبی در تشخیص بیماری سیستم عصبی است .

ارتعاش سنجی :



این آزمایش در تشخیص زود هنگام CTS خیلی کاربرد دارد . در این روش با استفاده از ارتعاش در محدوده 8 الی 500 هرتز و ارسال به مچ دست و سنجش ارتعاش در مچ دست بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داد.

سنجش اندازه های مچ دست :



این روش روشی جدید در تشخیص میزان استعداد افراد در ابتلا به بیماری میباشد . در مطالعات مختلفی که انجام شده رابطه معنی داری بین اندازه های مچ دست افراد و بیماری CTS بدست آمده حتی در یک مورد مطالعه مشخص شده خیلی از مبتلایان مچ دست مربع شکل دارند.



نسبت مچ دست و شانس ابتلا به CTS :



یکی از فاکتورهای دخیل در بروز بیماریهای اسکلتی عضلانی وضعیت فیزیولوژیکی و خصوصیات فردی افراد است مثلا ثابت شده افراد قد بلند و لاغر مستعد بیماریهای ستون مهره ها هستند .
با توجه به ابعاد مچ دست نسبت مچ دست تعریف میشود که عبارت است از :

نسبت قطر کوچک مچ به قطر بزرگ مچ . این اقطار با استفاده از کولیس دیجیتال و با دقت فراوان محاسبه میگردد .

در مطالعه ای که توسط " رادکی " در 1994 انجام گرفته نسبت 7/0 میلیمتر به عنوان مبنای ابتلا به سندروم اعلام شده بدین معنا که افرادی با نسبت مچ بیش از 7/0 میلیمتر شانس بیشتری برای ابتلا به CTS در مقایسه با سایرین تحت شرایط کاری یکسان دارند